Η «Μαύρη Παρασκευή» (Black Friday) έχει πλέον καθιερωθεί και στην Ελλάδα με αλυσίδες καταστημάτων (και όχι μόνο) να κάνουν μεγάλες ή μικρές προσφορές στους καταναλωτές, ενίοτε και πέραν της μίας και μοναδικής Παρασκευής. Είναι εδώ και πολλές δεκαετίες γνωστή πρακτική στις ΗΠΑ και άλλες χώρες του πλανήτη. Γιατί όμως «Μαύρη»;

Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, ο όρος -ο οποίος αφορά το 24ωρο μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών- εμφανίστηκε το 1951 και είχε να κάνει με τους εργαζόμενους που δήλωναν… άρρωστοι και μάλλον την κοπανούσαν από την εργασία τους, για να φτιάξουν το τέλειο 4ήμερο. Προφανώς, ένα τέτοιο σενάριο ήταν «μαύρο» για τους εργοδότες.

Είχε όμως να κάνει και με τον «πονοκέφαλο» που προκαλούσε στις αστυνομικές αρχές το μέγα πλήθος που έσπευδε στα καταστήματα για αγορές.

Κάποια στιγμή περίπου, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί άλλος όρος, όπως «Big Friday», αλλά το σχέδιο δεν ευδοκίμησε.

Υπάρχουν και άλλες εκδοχές. Οι λογιστές έγραφαν στα βιβλία τους με κόκκινο μολύβι τις χασούρες από το εμπόριο και με μαύρο τα κέρδη.

Η «μαύρη» Παρασκευή ήταν δηλαδή η αρχή των καλών νέων για τους εμπόρους, αφού από την Ημέρα των Ευχαριστιών και μετά ξεκινούσε ουσιαστικά η περίοδος των Χριστουγέννων, όταν ο κόσμος πλέον ήταν έτοιμος να ξοδέψει.

Πρόσφατα, όπως τουλάχιστον αναφέρεται στην Wikipedia, έκανε την εμφάνισή της και μια ακόμα άσχημη εκδοχή: «Μαύρη» ήταν η Παρασκευή μετά τις Ευχαριστίες, επειδή στον Αμερικανικό Νότο (πριν τον Εμφύλιο) γινόταν εμπόριο σκλάβων.