Μέσα στις πρώτες ημέρες του νέου έτους, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναμένεται να παρουσιάσει στους πολίτες το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών.

Όλα ξεκίνησαν περίπου πριν από έναν χρόνο, με την ψήφιση του Ν. 4727/2020, και συγκεκριμένα του Άρθρου 90, που τότε είχε περάσει στα χαμηλά, γιατί το ενδιαφέρον ήταν εστιασμένο στη μεγάλη εικόνα. Από τότε, υπό την υψηλή εποπτεία του αρμόδιου υπουργού, Κυριάκου Πιερρακάκη, και με την άμεση εμπλοκή του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργου Γεωργαντά, και του γενικού γραμματέα, Λεωνίδα Χριστόπουλου, ξεκίνησε μια διαδικασία προκειμένου να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα στην οποία νου να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα στην οποία οι πολίτες θα αντλούν οτιδήποτε τους ενδιαφέρει και σχετίζεται με το ελληνικό Δημόσιο. Για παράδειγμα, όταν ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη εφαρμογή, μέσα σε ελάχιστα λεπτά της ώρας οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τον οδικό χάρτη, αλλά και το φερόμενοι θα έχουν τον οδικό χάρτη, αλλά και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα διεκπεραίωσης συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα διεκπεραίωσης της υπόθεσής τους.

Με απλά λόγια, η τήρηση του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών αποσκοπεί στην καταγραφή, αποτύπωση και μοντελοποίηση των διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου και κρίνεται αναγκαία για πολίτες, επιχειρήσεις και δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι μέσω της χρήσης του αναμένεται να αποκομίσουν πολλαπλά οφέλη, όπως είναι η άντληση από ένα μοναδικό σημείο αναφοράς αξιόπιστης και επικαιροποιημένης πληροφορίας σχετικά με τις υποχρεώσεις και τις οφειλόμενες ενέργειες, τη σχετική νομοθεσία, τα έντυπα αιτήσεων, τα δικαιολογητικά και τα βήματα εκτέλεσης κάθε διοικητικής διαδικασίας του Δημοσίου. Κατά το προσεχές διάστημα αναμένεται να κληθούν όλοι οι υπηρεσιακοί γραμματείς του Δημοσίου προκειμένου να παράσχουν τις τελευταίες πληροφορίες και στοιχεία στο Μητρώο. Με βάση τον νόμο, πρόκειται για υποχρεωτική διαδικασία πράγμα που σημαίνει ότι καμία από τις υπηρεσίες δεν έχει τη δυνατότητα να εξαιρεθεί, παραμένοντας στο υφιστάμενο καθεστώς.

Το νέο έτος, αν, για παράδειγμα, ένας πολίτης θέλει να ενημερωθεί για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την ίδρυση μιας εταιρείας, θα υπάρχει ένας κόμβος που θα του δίνει όλη την πληροφορία, τις υπηρεσίες που πρέπει να επισκεφτεί, ενώ θα έχει και τη δυνατότητα να εκτυπώσει τα προς συμπλήρωση δικαιολογητικά. Παράλληλα, θα προβλέπεται και το χρονοδιάγραμμα στο οποίο η υπηρεσία θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία, από τη στιγμή που θα της προσκομιστούν τα απαιτούμενα. Περί τα τέλη της εβδομάδας η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ενημερώθηκε για την πορεία των εργασιών, που, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, αναμένεται να ολοκληρωθούν περί τα μέσα Ιανουαρίου. Από τη στιγμή που θα ανέβει στον «αέρα» η πλατφόρμα και υπάρξει πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν, αν ένας δημόσιος υπάλληλος, για να επιλύσει ένα θέμα, ζητήσει περισσότερα έγγραφα από εκείνα που έχουν αναρτηθεί στο Μητρώο Διαδικασιών, σχεδόν αυτόματα θα βρίσκεται αντιμέτωπος με πειθαρχική αναφορά.

Επί της ουσίας, η όλη διαδικασία κάνει πιο γρήγορες τις διαδικασίες, μειώνοντας στο ελάχιστο τη γραφειοκρατία και τα πίσω-μπρος των απρόθυμων υπαλλήλων. Όταν θα παρουσιαστεί στον πρωθυπουργό η πλατφόρμα, εκτιμάται ότι θα προσφέρει απαντήσεις για περισσότερες από 1.500 διαδικασίες που αφορούν το Δημόσιο. Προς το παρόν, δεν έχει αποφασιστεί το όνομα που θα έχει η εφαρμογή, παρά το γεγονός ότι απομένουν λεπτομέρειες για να λειτουργήσει. Όσοι γνωρίζουν λεπτομέρειες σχετικά με το Μητρώο κάνουν λόγο περί μιας κανονικής επανάστασης στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους, που έχει ξεκινήσει εδώ και δυόμισι χρόνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη.