O Τάσος Πυργιέρης μίλησε στο parapolitika.gr και στον Γιάννη Ξυνόπουλο για την θεατρική παράσταση «Μαλλιά Κουβάρια» που σκηνοθετεί, το ΔΗΠΕΘΕ, τη Σχολή του θεάτρου Τέχνης που αποφοίτησε, αλλά και τις δυσκολίες της περιοδείας.

Φέτος το καλοκαίρι σας βρίσκουμε σ' ένα μεγάλο ταξίδι στην Ελλάδα. Μαλλια Κουβάρια και ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;

«Η γνωριμία μου με τον Νίκο Ορφανό ξεκίνησε το 2010 που συμμετείχαμε ως ηθοποιοί σε μία παράσταση στο θέατρο Χώρα σε ένα κείμενο του Βασίλη Κατσικονούρη και σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα.

Έπειτα ο καθένας τράβηξε τη δική του θεατρική πορεία και συναντηθήκαμε ξανά με τον ίδιο άκρατο ενθουσιασμό πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν ο Νίκος ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ.

Έχοντας κοινή αφετηρία το Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν, τη Δραματική Σχολή που σπούδασα, και κοινή αισθητική για το θέατρο, του εξέφρασα την επιθυμία μου να συνεργαστούμε και να βρούμε ένα θεατρικό έργο που θα ταίριαζε στο κοινό της Λαμίας και όχι μόνο.

Ύστερα μεσολάβησαν τα δυο φριχτά χρόνια του εγκλεισμού κατά την περίοδο της πανδημίας και όταν τελείωσε όλη αυτή η περιπέτεια επανήλθα δριμύτερος».



Η επιλογή του έργου είχε γίνει από το ΔΗΠΕΘΕ; Το γνωρίζατε και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε στο ανέβασμά του;

«Για την επιλογή του έργου οι απόψεις μας συναντήθηκαν και αυτό μου έδωσε μεγάλη χαρά, καθώς και οι δύο επιθυμούσαμε να ασχοληθούμε με ελληνικό έργο και μάλιστα κωμωδία. Βασικό κριτήριο ήταν η πρώτη ύλη να μπορεί να εξασφαλίσει μία ευχάριστη και καλαίσθητη παράσταση, ικανή να συνομιλήσει και να ψυχαγωγήσει τους θεατές όχι μόνο στη Λαμία αλλά και σε ολόκληρη την Ελληνική περιφέρεια.

Έτσι λοιπόν καταλήξαμε στα "Μαλλιά Κουβάρια" του Νικολάου Λάσκαρη (1898-1899). Αυτής της σημαντικής προσωπικότητας του θεάτρου μας, που υπήρξε θεατρικός συγγραφέας, λιμπρετίστας και μεταφραστής γαλλικών έργων, αρθρογράφος και κριτικός θεάτρου, πρώτος πρόεδρος του σωματείου Ελλήνων ηθοποιών και διευθυντής για ένα διάστημα του Εθνικού θεάτρου».


Θα την χαρακτηρίζατε μια παράσταση που απευθύνεται σε όλους;

«Τα "Μαλλιά Κουβάρια" του Λάσκαρη είναι μία γαλλικού τύπου φαρσοκωμωδία που αποτυπώνονται ανάγλυφα καυτά πολιτικά/ εθνικά ζητήματα, που συνδέονται με την απελευθέρωση ελληνικών περιοχών που ανήκαν ακόμη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Έτσι έχουμε στα χέρια μας ένα μοναδικό θεατρικό έργο, που αποτελεί ένα είδος πολιτιστικού αποτυπώματος για την ιστορία της εποχής και συνάμα μία απολαυστική και σπαρταριστή κωμωδία».


Τελειώσατε την Σχολή του θεάτρου Τέχνης. Ποιοι ήταν οι δάσκαλοι και οι συμμαθητές σας;

«Αποφοίτησα από τη σχολή του θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν το 2002 και θυμάμαι πάντα με πολλή αγάπη τους αλησμόνητους δασκάλους μου Μίμη Κουγιουμτζή, Δημήτρη Οικονόμου , Μάγια Λυμπεροπούλου, Εύα Κοταμανίδου, που χάρη σε αυτούς τους φωτεινούς καλλιτέχνες έμαθα τι θα πει θεατρική πράξη.

