Αν και ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει προς πάσα κατεύθυνση και κάθε αποδέκτη, εντός και εκτός κυβέρνησης, ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει αυτήν τη χρονική περίοδο σε αλλαγές στη δοµή του υπάρχοντος κυβερνητικού σχήµατος, παρ’ όλα αυτά δεν έχει πάψει ούτε στιγµή να παρακολουθεί την παραγωγικότητα των υπουργών του.

Είναι κάτι που έκανε και κατά την περασµένη θητεία, µε τον υπουργό Επικρατείας Ακη Σκέρτσο να έχει αναλάβει έναν ρόλο συντονισµού ανάµεσα στο Μαξίµου και τα υπουργεία. Κατά κοινή παραδοχή, σε δύσκολες περιόδους το µοντέλο του επιτελικού κράτους όχι µόνο λειτούργησε, αλλά αντεπεξήλθε σε πρωτόγνωρες συνθήκες (κορονοϊός, πυρκαγιές, Τέµπη), δίνοντας άµεσα λύσεις σε πολύ σοβαρά ζητήµατα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που εξακολουθεί να επενδύει στην αρχική δοµή του επιτελικού κράτους, ενός µοντέλου κυβερνητικής διοίκησης, που, ως γνωστόν, εµπνεύστηκε ο σηµερινός υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, για πρώτη φορά φαίνεται να εξετάζει σοβαρά την υιοθέτηση σειράς εισηγήσεων που στοχεύουν στην πιο αποτελεσµατική λειτουργία της κυβέρνησης. Πολλές από τις εισηγήσεις που δέχεται στην παρούσα φάση ο πρωθυπουργός είχαν πέσει επί τάπητος και πριν από τη συγκρότηση της σηµερινής κυβέρνησης. Ωστόσο, τότε κρίθηκε σκόπιµο να µην προχωρήσει καµία αλλαγή, υπό τον φόβο της απορρύθµισης της κρατικής µηχανής και, κυρίως, του χαµένου χρόνου που θα χρειαζόταν για την προσαρµογή ένα νέο µοντέλο, µέχρι να ξεκινήσει να λειτουργεί υπό κανονικές (κυβερνητικές) συνθήκες.

Με δεδοµένο ότι ο κ. Μητσοτάκης βρίσκεται σε µεταρρυθµιστικό οίστρο, δεν αποκλείεται, όταν και εφόσον αποφασίσει να προχωρήσει σε δοµικό ανασχηµατισµό, να δούµε να υιοθετεί µέρος των εισηγήσεων που έχει δεχτεί. Αλλωστε, όπως επισηµαίνουν πρόσωπα που συνοµιλούν µαζί του, εσχάτως έχει διαπιστώσει την αναγκαιότητα ενός πιο ευέλικτου σχήµατος, µε λιγότερη εσωτερική γραφειοκρατία. Στο πλαίσιο αυτό, καλά ενηµερωµένες κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι οι βασικές σκέψεις που έχουν τεθεί σε γνώση του πρωθυπουργού είναι οι εξής: Η πρώτη και καλύτερη τοµή σχετίζεται µε τη συγχώνευση του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης µε το Εσωτερικών, µια ιδέα που είχε συζητηθεί εκτενώς και κατά το παρελθόν, ωστόσο ο κ. Μητσοτάκης έκρινε ότι µια τέτοια απόφαση θα αποδυνάµωνε την επιτυχία που είχε καταγράψει στην κοινή γνώµη το Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης. Ολα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, αφού πλέον η συγκεκριµένη αλλαγή, εκτός του ότι έχει πολλούς συµµάχους εντός της κυβέρνησης, θεωρείται από τις αναγκαίες, αφού θα συµβάλει καθοριστικά στην καλύτερη λειτουργία του ∆ηµοσίου. Στην περίπτωση που θα δροµολογηθεί η συγχώνευση του Εσωτερικών µε το Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, δεν αποκλείεται να γίνει αυτόνοµο υπουργείο το χαρτοφυλάκιο που κατέχει σήµερα ο αναπληρωτής υπουργός Θοδωρής Λιβάνιος.

Η δεύτερη αλλαγή που αποτελεί αντικείµενο συζήτησης αφορά τη µεταφορά της αρµοδιότητας του Περιβάλλοντος από το Ενέργειας στο Πολιτικής Προστασίας. Μια µεγάλη τοµή για τα εγχώρια δεδοµένα σχετίζεται και µε την ιδέα της συγχώνευσης του υπουργείου Ναυτιλίας µε το Υποδοµών και Μεταφορών. Για όσους δεν το γνωρίζουν, µιλάµε για ένα χαρτοφυλάκιο (σ.σ.: το Ναυτιλίας) που επί της ουσίας έχει υποδοµές (λιµάνια) και µεταφορές (ακτοπλοΐα). Αν και µιλάµε για µια σχετικά άγουρη συζήτηση, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν απολύτως αναγκαίες τις συγκεκριµένες τοµές, που, όπως υποστηρίζουν, «θα βοηθήσουν να λυθούν σηµαντικά θέµατα, που άπτονται της γενικότερης κρατικής λειτουργίας». Από τη στιγµή που οι όποιες αλλαγές στην κυβέρνηση αργούν, δεν αποκλείεται, όταν αποφασιστούν από τον Κ. Μητσοτάκη, να συνδυαστούν και µε τις πρώτες αλλαγές στο υφιστάµενο κυβερνητικό µοντέλο. 

Δημοσιεύτηκε στο Secret των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 2/12