Σήμα κινδύνου για τις ηλεκτρονικές απάτες, που παρουσιάζουν έξαρση τελευταίως, και ειδικά τις μέρες των εορτών, εκπέμπει η Ελληνική Ενωση Τραπεζών (ΕΕΤ), καλώντας τους συναλλασσομένους σε εγρήγορση. Η ανάγκη για την προστασία των προσωπικών μας δεδομένων δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη, αφού μια φαινομενικά «συνηθισμένη» ειδοποίηση στο κινητό ή στον υπολογιστή μας μπορεί να κρύβει έναν μεγάλο κίνδυνο.

Διαβάστε ακόμα: Συμμορία Ρομά "ξάφρισε" πάνω από 6.000.000 ευρώ μέσω e-banking: Με χειροπέδες 24 μέλη, μεταξύ τους και οι τρεις αρχηγοί

Οι ηλεκτρονικές απάτες που κυκλοφορούν τελευταίως γίνονται με τους εξής τρόπους:

  • Δέχεσαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή/και e-mails/ SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί σου ισχυρίζονται ότι σε καλούν σχετικά με επιδόματα Power Pass ή Fuel Pass ή για τη φορολοταρία ή για επιστροφή φόρου κ.λπ. Μάλιστα, ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, της ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΠΕΚΑ, του ΟΑΕΔ κ.λπ. και σου ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς σου λογαριασμούς. Δεν πρέπει να πιστεύουμε αυτά τα τηλεφωνήματα ούτε να κάνουμε «κλικ» στους συνδέσμους που περιλαμβάνονται στα e-mails και στα SMS και να μη δίνουμε κανένα στοιχείο μας. Αν κάποιος ανυποψίαστος συνέχιζε, ο απατεώνας θα ζητούσε κωδικούς σύνδεσης στο e-banking και θα προσπαθούσε να κάνει μεταφορές χρημάτων.
  • Λαμβάνεις e-mails και SMS στα οποία η «τράπεζα» σου αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή στην κάρτα σου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα σου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και σε προτρέπουν να ακολουθήσεις αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά σου και να ξεμπλοκάρει η πρόσβασή σου. Τα μηνύματα αυτά δεν προέρχονται από την τράπεζά σας (μάλιστα, κάποιες φορές φαίνεται να τα στέλνει τράπεζα με την οποία δεν διατηρείτε καν συνεργασία).
  • Ανάρτησες αγγελία στο Διαδίκτυο για να πουλήσεις κάποιο προσωπικό σου αντικείμενο. Δέχτηκες τηλεφώνημα από κάποιον που σου είπε ότι ενδιαφέρεται να το αγοράσει και σου ζήτησε να του δώσεις τα στοιχεία της κάρτας σου ή τους κωδικούς του e-banking για να σου καταθέσει τα χρήματα. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δώσεις τα στοιχεία αυτά. Για κατάθεση χρημάτων, αρκεί μόνο να δώσεις τον IBAN του λογαριασμού σου.
  • Δέχτηκες τηλεφωνική κλήση από το εξωτερικό και αυτός που σε κάλεσε σου είπε στα αγγλικά ότι είναι τεχνικός από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής και ότι ο υπολογιστής σου έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και μπορεί να επιδιορθώσει το πρόβλημα. Πρόκειται για προσπάθεια εξαπάτησης. Αν συνέχιζες, θα σου ζητούσε να εγκαταστήσεις λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης και έτσι θα αποκτούσε πλήρη έλεγχο στον υπολογιστή σου. Μετά, ο απατεώνας, με πρόφαση την επιδιόρθωση του προβλήματος, θα σου ζητούσε τους κωδικούς σύνδεσης στο e-banking σου και θα προσπαθούσε ο ίδιος να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου.

*Δημοσιεύθηκε στο Money Pro της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 23 Δεκεμβρίου 2023.