Σταδιακή ανάκαμψη εμφανίζει το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, μετά τη σημαντική πτώση που παρουσίασε από το καλοκαίρι του 2015 και μετά λόγω της επιβολής των capital  controls.  Πιο συγκεκριμένα, το 2017 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών υπολογίζονται σε περίπου 9,14 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σχέση με το 2016, όταν οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών ήταν 7,81 δισεκατομμύρια ευρώ. Να σημειωθεί ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2018 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έφτασε τα 2,188 δισ. ευρώ ένα- ντι 2,014 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2017 και 1,708 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2016, σημειώνοντας αύξηση 8,63% το 2018 έναντι του 2017.

Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στη χώρα είναι πολύπλευρη και δεν περιορίζεται στις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά περιλαμβάνει έμμεσες οικονομικές επενδύσεις, καθώς και ευκαιρίες απασχόλησης. Με βάση μελέτες του Ιδρύματος των Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και του Boston Consulting Group (BCG), η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην ελληνική οικονομία είναι σημαντικότατη διαχρονικά και υπολογίζεται πως αντιστοιχεί πλέον σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, ενώ παρέχει άμεση και έμμεση απασχόληση σε 192.000 άτομα.

Η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται (2013) στα πε- ρίπου 7,6 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του ελληνικού ΑΕΠ. Από αυτά, η ποντοπόρος ναυτιλία έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά, προσφέροντας 6,5 δισ. ευρώ. Επιπροσθέτως, ο ελληνικός ναυτιλιακός  κλάδος συνεισφέρει έμμεσα, μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας, 2,3 δισ. ευρώ, ενώ 3,4 δισ. ευρώ είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη. 

ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ

Η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ παραμένει σταθερή διαχρονικά, ενώ, μελλοντικά, η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αναφέρει η μελέτη του BCG και προτείνει πέντε συγκεκριμένες δράσεις που μπορούν να αυξήσουν τον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία, επικαλούμενο και την εμπειρία άλλων χωρών, όπως είναι η ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, η απλοποίηση διαδικασιών έναρξης επιχειρήσεων και μείωση γραφειοκρατίας, το σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο, λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού που υπάρχει για τη νηολόγηση πλοίων και για την προσέλκυση εγκατάστασης ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, η αύξηση εγγραφών σε ναυτικές σχολές με απώτερο σκοπό να ενισχυθεί η απασχόληση των Ελλήνων στη ναυτιλία, η αναβάθμιση ποιότητας εκπαίδευσης και δυνατότητα ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Επίσης, η μελέτη του ΙΟΒΕ ανεβάζει τη δυνητική μέγιστη συμβολή στην απασχόληση της ελληνόκτητης ναυτιλίας (με πλήρη αντικατάσταση των αλλοδαπών ναυτικών, αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος) μεσοπρόθεσμα στις 82.100 θέσεις εργασίας και επιπλέον 1,8 δισ. ετήσιο εισόδημα από εργασία στη ναυτιλία.

Ωστόσο, οι διοικήσεις των ναυτεργατικών σωματείων αρνούνται να εξετάσουν τρόπους εφαρμογής μιας πολιτικής ενίσχυσης της απασχόλησης στο ελληνόκτητο πλοίο και υποστηρίζουν ότι οι ρεαλιστικοί όροι και διεθνώς ανταγωνιστικές αμοιβές στις συμβάσεις εργασίας των κατωτέρων πληρωμάτων θα καταργήσουν όσα μέχρι σήμερα, με αγώνες και προσπάθειες ετών, κατακτήθηκαν και θα καθιερωθούν μισθοί πείνας τριτοκοσμικών χωρών με σημαίες ευκαιρίας. Σημειώνεται πως η ελληνική πρωτοκαθεδρία στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, η μόνη ελληνική επιχειρηματική πρωτοκαθεδρία διεθνώς, είναι συνέπεια της υψηλής ανταγωνιστικότητας και ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών της, χωρίς το Ελληνικό Δημόσιο να υπόκειται σε ουδεμία δαπάνη για τον σκοπό αυτόν. 

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Παράλληλα, οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν ναυτιλιακά κεφάλαια σε βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, οι κατασκευές, η τραπεζική, ο τουρισμός, η τεχνολογία και το λιανεμπόριο. Σημαντικό κομμάτι των επενδύσεων βρίσκεται επίσης και στον τομέα των ακινήτων. Οι προαναφερθείσες επενδύσεις υποστηρίζουν το ΑΕΠ και την απασχόληση στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας έτσι την επιπρόσθετη διαχρονική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία της χώρας.

Επιπλέον, οι Έλληνες εφοπλιστές στηρίζουν τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, την υγεία και την κοινωνική πρόνοια μέσω των ατομικών τους φιλανθρωπιών, μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, καθώς και μέσω των κοινωφελών τους ιδρυμάτων. Τέλος, η ελληνική ναυτιλία, όντας στρατηγικός εμπορικός εταίρος σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) και οι ΗΠΑ, ενισχύει το κύρος της χώρας διεθνώς.