Ο συμβολισμός δύο μεγάλων αλλαγών
Η λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και η παροχή πλήρους δικαιώματος ψήφου στους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό
ΜΕ ΤΗΝ παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, ουσιαστικά, η χώρα μπαίνει σε μια νέα εποχή.
Ο κ. Μητσοτάκης έθεσε ως πρώτιστο στόχο για τη χώρα τον «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό». Είναι εκείνος ο εκσυγχρονισμός που αφήνει πίσω του τις παθογένειες που κράτησαν την Ελλάδα στο χθες και αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που προσφέρει ο σύγχρονος κόσμος και η 4η βιομηχανική επανάσταση για να βελτιωθεί η ζωή των πολιτών. Ο λαός με την ψήφο του ζήτησε τη δημιουργία μιας Ελλάδας που θα είναι πρωταγωνίστρια και όχι ουραγός στην Ευρώπη. Πώς μπορεί, όμως, να πάει μπροστά η Ελλάδα, αν κατέχει δύο αρνητικές πρωτιές στην Ευρώπη; Είναι η μόνη χώρα που απαγορεύει συνταγματικά τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και η χώρα που θέτει τα περισσότερα εμπόδια στη δυνατότητα να ψηφίσουν από τον τόπο που κατοικούν οι πολίτες της που ζουν στο εξωτερικό. Η απόφαση του πρωθυπουργού να προχωρήσει άμεσα σε αλλαγές σε ό,τι αφορά τα δύο αυτά ζητήματα έχουν ουσιαστικό αλλά και συμβολικό χαρακτήρα, γιατί σηματοδοτούν την εγκατάλειψη του αναχρονιστικού χθες.
Είναι γεγονός ότι οι συσχετισμοί στην προηγούμενη Βουλή δεν ευνοούσαν την ψήφιση ενός καλύτερου νόμου για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, καθώς η άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μπλόκαρε τα πάντα και είναι επιβεβλημένη η ψήφιση με 200 «ναι». Σήμερα ΝΔ με ΠΑΣΟΚ, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας, που αντιμετωπίζουν θετικά το ζήτημα με άρση των εμποδίων, συγκεντρώνουν 210 βουλευτές, χωρίς να έχει διερευνηθεί η στάση των 12 βουλευτών της ΝΙΚΗΣ.
Η ΠΑΡΟΧΗ πλήρους δικαιώματος ψήφου σε όσους Έλληνες είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και ζουν στο εξωτερικό αποτελεί συνταγματικό και πατριωτικό καθήκον για τους Έλληνες πολιτικούς. Τα κόμματα οφείλουν όχι μόνο να άρουν όλα τα εμπόδια αλλά και να διευκολύνουν την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού θεσμοθετώντας, τουλάχιστον, την επιστολική ψήφο, διαδικασία την οποία μέχρι και η Τουρκία έχει υιοθετήσει. Η δεύτερη πράξη στην οποία οφείλει να προχωρήσει η κυβέρνηση είναι η ενεργοποίηση διακρατικών συμφωνιών με βάση το άρθρο 28 του Συντάγματος, το οποίο δίνει τη δυνατότητα -με ευθύνη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία θα θέσει και τα κριτήρια- να υπάρξει αναγνώριση ξένων πανεπιστημίων που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Με αυτή τη διαδικασία δεν δίνεται λύση στην απαγόρευση λειτουργίας ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας ούτε βέβαια παρακάμπτεται το -αναχρονιστικό- άρθρο 16. Δημιουργείται, ωστόσο, ο χώρος για να προχωρήσει η Ελλάδα στο επόμενο βήμα μέχρι να αναθεωρηθεί το άρθρο 16 για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
ΣΤΟΧΟΣ της ΝΔ είναι η αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας των δημόσιων ΑΕΙ. Η σύνδεσή τους με την οικονομία και ο εκσυγχρονισμός τους. Αυτό, όμως, χωρίς ανταγωνισμό δεν μπορεί να επιτευχθεί. Η ενεργοποίηση του άρθρου 28 μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» μέχρι την αναθεώρηση του άρθρου 16. Και όσοι έσπευσαν να υποστηρίξουν ότι αυτή η εξέλιξη θίγει τα κρατικά πανεπιστήμια θα πρέπει να το ξανασκεφθούν, αφού η συγκεκριμένη διαδικασία τούς μόνους που θίγει είναι τα ιδιωτικά κολέγια που θα βρεθούν άμεσα αντιμέτωπα με τον ανταγωνισμό των ξένων πανεπιστημίων. Να, λοιπόν, δύο αλλαγές που σηματοδοτούν πολλά για τη νέα ευρωπαϊκή Ελλάδα.