Φευγαλέα θυμάμαι κάποιους από τους άξιους συμμαθητές μου που κάνουν ήδη λαμπρή καριέρα στο θέατρο και που είμαι πολύ περήφανος για αυτούς. Μαρίνα Ασλάνογλου, Ηλία Μελέτη ,Λουκία Μιχαλοπούλου, Αγγελική Καρυστινού , Ιωάννα Κανελλοπούλου».


Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις δουλειές που θα σκηνοθετήσετε; Γιατί τελικά επιλέξατε να σκηνοθετείτε και όχι να παίζετε;

«Ένα βασικό κριτήριο της επιλογής των έργων που σκηνοθετώ ή που θέλω να σκηνοθετήσω στο μέλλον είναι κατά πόσο τα κείμενα αυτά που θέλω να κάνω είναι γνωστά στο κοινό που παρακολουθεί θέατρο.

Επιθυμία μου είναι να επιλέγω λιγότερο γνωστούς θεατρικούς συγγραφείς και πολύ λιγότερο γνωστά θεατρικά έργα.

Δεν μου αρέσει οι παραστάσεις που κάνω να έχουν ξανά γίνει στο πρόσφατο παρελθόν από έναν άλλο θίασο. Διάλεξα τη σκηνοθεσία από την υποκριτική, γιατί σαν ηθοποιός κουράστηκα να ταλαιπωρούμαι από την αβεβαιότητα, την αστάθεια αυτού του επαγγέλματος. Ως σκηνοθέτης έχω μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων. Κάνω αυτό που αγαπώ τόσο πολύ, έχοντας τη δυνατότητα να επιλέγω και όχι να με επιλέγουν».


Πιστεύετε ότι είναι άλλο το κοινό της περιφέρειας που θα ταξiδέψετε κι άλλο της Αθήνας και ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες;

«Το κοινό που παρακολουθεί θέατρο στην περιφέρεια λαχτάρα να συναντήσει φρέσκες θεατρικές εμπειρίες από σχήματα που περιοδεύουν ανά την επικράτεια.

Εδώ οφείλω να αναγνωρίσω την εξωστρεφή προσπάθεια, που γίνεται τα τελευταία χρόνια από το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Νίκο Ορφανό και την έκδηλη επιδίωξή τους να παράξουν ένα πολιτιστικό προϊόν υψηλών απαιτήσεων, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις Αθηναϊκές σκηνές.

Είμαι τυχερός που εργάστηκα μαζί τους, με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, δημιουργώντας μία παράσταση έτσι όπως αρχικά την είχα φανταστεί».


ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης Καλοκαιρινή περιοδεία 2023 «Μαλλιά Κουβάρια» του Νικολάου Λάσκαρη

Καταιγιστικοί διάλογοι, απανωτές παρεξηγήσεις, συζυγικές ζηλοτυπίες, σε μια θεότρελη κωμωδία εποχής που το φετινό καλοκαίρι περιοδεύει στην Ελλάδα.

Πρεμιέρα: 5 - 6 Ιουλίου στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Λαμίας.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης το φετινό καλοκαίρι παρουσιάζει μια ξεκαρδιστική κωμωδία του 19ου αιώνα, που αποπνέει όλη την ατμόσφαιρα της παλιάς αστικής Αθήνας. Το «Μαλλιά Κουβάρια», έργο του Νικολάου Λάσκαρη, παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Αθηναϊκό κοινό πριν 134 χρόνια.

Η Αθήνα του 1910 ξαναζωντανεύει σε μια παράσταση vintage, «καθώς πρέπει», αλλοτινή, σαν δροσερή γρανίτα.

Καταιγιστικοί διάλογοι, απανωτές παρεξηγήσεις, συζυγικές ζηλοτυπίες, σε ένα έργο αντάξιο με τα περίτεχνα μπουλβάρ της γαλλικής δραματουργίας.

Τοποθετημένη στην εποχή της Belle Époque, η παράσταση μας μεταφέρει σε μια άλλη εποχή της Αθήνας, όπου οι άνθρωποι εκδήλωναν τη δίψα τους για «γλυκιά ζωή» λίγο πριν την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων.


