Το κλίμα περί «μακρόχρονου δανεισμού» και ανταλλαγών, που χτίζουν τα βρετανικά ΜΜΕ για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, συνιστά αλλοίωση της πραγματικότητας, όπως αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού. 

Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της «Telegraph», με τίτλο «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα θα μπορούσαν να ανταλλαγούν με χάλκινο άγαλμα αναβάτη ηλικίας 2.000 ετών», αφού η βρετανική εφημερίδα κάνει λόγο για τον «Τζόκεϊ του Αρτεμισίου» που βρέθηκε κοντά στο ακρωτήριο Αρτεμίσιο στην Εύβοια, και φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Παράλληλα στο ρεπορτάζ αναφέρεται πως «η συμφωνία θα μπορούσε να δει αρχαία έργα τέχνης, που δεν έφυγαν ποτέ από την Ελλάδα, να δανείζονται στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένου του Τζόκεϊ του Αρτεμισίου, ενός γλυπτού που απεικονίζει ένα νεαρό αγόρι πάνω σε ένα άλογο. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να προσφέρει τα σημαντικότερα κομμάτια της συλλογής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, για να γλυκάνει οποιαδήποτε συμφωνία για κάποια από τα Ελγίνεια Μάρμαρα». Ακόμα, κάνει λόγο για δανεισμό, ακόμα και το προσωπείο του Αγαμέμνονα και το θρυλικό κύπελλο του Νέστορα.

«Τα αντικείμενα που πήρε ο λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και πουλήθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και να επανενωθούν με τους άλλους θησαυρούς που δημιουργήθηκαν για να κοσμήσουν το ναό του Παρθενώνα, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 432 π.Χ.» καταλήγει το ρεπορτάζ.

«Καμία κατοχή, είναι κλοπή»


Την ίδια ώρα το υπουργείο Πολιτισμού ξεκαθαρίζει πως «πάγια θέση της χώρας μας είναι ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής» και ζητά από την αξιωματική αντιπολίτευση να «σταματήσει να κορυβαντιά».




Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού έχει ως εξής: Η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, κινείται με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προκειμένου να υλοποιηθεί ο εθνικός στόχος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και της επανένωσης τους στο Μουσείο της Ακρόπολης. Αυτό αναμφίβολα τεκμαίρεται από σειρά γεγονότων των τελευταίων δύο ετών: Από την απόφαση της ΟΥΝΕΣΚΟ, τον Σεπτέμβριο 2021, και την οριστική (sine die) επανένωση του θραύσματος Fagan, ως την μεταστροφή και τη στήριξη του ελληνικού αιτήματος από τη διεθνή κοινή γνώμη.

Επαναλαμβάνουμε, για μια ακόμη φορά, την πάγια θέση της χώρας μας ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Επομένως, ας σταματήσει η αξιωματική αντιπολίτευση να κορυβαντιά. Θα περιμέναμε σε αυτή την εθνική προσπάθεια να μείνουν στην άκρη οι μικροκομματικοί υπολογισμοί και να υπάρχει συστράτευση όλων. Δυστυχώς δεν το βλέπουμε. Για κάποιους πρώτος στόχος είναι η φθορά της κυβέρνησης, ακόμη και με ψέματα, αδιαφορώντας αν κάνουν ζημιά στη χώρα. Κρίμα».