Το online delivery αλλάζει το status στην αγορά: Από τα φυλλάδια για σουβλάκια στο smartphone και το ψηφιακό εμπόριο - Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές
Η ψηφιακή αλληλεπίδραση δηµιουργεί νέα µορφή εµπιστοσύνης
Η επιτάχυνση οφείλεται τόσο στη διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών όσο και στην πανδηµία, η οποία λειτούργησε ενισχυτικά για το online delivery, που λίγα χρόνια πριν έκανε τα πρώτα του δειλά βήματα

Οχι και πολλά χρόνια πίσω, αν κάποιος ήθελε να παραγγείλει φαγητό, η διαδικασία ήταν απλή: άνοιγε το συρτάρι µε τα φυλλάδια ή καλούσε έναν τηλεφωνικό αριθµό που ίσως είχε αποµνηµονεύσει και έδινε την παραγγελία. Σήµερα, όµως, οι καταναλωτές χρησιµοποιούν τις εφαρµογές online delivery, που έχουν καθιερωθεί ως αναπόσπαστο εργαλείο της καθηµερινότητας. Πλατφόρµες όπως το efood, η Wolt και η Box πρωταγωνιστούν σε µια αγορά που βιώνει ραγδαία ανάπτυξη: µόνο πέρυσι, η αύξηση έφτασε το 65,7% σε σχέση µε το 2021, ενώ συγκριτικά µε το 2018 η ανάπτυξη ξεπέρασε το 729%. Η επιτάχυνση αυτή οφείλεται τόσο στη διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών όσο και στην πανδηµία, η οποία λειτούργησε ενισχυτικά για το online delivery, που λίγα χρόνια πριν έκανε τα πρώτα του δειλά βήµατα.
Διαβάστε: Μεγάλα brands εισβάλλουν στις εμπορικές πιάτσες - Παραμένει ισχυρό το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η ευκολία, η ταχύτητα και η δυνατότητα επιλογής από µια µεγάλη γκάµα προϊόντων καθιστούν την παραγγελία στο σπίτι µια συνήθεια που συχνά αντικαθιστά ακόµα και τις επισκέψεις στο κατάστηµα. Οι εφαρµογές προσφέρουν εργαλεία εξατοµίκευσης, όπως προτάσεις βασισµένες σε προηγούµενες παραγγελίες, εκπτωτικά κουπόνια και δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας της παραγγελίας σε πραγµατικό χρόνο. Η ψηφιακή αλληλεπίδραση δηµιουργεί νέα µορφή εµπιστοσύνης, όπου οι χρήστες αξιολογούν όχι µόνο την ποιότητα του φαγητού, αλλά και την αξιοπιστία της πλατφόρµας, ενισχύοντας τον ρόλο της στην καθηµερινή ζωή της νεότερης γενιάς.
Οι ανακατατάξεις αυτές δείχνουν ότι η κερδοφορία δεν είναι καθολική και ότι η αγορά συνεχίζει να προσαρµόζεται στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και τεχνολογικές τάσεις. Συµπερασµατικά, το online delivery παραµένει ένας δυναµικός και αναπτυσσόµενος κλάδος, που µετασχηµατίζει την καθηµερινότητα, τις συνήθειες και τα επιχειρηµατικά µοντέλα. Η πανδηµία έθεσε τις βάσεις γι’ αυτό, αλλά σήµερα η ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας και η ευκολία των εφαρµογών δείχνουν ότι ήρθε για να µείνει.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Διαβάστε: Μεγάλα brands εισβάλλουν στις εμπορικές πιάτσες - Παραμένει ισχυρό το επενδυτικό ενδιαφέρον
Online delivery: Αύξηση από 50 εκατ. ευρώ το 2018 σε 364,7 εκατ. ευρώ το 2022
Μελέτη της εταιρείας Stochasis δείχνει ότι η ελληνική αγορά υπηρεσιών ηλεκτρονικής παραγγελίας άµεσης παράδοσης αυξήθηκε από 50 εκατ. ευρώ το 2018 σε 364,7 εκατ. ευρώ το 2022. Οι Ελληνες καταναλωτές στράφηκαν στο ηλεκτρονικό κανάλι όχι µόνο για πρόχειρο φαγητό, αλλά και για µεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων. Η ιστορία της αγοράς αποτυπώνεται και στα νούµερα: µέχρι το 2010, η ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη για παραγγελίες κατ’ οίκον δεν ξεπερνούσε τα 50 ευρώ, κυρίως για σουβλάκια, πίτσες και κινέζικο φαγητό. Με την έλευση των smartphones και την εξάπλωση των εφαρµογών, η ζήτηση εκτοξεύτηκε. Το 2022, η µέση ετήσια δαπάνη ανά καταναλωτή στην