Ο κ. Μητσοτάκης έθεσε ως πρώτιστο στόχο για τη χώρα τον «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό». Είναι εκείνος ο εκσυγχρονισμός που αφήνει πίσω του τις παθογένειες που κράτησαν την Ελλάδα στο χθες και αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που προσφέρει ο σύγχρονος κόσμος και η 4η βιομηχανική επανάσταση για να βελτιωθεί η ζωή των πολιτών. Ο λαός με την ψήφο του ζήτησε τη δημιουργία μιας Ελλάδας που θα είναι πρωταγωνίστρια και όχι ουραγός στην Ευρώπη. Πώς μπορεί, όμως, να πάει μπροστά η Ελλάδα, αν κατέχει δύο αρνητικές πρωτιές στην Ευρώπη; Είναι η μόνη χώρα που απαγορεύει συνταγματικά τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και η χώρα που θέτει τα περισσότερα εμπόδια στη δυνατότητα να ψηφίσουν από τον τόπο που κατοικούν οι πολίτες της που ζουν στο εξωτερικό. Η απόφαση του πρωθυπουργού να προχωρήσει άμεσα σε αλλαγές σε ό,τι αφορά τα δύο αυτά ζητήματα έχουν ουσιαστικό αλλά και συμβολικό χαρακτήρα, γιατί σηματοδοτούν την εγκατάλειψη του αναχρονιστικού χθες.
Είναι γεγονός ότι οι συσχετισμοί στην προηγούμενη Βουλή δεν ευνοούσαν την ψήφιση ενός καλύτερου νόμου για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, καθώς η άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μπλόκαρε τα πάντα και είναι επιβεβλημένη η ψήφιση με 200 «ναι». Σήμερα ΝΔ με ΠΑΣΟΚ, Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας, που αντιμετωπίζουν θετικά το ζήτημα με άρση των εμποδίων, συγκεντρώνουν 210 βουλευτές, χωρίς να έχει διερευνηθεί η στάση των 12 βουλευτών της ΝΙΚΗΣ.
Η ΠΑΡΟΧΗ πλήρους δικαιώματος ψήφου σε όσους Έλληνες είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και ζουν στο εξωτερικό αποτελεί συνταγματικό και πατριωτικό καθήκον για τους Έλληνες πολιτικούς. Τα κόμματα οφείλουν όχι μόνο να άρουν όλα τα εμπόδια αλλά και να διευκολύνουν την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού θεσμοθετώντας, τουλάχιστον, την επιστολική ψήφο, διαδικασία την οποία μέχρι και η Τουρκία έχει υιοθετήσει. Η δεύτερη πράξη στην οποία οφείλει να προχωρήσει η κυβέρνηση είναι η ενεργοποίηση διακρατικών συμφωνιών με βάση το άρθρο 28 του Συντάγματος, το οποίο δίνει τη δυνατότητα -με ευθύνη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία θα θέσει και τα κριτήρια- να υπάρξει αναγνώριση ξένων πανεπιστημίων που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Με αυτή τη διαδικασία δεν δίνεται λύση στην απαγόρευση λειτουργίας ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας ούτε βέβαια παρακάμπτεται το -αναχρονιστικό- άρθρο 16. Δημιουργείται, ωστόσο, ο χώρος για να προχωρήσει η Ελλάδα στο επόμενο βήμα μέχρι να αναθεωρηθεί το άρθρο 16 για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
ΣΤΟΧΟΣ της ΝΔ είναι η αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας των δημόσιων ΑΕΙ. Η σύνδεσή τους με την οικονομία και ο εκσυγχρονισμός τους. Αυτό, όμως, χωρίς ανταγωνισμό δεν μπορεί να επιτευχθεί. Η ενεργοποίηση του άρθρου 28 μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» μέχρι την αναθεώρηση του άρθρου 16. Και όσοι έσπευσαν να υποστηρίξουν ότι αυτή η εξέλιξη θίγει τα κρατικά πανεπιστήμια θα πρέπει να το ξανασκεφθούν, αφού η συγκεκριμένη διαδικασία τούς μόνους που θίγει είναι τα ιδιωτικά κολέγια που θα βρεθούν άμεσα αντιμέτωπα με τον ανταγωνισμό των ξένων πανεπιστημίων. Να, λοιπόν, δύο αλλαγές που σηματοδοτούν πολλά για τη νέα ευρωπαϊκή Ελλάδα.