Η τρελή υπόθεση:

Τι συμβαίνει όταν ένας ευυπόληπτος παντρεμένος, πρέπει να φύγει για μυστική επιχείρηση, κάτω από τα μάτια μιας ζηλόφθονης συζύγου;

Τι ρόλο παίζει η μυστική μάντισσα που διαβάζει τις τρίχες και ανακαλύπτει τις ερωτικές επιθυμίες;

Πώς μπλέκουν μαζί τρεις καλοί φίλοι και οι σύζυγοί τους;

Και πως ξεδιαλύνεται ένα κουβάρι παρεξηγήσεων μέσα από μια σειρά ξεκαρδιστικών επεισοδίων;


Συντελεστές:

Συγγραφέας: Νικόλαος Λάσκαρης
Δραματουργική επεξεργασία: Νίκος Ορφανός
Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης
Σκηνικά: Ελίνα Δράκου
Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου
Βοηθός σκηνογράφου: Στέφανος Σιμιτσής
Make-up: Σοφία Καραθανάση
Περούκες: Ξένια Μουτέν
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης


Παίζουν με σειρά εμφάνισης:

Κώστας Κουντουπής: Νίκος Ορφανός
Γιακουμής, υπηρέτης του: Χρήστος Σταθούσης
Αγησίλαος Τρακαράς, συνεργάτης του Κουντουπή: Φοίβος Μαρκιανός
Ευφροσύνη Κουντουπή, σύζυγός του: Σοφία Μανωλάκου
Ευγενία Χαρλούπη, πενθερά του: Τζίνη Παπαδοπούλου
Κώστας Φουρούσης, φίλος του: Γιάννης Δενδρινός
Μενέλαος Λουλάς, φίλος του: Δημήτρης Καλαντζής
Μάσιγκα Λουλά, σύζυγος Μενελάου: Λήδα Καπνά



Καλοκαιρινή περιοδεία 2023

ΙΟΥΛΙΟΣ
5-6: Θερινό Δημοτικό Θέατρο Λαμίας
8: Κηποθέατρο Παπάγου
9: Θέατρο Μ. Θεοδωράκης, Πέραμα (είσοδος ελεύθερη)
13: Υπαίθριο Θέατρο Κοζάνης
14: Θέατρο Κήπου, Θεσσαλονίκη
15: Θέατρο Ορέστη Μακρή, Χαλκίδα
17: Σινέ Άλεξ, Πόρτο Ράφτη
18: Αμφιθέατρο - Τεχνολογικό & Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου
19: Πολιτιστικό και Αθλητικό Κέντρο Νέας Μάκρης
20: Αρχαίο θέατρο Ήλιδας, Αμαλιάδα
25: Δημοτικό Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής», Ηλιούπολη
26: 13ο Φεστιβάλ θεάτρου, Αίγινα
28: Θερινό Θέατρο Βόλου
29: Λίμνη Ευβοίας (είσοδος ελεύθερη)
30: Αιάντειο Δημοτικό Θέατρο Αταλάντης (είσοδος ελεύθερη)
31: Κηποθέατρο Αλκαζάρ, Λάρισα

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
19: Αμφιθέατρο Βασικής Βιβλιοθήκης, Καρπενήσι (είσοδος ελεύθερη)
21: Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς, Χαλάνδρι (είσοδος ελεύθερη)
23: Ανοιχτό Θέατρο «Βασίλης Γεωργιάδης», Ξυλόκαστρο
25: Θέατρο «Αλέξης Μινωτής», Αιγάλεω
28: Ανοικτό Θέατρο Κρύας, Λιβαδειά
30: Ανοιχτό Θέατρο Μάνος Κατράκης, Συκεές
31: Υπαίθριο Θέατρο Φρουρίου Τρικάλων

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
3: Δημοτικό ανοιχτό θέατρο Θανάσης Βέγγος, Κορυδαλλός



Τιμές εισιτηρίων:

15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (άνεργοι, πολύτεκνοι. ΑΜΕΑ, άνω των 65)

Προσφορά προπώλησης: 12 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: Ticketservices.gr

Ώρα έναρξης:

21.30 (Ιούλιος), 21.00 (Αύγουστος)
Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά.