Τι απέγινε το Τανκ που μπήκε στο Πολυτεχνείο - Πού βρίσκεται σήμερα
Το άρμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Η ιστορία του γαλλικού άρματος ΑΜΧ-30 που εισέβαλε στο Πολυτεχνείο τη νύχτα της 17ης Νοεμβρίου 1973 και η σημερινή του τοποθεσία στο Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων
Το τανκ που εισέβαλε στο Πολυτεχνείο τη νύχτα της 17ης Νοεμβρίου 1973 αποτελεί ένα από τα πιο σκοτεινά σύμβολα της δικτατορίας. Πολλοί αναρωτιούνται τι απέγινε το συγκεκριμένο τεθωρακισμένο όχημα και που βρίσκεται σήμερα αυτό το ιστορικό άρμα μάχης.
Διαβάστε: Πολυτεχνείο: Πολλές προσαγωγές - Εξονυχιστικοί έλεγχοι και 5.000 αστυνομικοί στους δρόμους
Το ιστορικό άρμα της 17ης Νοεμβρίου
Το τεθωρακισμένό που κατέρριψε τις πύλες του Πολυτεχνείου έγινε το πιο узнаваемο σύμβολο της βίας που άσκησε η στρατιωτική χούντα εναντίον των διαδηλωτών. Οι εικόνες από εκείνη τη μοιραία νύχτα απαθανάτισαν τη σκληρότητα του καθεστώτος, λίγους μήνες πριν από την οριστική του πτώση.
Το συγκεκριμένο όχημα ήταν ένα γαλλικής κατασκευής ΑΜΧ-30, το οποίο συνέχισε να υπηρετεί σε στρατιωτικές μονάδες του Έβρου για πολλά χρόνια μετά τα γεγονότα. Αξιωματικοί του στρατού το είχαν ονομάσει με το δυσοίωνο παρατσούκλι "μορφωμένος", αναφερόμενοι στον αιματηρό του ρόλο στην καταστολή της φοιτητικής εξέγερσης.
Πού βρίσκεται σήμερα το άρμα του Πολυτεχνείου
Σήμερα, το ιστορικό τανκ που μπήκε στο Πολυτεχνείο εκτίθεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων. Το άρμα αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία στα μέσα της δεκαετίας του 1980, αφού είχε υπηρετήσει για περισσότερα από δέκα χρόνια σε διάφορες στρατιωτικές μονάδες.
Μεταξύ των σπάνιων φωτογραφιών που έχουν διασωθεί, υπάρχει μία που τραβήχτηκε το 1985 από έναν φαντάρο που υπηρετούσε τότε στο συγκεκριμένο τεθωρακισμένο. Ο στρατιώτης, που είχε υπηρετήσει ως πυροβολητής στην 1η ΕΜΑ, 2η ΙΛΗ στην Αλεξανδρούπολη, αποκάλυψε ότι στο επίσημο ημερολόγιο του άρματος δεν υπήρχε καμία αναφορά στα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ΑΜΧ-30
Το γαλλικό άρμα μάχης που χρησιμοποιήθηκε στην καταστολή διέθετε εντυπωσιακές δυνατότητες για την εποχή του:
• Κινητήρας 680 ίππων diesel με μέγιστη ταχύτητα 65 χιλιομέτρων την ώρα
• Συνολικό βάρος 36 τόνων με πλήρωμα τεσσάρων ατόμων
• Κύριο πυροβόλο 105 χιλιοστών και δευτερεύοντα όπλα 20 χιλιοστών
• Πολυβόλο 7,62 χιλιοστών με χιλιάδες σφαίρες πυρομαχικών
• Προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα για ημερήσιες και νυχτερινές επιχειρήσεις
Η Ελλάδα είχε προμηθευτεί συνολικά 140 γαλλικά άρματα ΑΜΧ-30, με το συγκεκριμένο να φέρει τον αριθμό κυκλοφορίας 84337. Σύμφωνα με τον παλιό μαυροσκούφη που το χειρίστηκε, ήταν γνωστό ως "37άρι" και θεωρούνταν διοικητικό όχημα με τις περισσότερες ώρες εκπαίδευσης.
En