Facebook για τους µεγαλύτερους και πιο παραδοσιακούς, Ιnstagram για τους νεότερους, Τwitter για τους πιο σοφιστικέ και πολιτικοποιηµένους και TikTok για την προσέγγιση της νεανικής ψήφου.

Τα social media παίζουν πλέον καθοριστικό ρόλο στη διαµόρφωση της κοινής γνώµης και όσο πλησιάζουµε στις εθνικές εκλογές τα πολιτικά κόµµατα έχουν αντιληφθεί τη δύναµη του µαγικού κόσµου του Internet, έχουν στήσει τα επικοινωνιακά επιτελεία τους και σιγά-σιγά δηµοσιεύονται οι πρώτες διαδικτυακές προεκλογικές καµπάνιες.

Το µοτίβο µε βάση το οποίο θα κινηθεί η καµπάνια της Νέας ∆ηµοκρατίας θα έχει πολλές οµοιότητες µε τις εθνικές εκλογές του 2019, καθώς κρίθηκε αποτελεσµατικό και αποδοτικό σε όλα τα επίπεδα. Τα πρώτα στοιχεία που µπορούµε να ανιχνεύσουµε από τις µέχρι στιγµής αναρτήσεις στα Μέσα του πρωθυπουργού είναι ότι η στρατηγική θα κινηθεί στους εξής άξονες: Προβολή του κυβερνητικού έργου, προώθηση του προεκλογικού προγράµµατος της Ν.∆. για τη δεύτερη τετραετία σε όλο το φάσµα του εκλογικού σώµατος και σύγκριση των πεπραγµένων της σηµερινής κυβέρνησης µε εκείνη του ΣΥΡΙΖΑ. Και, τελικά, σύγκριση Κυριάκου Μητσοτάκη - Αλέξη Τσίπρα.

Οι πρώτες αναρτήσεις

Ήδη στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εµφανιστεί οι πρώτες αναρτήσεις από µέλη και στελέχη του κόµµατος µε κεντρικό µήνυµα: «Σταθερά, τολµηρά, µπροστά».   Οσο για τους «ανθρώπους του προέδρου» που έχουν αναλάβει να τρέξουν τη στρατηγική της Νέας ∆ηµοκρατίας στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης και συνολικά στο ∆ιαδίκτυο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, µε βάση το «οµάδα που κερδίζει δεν αλλάζει», συνεχίζει µε τον ίδιο σκληρό επικοινωνιακό πυρήνα σε Μαξίµου και Πειραιώς, µε αναπροσαρµογές, λόγω των νέων αναγκών που προκύπτουν ενόψει εκλογών.

Κεντρικό πρόσωπο της προεκλογικής καµπάνιας θα είναι βέβαια ο Κυριάκος Μητσοτάκης, µε τη δηµόσια εικόνα του πρωθυπουργού και την προβολή του στα social media να είναι υπόθεση της διευθύντριας επικοινωνίας του, Κύρας Κάπη.  

Ο «αρχιτέκτονας»

Ως «στρατηγός» του web team του Μαξίµου εµφανίζεται ο Eρικ Θανόπουλος-Παρκς. Ο «αρχιτέκτονας» της ψηφιακής επικοινωνίας των εκλογών του 2019 και µετέπειτα υπεύθυνος ψηφιακών Μέσων του πρωθυπουργού έχει επιστρέψει στην Ηρώδου Αττικού και δίνει τα φώτα του ως campaign strategist ενόψει της κρίσιµης αναµέτρησης της 21ης Μαΐου, αλλά και της δεύτερης κάλπης, που αναµένεται να στηθεί στις 2 Ιουλίου.  

Αυξηµένο ρόλο στην προεκλογική παρουσία της Ν.∆. στα social media έχει ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου του κυβερνώντος κόµµατος, Νίκος Ρωµανός, ο οποίος µαζί µε τον Ελληνοαµερικανό επικοινωνιολόγο θα χτίσουν βήµα-βήµα την ιντερνετική στρατηγική της Ν.∆. Στην Πειραιώς, δε, η διαδικτυακή οµάδα οκτώ-εννέα ατόµων βρίσκεται µέρα-νύχτα µπροστά από οθόνες και κινητά τηλέφωνα και ασχολείται µε τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης του κόµµατος. Εξαιρετικά σηµαντική για τον σχεδιασµό της κεντρικής καµπάνιας είναι η συµβολή του υφυπουργού Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, Θ. Λιβάνιου, ο οποίος είναι ο campaign manager στο ∆ηµιουργικό.

Ως ο απόλυτος άνθρωπος των δηµοσκοπήσεων, αναλύει τα ευρήµατα, ξέρει τι χρειάζεται κάθε ηλικιακή οµάδα και διαβάζει τους τοµείς όπου υστερεί η Ν.∆., διαδραµατίζοντας ρόλο-κλειδί στην επικοινωνιακή στρατηγική του κυβερνώντος κόµµατος. Ρόλο στη διαµόρφωση της καµπάνιας έχει και ο αναπληρωτής διευθυντής στο Γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού, µε αρµοδιότητα τα ψηφιακά και περιφερειακά ΜΜΕ, Χρήστος Ζωγράφος. Σκιά του Κυριάκου Μητσοτάκη παραµένει ο προσωπικός φωτογράφος του, ∆ηµήτρης Παπαµήτσος, ο οποίος από τότε που ο πρωθυπουργός εξελέγη στην ηγεσία της Ν.∆. τον ακολουθεί σε όλες τις περιοδείες, στα ταξίδια στο εξωτερικό και στα καθηµερινά του καθήκοντα.  



Αλλαγές στην Κουμουνδούρου

Η εικόνα του Αλέξη Τσίπρα στα social media από το 2019 έως σήµερα οµολογουµένως έχει αλλάξει σηµαντικά, γεγονός που καταδεικνύει πως στην Κουµουνδούρου «διαβάζουν» σωστά τι ζητούν οι χρήστες του ∆ιαδικτύου.  

Η στενή οµάδα που επιµελείται την καµπάνια του κόµµατος της αξιωµατικής αντιπολίτευσης στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπό τον συντονισµό του επικεφαλής του γραφείου Τύπου του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Ανδριόπουλου, και σε απόλυτη συνεννόηση µε το γραφείο Τύπου του κόµµατος και τον Μπάµπη Παπαδάκη, µεταφέρει το προεκλογικό µήνυµα της Κουµουνδούρου µέσα από στοχευµένα σποτ και αναρτήσεις σε Facebook, Instagram, Twitter, ενώ κύριος πυλώνας της στρατηγικής που ακολουθεί είναι η ανάδειξη αστοχιών της κυβέρνησης. 

Μετά το Πάσχα, στην τελική ευθεία προς τις κάλπες, η Κουµουνδούρου αναµένεται να επιλέξει και την εταιρεία προβολής που θα αναλάβει την επικοινωνιακή στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ.  Στην προεκλογική περίοδο, ο ΣΥΡΙΖΑ µπήκε δυναµικά µε τα βιντεάκια που αφορούν ζητήµατα που απασχολούν τη νεολαία, τα γνωστά πια «Χάου του», αλλά και µε αντίστοιχα σποτ για τα προβλήµατα που αντιµετωπίζουν οι ελεύθεροι επαγγελµατίες. Τη σκηνοθετική επιµέλεια των βίντεο έχει αναλάβει ο Μιχάλης Κωνσταντάτος.  



Πίσω από τους Ανδριόπουλο και Παπαδάκη υπάρχει µια οµάδα περίπου δέκα νέων ατόµων, οι οποίοι φροντίζουν την καθηµερινή παρουσία του κόµµατος στους λογαριασµούς που διατηρεί στο ∆ιαδίκτυο, αλλά και τις σελίδες του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ. Τελευταία, µάλιστα, έδαφος στον επικοινωνιακό σχεδιασµό της Κoυµουνδούρου κερδίζει η εφαρµογή TikTok, όπου ο Αλέξης Τσίπρας πρωταγωνιστεί σε βίντεο µε περισσότερο χαλαρό περιεχόµενο, µε στόχο την προσέγγιση της νέας γενιάς.

Οι φωτογράφοι Ανδρέας Μπονέτης και Θωµάς Ζήκος βρίσκονται πλάι στον αρχηγό της αξιωµατικής αντιπολίτευσης, διανέµοντας το υλικό από τις περιοδείες και τις δράσεις του Αλέξη Τσίπρα στα media. Ενα ενδιαφέρον στοιχείο στις φωτογραφίες του Αλέξη Τσίπρα είναι ότι πλέον επιλέγεται η προβολή στα social media εκείνων που έχουν µια διαφορετική και καινοτόµο καλλιτεχνική άποψη.  

Οι άνθρωποι του Ανδρουλάκη

Σε µια οµάδα 30άρηδων που έχει δίπλα του την τελευταία δεκαετία εµπιστεύεται την εικόνα του και την παρουσία του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ. ΑΛ. στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Νίκος Ανδρουλάκης. Υπό την καθοδήγηση της διευθύντριας Επικοινωνίας του ΠΑΣΟΚ-Κινήµατος Αλλαγής, Στεφανίας Μουρελάτου, χτίζεται στη Χαριλάου Τρικούπη η επικοινωνιακή στρατηγική που θα ακολουθήσει το κόµµα του Ν. Ανδρουλάκη στον δρόµο προς τις κάλπες.

Εκτός από την έµπειρη πολιτική συντάκτρια, που εδώ και έναν χρόνο έχει ενταχθεί στο επιτελείο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, ρόλο στη διαµόρφωση της καµπάνιας έχει και ο εκπρόσωπος Τύπου του κόµµατος, ∆ηµήτρης Μάντζος.  Στη Χαριλάου Τρικούπη υπάρχει ικανοποίηση για την παρουσία του κόµµατος στα social media, ενώ, παρότι κατά καιρούς οι επιτελείς του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. έχουν συνεργαστεί µε διάφορες εταιρείες προβολής για τη γενικότερη χάραξη της καµπάνιας του κόµµατος, όλη η δουλειά στα social media γίνεται in house, όπως αναφέρουν πηγές της Χαριλάου Τρικούπη.

Ο βασικός άνθρωπος πίσω από τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης του κόµµατος και του Νίκου Ανδρουλάκη είναι ο Βασίλης Πανάγου, ο οποίος σπούδασε και ασχολείται επαγγελµατικά στον κλάδο του Digital Marketing και Web Development.  Η επιλογή των φωτογραφιών του προέδρου του κόµµατος που δηµοσιεύονται γίνεται από τους στενούς συνεργάτες της επικοινωνιακής οµάδας του Νίκου Ανδρουλάκη, ενώ ο φωτογράφος που ακολουθεί σε κάθε του εµφάνιση τον πρόεδρο είναι ο ∆ηµήτρης Ιωάννου.  



Περίπου δέκα νεολαίοι είναι η οµάδα που χειρίζεται τις σελίδες του ΠΑΣΟΚ και του προέδρου του, µε καθηµερινά posts, ποικίλου περιεχοµένου. Η πρώτη διαδικτυακή προεκλογική παρουσία µάλιστα ήταν την περασµένη Τρίτη, αµέσως µετά την επισηµοποίηση της ηµεροµηνίας των εκλογών, όταν δηµοσιεύθηκε το πρώτο προεκλογικό σποτ του ΠΑΣΟΚ, µε κεντρικό σύνθηµα: «Κάνε τον θυµό απόφαση αλλαγής». Στο υπόγειο, µάλιστα, της Χαριλάου Τρικούπη έχει γίνει η εγκατάσταση ενός στούντιο, στο οποίο βιντεοσκοπούνται τα µηνύµατα του Νίκου Ανδρουλάκη και του εκπροσώπου του κόµµατος, ∆ηµήτρη Μάντζου.

*Δημοσιεύτηκε στο Secret την 1η Απριλίου 2023.