Στον δρόμο για τον «θείο Oscar» πλέον, μετά και την ιστορική κατάκτηση του Χρυσού Λέοντα στο επετειακό 80ό Φεστιβάλ Βενετίας για την (εξαιρετική) ταινία του «Poor Things», προχωρά ακάθεκτος ο Γιώργος Λάνθιμος. Ιστορική και γιατί είναι από τις σπουδαιότερες διακρίσεις που έχει λάβει ποτέ Έλληνας δημιουργός στο εξωτερικό, αλλά και γιατί, ακόμη και αν πρόκειται για ξένη παραγωγή, δεν παύει να δίνει ώθηση μέσω του Λάνθιμου και στον ελληνικό κινηματογράφο και στους δημιουργούς του.

Οι οποίοι, όπως και εκείνος κάποτε, στηρίζονται κυρίως στις δικές τους δυνάμεις για να κάνουν τις ταινίες τους σε ένα πνιγηρό οικονομικά εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο, όπου παρά τις επιτυχίες ελληνικών ταινιών διεθνώς τα τελευταία χρόνια δεν υποστηρίζεται -όχι ακόμα τουλάχιστον- όσο του αξίζει. Αυτά, με μερικές χρυσές εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα τα εγχώρια -σημαντικά- φεστιβάλ κινηματογράφου που όντως αγαπούν και προωθούν το ελληνικό σινεμά διεθνώς. 

Σίγουρη πρόκριση

Και αν δεν έχει «κλειδώσει» η λίστα της υποβολής ταινιών για το βραβείο των βραβείων -τελική ημερομηνία είναι η 18η Νοεμβρίου-, όλοι οι γνώστες ήδη μιλάνε για σίγουρη πρόκριση του «Poor Things» στην τελική οσκαρική λίστα των ταινιών, που θα ανακοινωθεί στις 23/1/2024, έχοντας απέναντι το «Οπενχάιμερ» (η πρώτη short list των 15 ταινιών που θα είναι υποψήφιες θα ανακοινωθεί στις 21/12).

«Αντιμέτωπος» με τον «θείο Oscar» λοιπόν για τέταρτη φορά στην πορεία του ο 50χρονος, που έχει σπουδάσει και διακριθεί και ως φωτογράφος, κάτι που για ορισμένους είναι από τα μυστικά της επιτυχημένης συνταγής των ταινιών του.

Άλλωστε, τρόπον τινά έχει κιόλας πρωτοπορήσει εφαρμόζοντας «κυλιόμενη σκηνοθεσία», όπως χαρακτηρίζουν κάποιοι την τεχνική που χρησιμοποιεί σε ορισμένα φιλμ.

Όπως, για παράδειγμα, στην «Ευνοούμενη». Στο διά ταύτα, ο Λάνθιμος πλέον πατάει με σιγουριά στο κόκκινο -που δεν είναι πια κόκκινο- χαλί της τελετής των 96ων Οscar, που θα ανοίξει τις λαμπρές πόρτες της στις 10/3/2024.

Η αρχή έγινε με τον «Κυνόδοντα» που, έχοντας πάρει ένα σωρό βραβεία στα διεθνή φεστιβάλ -μεταξύ των οποίων στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάννες-, βρέθηκε υποψήφιος για Oscar Ξενόγλωσσης Ταινίας στην 83η απονομή των βραβείων το 2011.

Η δεύτερη φορά ήταν στα 89α βραβεία της Ακαδημίας με τον «Αστακό» (Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες το 2015), όπου ο δημιουργός ήταν υποψήφιος μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη του, Ευθύμη Φιλίππου, για το Oscar Πρωτότυπου Σεναρίου.

Η «Ευνοούμενη»

Τρίτη το 2019 με τις 10 υποψηφιότητες της «Ευνοούμενης» -ανάμεσά τους καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, πρώτου και δεύτερου γυναικείου ρόλου και βέβαια μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη- που χάρισε τελικά Oscar Α΄ Γυναικείου Ρόλου στην Ολίβια Κόλμαν.

Η τελευταία είχε πάρει ήδη μεταξύ άλλων και την αμερικανική Χρυσή Σφαίρα και βραβείο γυναικείας ερμηνείας στη Μόστρα, όπου βέβαια η ίδια η ταινία είχε πάρει και το Αργυρό Λιοντάρι-Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής.

Δίπλα του στα Οscar φέτος και η μούσα του, Έμα Στόουν, που έχει κρατήσει ήδη το χρυσό αγαλματίδιο το 2016 για την ερμηνεία της στο «La La Land» του επίσης οσκαρικού Ντάμιεν Σαζέλ, που μάλιστα φέτος ήταν και ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος στη Μόστρα. Η εκπληκτική ερμηνεία της στο, βασισμένο στο βιβλίο του Άλασντερ Γκρέι, «Poor Things» άφησε άναυδο και τον ίδιο τον Γιώργο Λάνθιμο, όπως άλλωστε έχει δηλώσει για αυτό το «απίστευτο πλάσμα». Η σταρ έχει δέσει σε ντουέτο με τον Έλληνα σκηνοθέτη, έχοντας ίσως βρει στο έργο του μία άλλη, βαθιά ανάσα τέχνης, διαφορετική από εκείνη του Χόλιγουντ. Κάτι που είχε αφήσει να εννοηθεί και κατά τη συνέντευξη Τύπου για τη σπουδαία μικρού μήκους ταινία «Βληχή», που είχε γυρίσει ο σκηνοθέτης στην Τήνο, στο πλαίσιο του προγράμματος «The Artist on the Composer» -ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ- με την ίδια και τον Γάλλο Νταμιέν Μπονάρ πρωταγωνιστές.

Έχοντας παίξει καθοριστικό ρόλο και στην «Ευνοούμενη», την πρώτη τους συνεργασία, η Στόουν πρωταγωνιστεί και στη νέα ταινία του Λάνθιμου «And», που είναι ήδη έτοιμη, αλλά και σε μία ακόμη που μόλις γύρισε μυστικά στην Ελλάδα. Και είναι εντυπωσιακό ότι, παρά τις τόσες επιτυχίες και τα βραβεία που έχει πάρει στην πορεία του, ο δημιουργός, που ξεκίνησε ως μπασκετμπολίστας του Παγκρατίου για να φτάσει στην κορυφή του έβδομου ουρανού της τέχνης, εξακολουθεί να αποφεύγει τη δημοσιότητα.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή / Της Έφης Παπαζαχαρίου