Η σκηνοθέτις Άννα Σωτρίνη μίλησε στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο για την παράσταση «Η απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β΄» που έγραψε ο Μαρκ Τουαίην, που παίζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο πρώην πρύτανης, και πρώην υπουργός Θεοδόσης Πελεγρίνης.

Η Άννα Σωτρίνη γεννήθηκε στον Πειραιά. Είναι συγγραφέας, με αρκετούς τίτλους βιβλίων στο ενεργητικό της, κυρίως ποίηση, σκηνοθέτις θεάτρου και καθηγήτρια υποκριτικής και αυτοσχεδιασμού στη Δραματική Σχολή ΒΕΑΚΗ

Δείτε ακόμη: O Θεοδόσης Πελεγρίνης στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: «Έτσι ή αλλιώς η εξουσία τρέφεται από τα θύματά της»

Το έργο καταπιάνεται με ένα πολύ δύσκολο θέμα, του Βασιλιά Λεοπόλδο Β΄ του Βελγίου, που εξόντωσε για το κέρδος 10 εκατομμύρια ιθαγενείς στο Κονγκό.

«Ναι είναι ένα διαχρονικό ιστορικό και πολιτικό έργο. Αλλά και ο Mark Twain ήταν μια πολιτικοποιημένη προσωπικότητα και γι’ αυτό γινόταν συχνά δυσάρεστος. Ο σαρκασμός η σάτιρα και το ευφυές χιούμορ του, ενοχλούσε. Η Απολογία (μονόλογος) του Βασιλιά Λεοπόλδου Β΄ είναι ένα έργο που με αφορμή τα φρικτά γεγονότα της εποχής, που ο Twain παραθέτει αυτούσια (1905), φτιάχνει ένα φανταστικό μονόλογο για το πως ένας άνθρωπος χωρίς ίχνος ευαισθησίας- ο Λεοπόλδος B’- και σε θέση απόλυτης εξουσίας, προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδιανόητα εγκλήματά του, για το κέρδος από το καουτσούκ και το ελεφαντόδοντο στην χώρα του Κονγκό που αποτέλεσε προσωπική του περιουσία από το 1884 έως το 1908».

Θεοδόσης Παλεγρίνης Η Απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β’

Γιατί η παράσταση είναι για θεατές άνω των 18 ετών; Τι περιέχει που είναι τόσο απαγορευτικό για τις νεότερες ηλικίες;

«Ίσως σας φανεί παράξενο αλλά δεν είναι για τις σεξουαλικές σκηνές της παράστασης. Που στην πραγματικότητα είναι σαφώς υπαινιχτικές. Ο Λεοπόλδος από τους ιστορικούς αναλυτές και βιογράφους του έχει θεωρηθεί μία βαθιά διεστραμμένη προσωπικότητα. Στα 65 του απέκτησε μία 16χρονη ερωμένη πρώην πόρνη που πέντε ημέρες πριν το θάνατό του την παντρεύτηκε. Έκλεισε την κόρη του σε άσυλο και οικειοποιήθηκε την περιουσία της. Δεν άφησε τις κόρες του να αποχαιρετήσουν τη νεκρή μητέρα τους, χρησιμοποίησε την τέχνη για μεγαλεπήβολα έργα με σκοπό να κλείσει τα στόματα των Βέλγων υπηκόων του. Άλλη μια πολιτική τακτική. Η χρησιμοποίηση της τέχνης από την εξουσία.

Το συναντάμε συχνά στην Ιστορία. Είναι λοιπόν μια σύνθετη παράσταση που την αντιμετωπίζω όπως και ο συγγραφέας. Με σαρδόνιο σαρκασμό. Με προβλημάτισε ότι ίσως οι ηλικίες κάτω των 18, δεν έχουν σχηματίσει ακόμα σύνθετη πολιτική σκέψη και θα έμεναν στα κωμικά-σατιρικά στοιχεία και στα σεξουαλικά, ενώ αυτά είναι απλά ένα όχημα για τον χλευασμό και τη γελοιοποίηση μιας ασύλληπτα ανήθικης προσωπικότητας και στον τρόπο που ασκεί την εξουσία του. Δεν θα ήθελα να μείνουν στο πρώτο επίπεδο οι νεότεροι άνθρωποι και πήρα αυτή την απόφαση, του 18+ . Δεν ξέρω μπορεί να έκανα και λάθος μπορεί και η απόφαση αυτή να ήταν σωστή».



Είναι η τέταρτη συνεργασία σας με τον Θεοδόση Πελεγρίνη, μιλήστε μας για αυτό τον ιδιαίτερο ρόλο που ενσαρκώνει;

«Θα χρησιμοποιήσω τα λόγια του ίδιου διότι αποκλείεται να τα πω καλύτερα από εκείνον. Απαντά λοιπόν σε μία ερώτηση αντίστοιχη που του έκαναν:

"Τον χαρακτήρα του βασιλιά του Βελγίου Λεοπόλδου Β’ τον συνέλαβα κατά τρόπον αιφνίδιο, χωρίς να καταλάβω πώς. Η Άννα Σωτρίνη, η σκηνοθέτις, μου είχε τηλεφωνήσει για να μου προτείνει να υποδυθώ τον ρόλο του Λεοπόλδου. Κανονίσαμε να βρεθούμε στο γραφείο της με τους υπόλοιπους συντελεστές –τους ηθοποιούς, τον Μιχάλη Γρηγορίου, που θα έγραφε την μουσική, και την Άννα Μαχαιριανάκη, που θα δημιουργούσε τα κοστούμια εποχής– για να κάνομε μια ανάγνωση του έργου. Ήταν η πρώτη φορά που έπαιρνα το κείμενο στα χέρια μου. Άρχισα να το διαβάζω και να αποδίδω τον ρόλο μου σαν να τον είχα ήδη συλλάβει και να τον είχα γνωρίσει από καιρό, μολονότι ήξερα ελάχιστα πράγματα για την ζωή, την προσωπικότητα και την δράση του Λεοπόλδου".

Ότι έχω αναφέρει προηγουμένως για τον χαρακτήρα αυτού του αδίστακτου ηγεμόνα ο Θεοδόσης Πελεγρίνης το έχει ενσωματώσει στην ερμηνεία του αλλά και στην διακριτική δραματουργική του επέμβαση που δεν προδίδει ούτε κατ’ ελάχιστο τον συγγραφέα».



Πόσα βιβλία έχετε γράψει και πόσα έργα έχετε σκηνοθετήσει;

«Η αλήθεια είναι ότι δεν τα μετράω. Πάνω από 30 παραστάσεις και αρκετά βιβλία. Για παιδιά, διηγήματα, ποίηση. Αλλά πάντα κρατάω το κάθε τελευταίο, για λίγο καιρό. Την Απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β΄ για το θέατρο στο Ίδρυμα Κακογιάννη και την τελευταία μου ποιητική συλλογή που μόλις κυκλοφόρησε, τα "Ερωτήματα σε χώρο κενό" από τις εκδόσεις "Ατρειδών κύκλος}. Κατά τα άλλα, δεν μου αρέσουν οι απολογισμοί είναι η αλήθεια. Μετράω πόσες ακόμα πρωτότυπες ιδέες μου γεννιούνται, για συγγραφή ή και για σκηνοθεσία- που θα μπορώ ακόμα, εν δυνάμει, να υλοποιήσω, πριν αυτοπαγιδευτώ στην επανάληψη».



Πως προέκυψε η ιδέα για το ανέβασμα του έργου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης;

«Με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έχουμε μιαν αγαστή συνεργασία από το 2016. Πέρυσι μαζί με τη Δραματική σχολή Βεάκη ξεκινήσαμε ένα νέο project που συνεχίζεται και φέτος. Τα βραβευμένα έργα Ελλήνων θεατρικών συγγραφέων-από το ίδρυμα και την Ένωση Ελλήνων Σεναριογράφων- σε μορφή ραδιοφωνικού θεάτρου με στοιχεία εικόνας, από τον Ευάγγελο Κάλλοου. Η διδασκαλία είναι από τους καθηγητές της σχολής, στο ιντερνετικό τους κανάλι. Ήταν μια ιδέα της φίλης Αναστασίας Κουμίδου -που την ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό. Έτσι δημιουργήθηκε και συνεχίζεται και φέτος με μαθητές του δευτέρου έτους της σχολής –ως σεμιναριακό τους μάθημα-το Radio Icons Days and Nights - που έχω και την ευθύνη του πλέον. Στα πλαίσια αυτή της καλής συνεργασίας προέκυψε να ανέβει και το έργο στο χώρο -2 του ιδρύματος. Ένας χώρος ιδιαίτερος που μου αρέσει πολύ και ταιριάζει στην αισθητική μου για την συγκεκριμένη παράσταση».

Η Άννα Σωτρίνη στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ


Πείτε μας με λίγα λόγια τη νέα σας ποιητική συλλογή.

«Είναι ένα νέο, «παλιό» βιβλίο. Δηλαδή γράφτηκε πριν αρκετά χρόνια και έμεινε στο συρτάρι. Τα "Ερωτήματα σε χώρο κενό" είναι 16 ποιήματα μόνο με ερωτήσεις και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του τζαζίστα φίλου μου Γιάννη Φλώρου που από πέρυσι δεν είναι πλέον μαζί μας. Με είχε ενθαρρύνει να συνεχίσω να ρωτάω και είχε προσπαθήσει να απαντήσει με τη μουσική του στα δικά μου –και πιστεύω στου καθένα μας, ερωτήματα- «για τη ζωή το σύμπαν και τα πάντα». Όταν σε μία πρόβα μας αυτό επιχειρήθηκε, ξεχάσαμε να πατήσουμε το κουμπί της εγγραφής. Έτσι αυτά τα ποιήματα παρέμειναν ερωτήματα σε χώρο κενό, διότι καμιά απάντηση δεν μπορεί να δοθεί όταν οι άνθρωποι απουσιάζουν. Καμία απάντηση δεν έχει νόημα. Ας ελπίσουμε ότι κάποιες από αυτές μπορεί να μας τις δώσει το αναγνωστικό κοινό».



Λίγα λόγια για το έργο:

Η απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β΄ του Μαρκ Τουαίην (πρωτότυπος τίτλος: Ο μονόλογος του Βασιλιά Λεοπόλδου Β΄), συνεχίζει τις παραστάσεις του που είχαν διακοπεί για τις ημέρες του Πάσχα, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως και τις 23 Μαΐου 2023 στην αίθουσα -2. (πλην 2).

Το πρωτότυπο έργο του Μαρκ Τουαίην, βλέπει για πρώτη φορά το φως της σκηνής στη χώρα μας. Πρόκειται για ένα μονόλογο ( «μιαν απολογία» ) που αφορά τον βασιλιά Λεοπόλδο Β΄ του Βελγίου επονομαζόμενο από τον τύπο της εποχής ως «ο σφαγέας του Κονγκό». Οι θηριωδίες του, σε αυτή τη χώρα η οποία υπήρξε προσωπικό του φέουδο από το 1884 έως το 1908,-προς χάριν των πολύτιμων πόρων της- έχουν μείνει μνημειώδεις και συντάραξαν διανοούμενους δημοσιογράφους και συγγραφείς της εποχής που έγραψαν καταγγέλλοντας αυτές τις θηριωδίες. Από τον Μαρκ Τουαίην , τον Άρθουρ Κόναν Ντόυλ τον Τζότζεφ Κόνραντ, τον Έντμουντ Μορέλ έως και σύγχρονους όπως ο Adam Hochschild και ο Χανς Μάγκνους Εντσενμπέργκεν, δεν σταμάτησαν να στηλιτεύουν την σκοτεινή προσωπικότητα του ανδρός και τις αποτρόπαιες πράξεις του.

Θεοδόσης Πελεγρίνης «Η Απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β’»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Νάσος Ταρκαζίκης
Δραματουργική επεξεργασία: Θεοδόσης Πελεγρίνης
Επιμέλεια κειμένου: Κατερίνα Μπιμπή
Σκηνοθεσία- Σχεδιασμός φωτισμών: Άννα Σωτρίνη
Σκηνικά- Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη
Μουσική σύνθεση: Μιχάλης Γρηγορίου
Χορογραφίες : Αναστασία Γεωργαλά, Serghei Gherman
Video art, Αφίσα, Φωτογραφίες: Ευάγγελος Κάλλοου
Επιμέλεια λόγου : Άρης Βαφιάς
Επιστημονικός σύμβουλος: Παντελής Σκούφαλος

Θεοδόσης Πελεγρίνης «Η Απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β’»

Ερμηνεύουν:

Λεοπόλδος B΄: Θεοδόσης Πελεγρίνης
Καρολίνα: Λένα Σπύρου
Φίλιππος: Γιώργος Φράγκος


Φωνές off:

Ιεραπόστολος Α: Νίκος Γιαλελής
Ιεραπόστολος Β: Σαράντος Γεωγλερής
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Μπιμπή
Βοηθός Σκηνογράφου: Λυδία Γούζιου
Υπεύθυνος σκηνής: Μπάμπης Καλαντζής

Hχογραφήσεις: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης 
Παραγωγή: «ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ»

Από το βιβλίο των εκδόσεων Παπαδόπουλος Τυράννων Μονόλογοι , Αθήνα, 2017
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ, φοιτητικά-ομαδικά, 10 ευρώ, ατέλειες –άνεργοι, 5 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Τicketservices.gr

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: από τις 20 Μαρτίου έως και 23 Μαΐου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 21:30

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΘΕΑΤΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 18 ΕΤΩΝ

Θεοδόσης Πελεγρίνης «Η Απολογία του βασιλιά Λεοπόλδου Β’»

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206 - Ταύρος Αττικής 177 78
Τηλ: 2103418550