Δύο σκόπελοι εμποδίζουν την αναπτυξιακή ρότα της διεθνούς ναυτιλίας και υπονομεύουν τις συνθήκες του υγιούς  ανταγωνισμού. Η αμφισβήτηση από ορισμένες δυνάμεις δύο διεθνών συμβάσεων και συγκεκριμένα της Διεθνούς Σύμβασης για τη Διαχείριση του Θαλάσσιου Έρματος των Πλοίων (Ballast Water Management Convention - BWMC) και της Διεθνούς Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ (IMO 2009 International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships - HKC) για την ανακύκλωση πλοίων δημιουργούν υπερβολικά κόστη στη λειτουργία της ναυτιλίας, με αμφισβητούμενο αποτέλεσμα αναφορικά με τους περιβαλλοντικούς στόχους που υποτίθεται ότι εξυπηρετούν.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την BWMC, το σοβαρό πρόβλημα για τους πλοιοκτήτες έγκειται στο γεγονός ότι οι ΗΠΑ δεν συμφωνούν πλήρως με τα κριτήρια που έχει υιοθετήσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός για να εγκρίνει τα διάφορα συστήματα διαχείρισης του θαλάσσιου έρματος. Έτσι οι πλοιοκτήτες μπορεί να λάβουν σοβαρές επενδυτικές αποφάσεις, εγκατάστασης δηλαδή ενός συστήματος, το οποίο όμως να μην έχει την έγκριση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής και συνεπώς το πλοίο να μη γίνεται δεκτό στα νερά των ΗΠΑ.

Ο ΙΜΟ, προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα όποια προβλήματα, έχει εγκαινιάσει μια δράση (Experience-Building Phase - EBP), προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν κατά την εφαρμογή της BWMC. Τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ, ως κράτη σημαίας, κράτη λιμένα, καθώς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, ενθαρρύνονται να αρχίσουν τη συλλογή δεδομένων και να συμβάλουν σε μια συστηματική και τεκμηριωμένη επισκόπηση με στόχο τη βελτίωση της BWMC μέσω κατάλληλων τροποποιήσεων. Κατά τη διάρκεια της Experience-Building Phase του ΙΜΟ πρέπει να ακολουθηθεί μια πιο ευέλικτη και στοχευμένη προσέγγιση, ιδίως από τις Αρχές των ΗΠΑ, η οποία θα οδηγήσει σε ένα δικαιότερο σύστημα, που δεν θα τιμωρεί αδικαιολόγητα όσους προηγήθηκαν στη συμμόρφωση. Κατά τον χρόνο που θα διαρκεί η ανωτέρω δράση στον ΙΜΟ, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) καλεί τις Αρχές των ΗΠΑ να δείξουν ευελιξία στη μεταχείριση αυτών που προηγήθηκαν στη συμμόρφωση, αναφορικά με περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται περιστασιακά υπέρβαση των κανόνων που αφορούν στην απόδοση των προτύπων διαχείρισης του θαλάσσιου έρματος. 

ΑΣΦΑΛΗΣ ΔΙΑΛΥΣΗ

Αναφορικά τώρα με τη Διεθνή Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (IMO 2009 International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships - HKC) για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον ανακύκλωση πλοίων, θα πρέπει να σημειωθεί ότι καθορίζει τις αναγκαίες προϋπο- θέσεις, που διασφαλίζουν ότι τα πλοία που έχουν ολοκληρώσει τον οικονομικό τους κύκλο οδη- γούνται σε διάλυση με ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες ανακύκλωσης σε πα- γκόσμιο επίπεδο.

Η ΕΕΕ υποστηρίζει τις μεταβατικές κοινές Κατευθυντήριες Οδηγίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι οποίες εμμένουν στην τήρηση των απαιτήσεων της HKC. Η κύρωση της HKC καθίσταται ακόμη πιο σημαντική ενόψει της έναρξης ισχύος, στα τέλη του 2018, του Κανονισμού της Ε.Ε. (Ship Recycling Regulation - SRR) για την ανακύκλωση των πλοίων, επιτρέποντας στα πλοία με ση- μαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. να διαλυθούν μόνο σε ναυπηγεία ανακύκλωσης εγκεκριμένα από την Ε.Ε., τα οποία ωστόσο επί του παρόντος έχουν ανεπαρκή χωρητικότητα και δεν δύνανται να ανταποκριθούν στη ζήτηση διάλυσης πλοίων με σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. Δυστυχώς, η έγκριση των μεγαλύτερων ναυπηγείων ανακύκλωσης στον κόσμο, που βρίσκονται κυρίως στην Ασία αλλά και στις ΗΠΑ, έχει επανειλημμένα αναβληθεί. Δεδομένης αυτής της πρόκλησης, καθίσταται προφανές ότι, χωρίς την ταχεία κύρωση της HKC τόσο από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όσο και από τρίτες χώρες και την επακόλουθη θέση του σε ισχύ, ο SRR της Ε.Ε. θα εισαγάγει ένα διαφορετικό και, κατά συνέπεια, ανεπιθύμητο περιφερειακό καθεστώς. Ωστόσο, η κύρωση της HKC αποτελεί μόνο ένα μέρος της εξίσωσης. Για να εφαρμοστεί αυτή με επιτυχία, θα πρέπει οι εγκαταστάσεις ανακύκλωσης να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να συμμορφωθούν με την HKC. Συνεπώς, η ΕΕΕ υποστηρίζει την παγκόσμια εκστρατεία του ICS που ενθαρρύνει ναυπηγεία ανακύκλωσης, κυρίως εκείνα που βρίσκονται σε χώρες της Νότιας Ασίας με σημαντική χωρητικότητα, να καταστούν συμβατά με την HKC και να αποκτήσουν σχετική πιστοποίηση.