Ελλάδα βρισκόταν λίγο κάτω από τα 110 ευρώ, ενώ το 2023 εκτοξεύτηκε στα 152 ευρώ. Το 2023, η ανάπτυξη συνέχισε να είναι ραγδαία, µε την αγορά να ξεπερνά για πρώτη φορά τα 380 εκατ. ευρώ, έναντι των αρχικών προβλέψεων για 90 εκατ. ευρώ το 2024. Η Statista εκτιµά ετήσια ανάπτυξη 7,11% µέχρι το 2029, µε περαιτέρω διείσδυση στην αγορά του έτοιµου φαγητού κατά 19,6% την επόµενη χρονιά. Η µετάβαση στο online delivery δεν αφορά µόνο τον όγκο παραγγελιών ή τα οικονοµικά µεγέθη. Οι καταναλωτές έχουν πλέον αποκτήσει διαφορετική αντίληψη για την καθηµερινή τους ρουτίνα.Η ευκολία, η ταχύτητα και η δυνατότητα επιλογής από µια µεγάλη γκάµα προϊόντων καθιστούν την παραγγελία στο σπίτι µια συνήθεια που συχνά αντικαθιστά ακόµα και τις επισκέψεις στο κατάστηµα. Οι εφαρµογές προσφέρουν εργαλεία εξατοµίκευσης, όπως προτάσεις βασισµένες σε προηγούµενες παραγγελίες, εκπτωτικά κουπόνια και δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας της παραγγελίας σε πραγµατικό χρόνο. Η ψηφιακή αλληλεπίδραση δηµιουργεί νέα µορφή εµπιστοσύνης, όπου οι χρήστες αξιολογούν όχι µόνο την ποιότητα του φαγητού, αλλά και την αξιοπιστία της πλατφόρµας, ενισχύοντας τον ρόλο της στην καθηµερινή ζωή της νεότερης γενιάς.
Efood: Πάνω από 1,5 εκατ. παραγγελίες τον µήνα το 2023
Στην Ελλάδα, σύµφωνα µε έρευνα του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, το 2023, το efood εκτελούσε πάνω από 1,5 εκατ. παραγγελίες τον µήνα και συνεργαζόταν µε 5.800 καταστήµατα πανελλαδικά. Οι πλατφόρµες εισπράττουν προµήθειες 25%-30% (efood και Wolt) ή 8%-12% (Box) από κάθε κατάστηµα, γεγονός που περιορίζει τα περιθώρια κέρδους των καταστηµάτων παρά την αύξηση του τζίρου τους. Το efood εξελίχθηκε σε ψηφιακό σύµµαχο της καθηµερινότητας, µε τα E-Food Local, συνεργασίες µε αλυσίδες όπως «Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», Carrefour και αποκλειστικές συνεργασίες µε Kiosky’s, επαναπροσδιορίζοντας την κατανάλωση για τη νέα γενιά.Τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο
∆ιεθνώς, η ∆υτική Ευρώπη και η Ασία κυριαρχούν στην αγορά, µε ασιατικές πλατφόρµες να σηµειώνουν τεράστιους τζίρους, λόγω πληθυσµιακής πυκνότητας. Η ινδική Zomato µετρά 80 εκατ. ενεργούς χρήστες µηνιαίως και προβλέπει διπλασιασµό τους τα επόµενα χρόνια. Στις ΗΠΑ, το DoorDash κατέχει πάνω από 65% µερίδιο αγοράς, ενώ διεθνώς το Uber Eats παραµένει η πιο δηµοφιλής εφαρµογή, µε την Delivery Hero να έχει τους περισσότερους συνολικά χρήστες. Στην Κίνα, η αγορά κερδίζει 40,2 δισ. δολάρια το 2024, µε Meituan και Ele.me να ηγούνται. Η παγκόσµια αγορά εφαρµογών delivery αναµένεται να φτάσει τα 213 δισ. δολάρια έως το 2030, µε µέσο ετήσιο ρυθµό ανάπτυξης περίπου 6%. Η πανδηµία µπορεί να εδραίωσε την έννοια του delivery ως κύριο κανάλι εστίασης, αλλά η αγορά δεν είναι οµοιογενής: η Getir και άλλες startups αντιµετώπισαν προβλήµατα, ενώ εταιρείες όπως Uber, DoorDash και Meituan έχουν φτάσει σε υψηλή κερδοφορία.Οι ανακατατάξεις αυτές δείχνουν ότι η κερδοφορία δεν είναι καθολική και ότι η αγορά συνεχίζει να προσαρµόζεται στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και τεχνολογικές τάσεις. Συµπερασµατικά, το online delivery παραµένει ένας δυναµικός και αναπτυσσόµενος κλάδος, που µετασχηµατίζει την καθηµερινότητα, τις συνήθειες και τα επιχειρηµατικά µοντέλα. Η πανδηµία έθεσε τις βάσεις γι’ αυτό, αλλά σήµερα η ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας και η ευκολία των εφαρµογών δείχνουν ότι ήρθε για να µείνει.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά