ΚΙΝΑΛ: Το σχέδιο της Φώφης Γεννηματά για την ανασύνταξη της οικονομίας και της κοινωνίας
Το ολοκληρωμένο σχέδιο του κόμματός της για την οικονομία και την κοινωνία θα παρουσιάσει από το Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης», την Τετάρτη, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά.
Με το «σχέδιο ανασύνταξης της οικονομίας και της κοινωνίας», η Χαριλάου Τρικούπη έρχεται να απαντήσει στις κατευθύνσεις του πορίσματος Πισσαρίδη, αλλά και τον λαϊκισμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Να σημειωθεί ότι το σχέδιο επεξεργάστηκε ομάδα στελεχών, αποτελούμενη από τους Φίλιππο Σαχινίδη, Νίκο Χριστοδουλάκη, Γιάννη Κουτσούκο, Κώστα Σκανδαλίδη, Απόστολο Πόντα, Χρήστο Πρωτόπαπα, Γιάννη Μεϊμάρογλου, Κωνσταντίνο Γάτσιο, Στέφανο Κομνηνό, Μιχάλη Κατρίνη, και Απόστολο Κρυωνίδη.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Στο Καρφί, οι βασικές πτυχές του Σχεδίου είναι οι εξής:
Το σχέδιο του Κινήματος Αλλαγής προβλέπει ότι οι διαθέσιμοι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να κατευθυνθούν σε τέσσερις βασικούς άξονες. Πρόσθετα άμεσα μέτρα, για να μείνει όρθια η κοινωνία και ζωντανή η οικονομία. (20% των πόρων). Μέτρα, κυρίως φορολογικά και θεσμοθέτηση κινήτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας , μέσα σε μια διετία από τώρα (10% του προγράμματος). Ολοκλήρωση των δημόσιων και κοινωνικών υποδομών και των συστημάτων κοινωνικής προστασίας , μέσα σε μια τριετία (20% του προγράμματος). Κύριο βάρος στις επενδύσεις για την στροφή στην παραγωγή, την ανασυγκρότηση του αναπτυξιακού μοντέλου στη μεταποίηση, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την αγροτική οικονομία, μέσα από ένα τετραετές πρόγραμμα. Επενδύσεις που μπορούν να δημιουργήσουν μαζικές και ποιοτικές θέσεις εργασίας. (50% του προγράμματος).
Όσον αφορά τις προτεραιότητες και τους άξονες για το νέο παραγωγικό μοντέλο της ελληνικής οικονομίας, το Κίνημα Αλλαγής εστιάζει στη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Στόχος που απαιτεί, όπως αναφέρεται στο σχέδιο, επενδύσεις 100 δις ευρώ και δημιουργία 50.000 νέων επιχειρήσεων κάθε μεγέθους, ενώ βιομηχανία, τουρισμός, ενέργεια, αγροδιατροφή, μπορούν να αποτελέσουν τα μέτωπα εξωστρέφειας και ανάπτυξης.
Όσον αφορά τους εργαζόμενους, προτείνεται η εφαρμογή Προγράμματος Επιδότησης Εργασίας για τις επιχειρήσεις που υφίστανται τις συνέπειες της κρίσης, με κάλυψη από το κράτος του 40% του μισθού τους (μέσω του SURE) και με αντάλλαγμα την διατήρηση των θέσεων εργασίας και των συμβάσεων των εργαζομένων τους. Επιπλέον, την κάλυψη όλων των εργαζόμενων που χάνουν την δουλειά τους, αλλά και των ήδη ανέργων με αυξημένα επιδόματα ανεργίας. Επίσης, επίδομα ανεργίας για τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες σε όλους τους εργαζόμενους εποχιακά στον τουρισμό και στην εστίαση, ενώ για όσους βρίσκονται σε αναστολή εργασίας, μέριμνα για την χορήγηση του επιδόματος αδείας και του δώρου Χριστουγέννων.
Για τις επιχειρήσεις, προτείνονται νέα προγράμματα χορήγησης ρευστότητας με κύριο κριτήριο την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, νέο Πρόγραμμα Επιστρεπτέας Προκαταβολής ύψους 2 δις ευρώ ακόμη, επιδότηση ενοικίου (κατά 40%) για τις πληγείσες επιχειρήσεις-και την φοιτητική στέγη-ως το τέλος του 2020, χωρίς καμία περαιτέρω επιβάρυνση των ιδιοκτητών, ενώ σύμφωνα και με την πρόταση των κοινωνικών εταίρων, στήριξη της ανταγωνιστικότητας του Τουρισμού και της Εστίασης ως 31/12/2021 με μείωση του ΦΠΑ στο 6%. Μείωση του ΦΠΑ για τις μεταφορές (αεροπορικά, ακτοπλοϊκά) και επαναφορά του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου.
Μία από τις κύριες προτεραιότητες του προγράμματος του Κινήματος Αλλαγής είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος, δίνοντας βάρος στις πολιτικές ένταξης των ανέργων των αδύναμων κοινωνικών ομάδων στην εργασία, στην οικονομική δραστηριότητα, στην ενεργό κοινωνική ζωή. Στην επίλυση και στοχευμένη παρέμβαση σε ομάδες του πληθυσμού που χρειάζονται την έμπρακτη αλληλεγγύη και βοήθεια, καθώς και στις πολιτικές Πρόληψης του Κοινωνικού Αποκλεισμού, με το βάρος στην Δημόσια Υγεία, την Εκπαίδευση, την Υγιεινή και Ασφάλεια στους χώρους εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, στο σχέδιο προτείνεται Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Συνοχής, ορθή αξιοποίηση των κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των δημόσιων κοινωνικών υποδομών, αναβάθμιση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, ως θεσμού στήριξης των αδύναμων και αντιμετώπισης της φτώχειας, πολιτικές στήριξης των ανέργων και των συνταξιούχων, διάλογος για βασικό εγγυημένο εισόδημα για όλους τους πολίτες κ.α.
Στον πυρήνα του προγράμματος του Κινήματος Αλλαγής βρίσκεται η αναγέννηση και η αναβάθμιση του ΕΣΥ, με νέες υποδομές, περισσότερες τεχνολογικές δυνατότητες, πλήρη στελέχωση, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και αμοιβές, κίνητρα για τους υγειονομικούς. Κάτι τέτοιο, όπως αναφέρεται, απαιτεί γενναίες επενδύσεις τόσο από το ΠΔΕ, όσο και από το ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και αύξησης της χρηματοδότησης του ΕΣΥ σε πρώτη φάση στο 6% του ΑΕΠ, με προοπτική σύγκλισης με το Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ειδική αναφορά γίνεται και στην επιλογή των κατάλληλων Διοικήσεων των Νοσοκομείων, με δημόσια προκήρυξη, θητεία και διαφανή κριτήρια επιλογής, ώστε να εκλείψουν οι πελατειακές πρακτικές του παρελθόντος, που δυστυχώς, όπως επισημαίνεται, επαναλήφθηκαν με τον χειρότερο τρόπο πρόσφατα από την Κυβέρνηση της ΝΔ.
Το σχέδιο του Κινήματος Αλλαγής αναφέρεται και στην αποτελεσματική διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων ζητώντας, μεταξύ άλλων, να καταργηθούν όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια και οι επενδύσεις να προχωρούν με fast truck διαδικασίες κατά το πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων. Ιδιαίτερα, όπως επισημαίνεται, για τις μεγάλες εμβληματικές επενδύσεις, να λύνονται εξ’ αρχής όλα τα θέματα που σχετίζονται με όρους δόμησης και χρήσης γης.
Φορολογικά μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας
Το πρόγραμμα προβλέπει, επίσης, παρεμβάσεις και φορολογικά μέτρα για την επανεκκίνηση της Οικονομίας, όπως την πλήρη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για μικρομεσαίους και αγρότες, την απαλλαγή για 3 χρόνια από φόρους και εισφορές των νέων ανθρώπων που ανοίγουν την δική τους επιχείρηση, καθώς κα τη δημιουργία νέων σταθερών θέσεων πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα με κίνητρο την μείωση της φορολογίας και απλό τρόπο. Για παράδειγμα, για κάθε 1.000 ευρώ που καταβάλλει μια επιχείρηση για επί πλέον προσλήψεις, φοροαπαλλάσσεται για 1.500.
Τέλος, φορολογικά κίνητρα στους αγρότες που παραδίδουν προϊόντα σε Ο.Π. και Συνεταιρισμούς, με υπολογισμό της αξίας των παραδοθέντων προϊόντων μειωμένο κατά 35%.
Προτείνεται επίσης η ενίσχυση της μεταποίησης και έμφαση στα Προγράμματα Επιχειρηματικότητας του ΕΣΠΑ με προτεραιότητα για τις επιχειρήσεις που επενδύουν σε τεχνολογίες, καθώς και του Τουρισμού, εστιάζοντας στην πολυμορφία, διάρκεια και ανθεκτικότητα τουριστικού προϊόντος, στην προσέλκυση επισκεπτών για τηλεργασία «Μένοντας Ελλάδα», καθώς και στην ασφάλιση τουριστικών επιχειρήσεων έναντι κινδύνων.
Στο σχέδιο γίνεται μεγάλη αναφορά και στον κομβικό ρόλο του «κοιμώμενου γίγαντα» της ελληνικής οικονομίας, του πρωτογενή τομέα, όπου προτείνεται η παραγωγή καινοτόμων τροφίμων που έχει ανάγκη η διεθνής και η εθνική αγορά, η συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και τις βιομηχανίες κάθε περιοχής, η ανάπτυξη της έρευνας, της καινοτομίας, αλλά και της ασφάλειας των τροφίμων για την προστασία της δημόσιας υγείας και της ευζωίας, η ανάπτυξη σύγχρονων συστημάτων εμπορίας και μεταποίησης των προϊόντων για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και η μαζική αλλαγή καλλιεργούμενων εκτάσεων από καλλιέργειες χαμηλής απόδοσης σε δυναμικές καλλιέργειες.
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον Ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, με προτεραιότητα στις επενδύσεις για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ψηφιοποίηση με υποδομές ευρυζωνικότητας και αιχμές: Την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων, το ψηφιακό σχολείο και το πρόγραμμα «Διαύγεια».
Σύμφωνα με το πρόγραμμα του Κινήματος Αλλαγής, το Κράτος και η Δημόσια Διοίκηση καθίστανται ως επιταχυντές της Ανάπτυξης. Έτσι προτείνεται, μεταξύ άλλων, μια μεγάλη αλλαγή - ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ τόσο της διακυβέρνησης και των εξουσιών, όσο και των αρμοδιοτήτων και πόρων, ενίσχυση της διαφάνειας σε όλο το εύρος της Δημόσιας Διοίκησης και πλήρης αποκομματικοποίηση του κράτους.
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο, ημεγάλη αλλαγή στην οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας, είναι η μετάβαση από την διαχείριση μόνο των φυσικών καταστροφών, στην προστασία της δημόσιας ασφάλειας. Αυτό απέδειξε και η εμπειρία της πανδημίας.
Η πολιτική προστασίας της δημόσιας ασφάλειας απαιτεί χαρτογράφηση των κινδύνων ανά περιοχή, και διάθεση των ανάλογων μέσων που χρειάζονται για την αντιμετώπισή τους στο πλησιέστερο στον πολίτη σημείο, δηλαδή, στον Δήμο και την Περιφέρεια. Πάντα με ισχυρούς μηχανισμούς διαφάνειας, για να μην αποτελέσει άλλοθι για πολιτικές και ενέργειες αντίθετες με το πνεύμα και τον σκοπό της.
Το Κίνημα Αλλαγής θεωρεί επιβεβλημένο να υπάρξουν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό όλων των μηχανισμών Πολιτικής Προστασίας και Δημόσιας Ασφάλειας που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και των καταστροφών. .
Με κεντρικό σχεδιασμό αντιμετώπισης κρίσεων, και ολοκλήρωση του δικτύου σε όλα τα επίπεδα. Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζονται μηχανισμοί εφαρμογής σχεδίων πρόληψης των καταστροφών καθώς και αξιόπιστοι μηχανισμοί αποκατάστασης των ζημιών που δεν περιορίζονται στην χορήγηση κάποιων γλίσχρων επιδομάτων.
Με αιχμή την αναδιοργάνωση και την αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος, αντί της περιθωριοποίησής του που προωθεί η πολιτική ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Το ΠΣ χρειάζεται άμεσα ανανέωση του εξοπλισμού του και μιααξιοκρατική πολιτική διαχείρισης του προσωπικού του, μακριά από πελατειακές πρακτικές και διευθετήσεις που έχουν αναβιώσει .
Οι μεγάλες καταστροφές στην Εύβοια και στην Κορινθία, φέτος το καλοκαίρι, επιβάλλουν την λήψη άμεσων μέτρων για την μέγιστη ανακούφιση των πληγέντων. Μαζί μ΄ αυτά απαιτείται η εκπόνηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αντιμετώπισης των κρίσεων και των καταστροφών αντί του ν. 4662/2020 της ΝΔ ο οποίος, οκτώ μήνες μετά την ψήφιση του, παραμένει ανενεργός σε βασικά του σημεία.
Σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις που θα υπογραφούν με ιδιώτες, προτείνεται να έχουν ως βασικό στοιχείο ρήτρες που θα αφορούν:
•Την τόνωση της απασχόλησης και τον σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων.
•Την προστασία του περιβάλλοντος
•Την στήριξη των τοπικών κοινωνιών (που θα αφορά η επένδυση).
Οι συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) μπορούν να διευρυνθούν-πέραν των υποδομών και των ψηφιακών εφαρμογών – και σε παραγωγή νέων ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. πράσινες υποδομές, διαχείριση αποβλήτων, ζωντάνεμα παραδοσιακών κτιρίων).
Αναγκαίο είναι όμως:
•Να καταρτισθεί Εθνικό Σχέδιο για την αξιοποίηση των ΣΔΙΤ σε επίπεδο κεντρικής και περιφερειακής Διοίκησης.
•Να συγκροτηθεί ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή για την εποπτεία και ρύθμιση του σχεδιασμού, υλοποίησης και αποτίμησης των ΣΔΙΤ, εξασφαλίζοντας την διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα.
Σύμφωνα με το σχέδιο, είναι ώρα να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο μια σειρά από επιχειρηματικές πρωτοβουλίες νέου τύπου, που θα ενισχύσουν την ζήτηση σε νέες υπηρεσίες και θα προφυλάξουν τις επιχειρήσεις, από την επανάληψη των προβλημάτων της πανδημίας, αλλά και νέους κινδύνους.
Πέραν των αναγκαίων νέων επενδύσεων στους σύγχρονους τομείς του θαλάσσιου, ορεινού, πολιτισμικού, θρησκευτικού, ιατρικού Τουρισμού.
Ειδικότερα, προτείνεται
Πολυμορφία, διάρκεια και ανθεκτικότητα τουριστικού προϊόντος
Αν και έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος τα προηγούμενα χρόνια, ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να ανθεί τους θερινούς μήνες και να εκλείπει σχεδόν εντελώς τους χειμερινούς. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι το τουριστικό προϊόν είναι σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένο στο μοντέλο θερινών διακοπών και αναψυχής. Ωστόσο οι δυνατότητες της χώρας επιτρέπουν τόσο την χρονική επέκταση του τουρισμού όσο και τον εμπλουτισμό του προϊόντος με άλλες δραστηριότητες πολιτισμού, ψυχαγωγίας, εξερεύνησης, κλπ.
Ανασχετικός παράγων είναι ότι αυτό απαιτεί την σύμπραξη πολλών κλάδων και επιχειρήσεων, το μικρό μέγεθος των οποίων δρα αποτρεπτικά για την ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών. Για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, πρέπει να ενθαρρυνθεί η δικτύωση και οι συμπράξεις μικρών επιχειρήσεων σε επίπεδο περιφέρειας.
Το Ταμείο μπορεί με φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα να ενθαρρύνει αυτές τις πρωτοβουλίες και να τις προωθήσει στην διεθνή τουριστική αγορά.
Προσέλκυση επισκεπτών για τηλεργασία «Μένοντας Ελλάδα»
Ένας τομέας που υπέστη μεγάλες απώλειες λόγω πανδημίας ήταν οι μισθώσεις περιορισμένου χρόνου (Airbnb). Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το φάσμα της χρεοκοπίας, επειδή λίγο πριν είχαν προβεί σε επενδύσεις ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού χωρίς τελικάνα προλάβουν να τις αξιοποιήσουν.
Παρουσιάζεται όμως μια σημαντική ευκαιρία αντιστάθμισης, αν η χώρα μας εκμεταλλευτεί έγκαιρα και σωστά τις τάσεις τηλεργασίας από το σπίτι που αναπτύσσονται σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες. Η χώρα μας μπορεί να εξελιχθεί σε βασικό προορισμό τηλεργασίας επισκεπτών. Αυτό θα αποτελέσει μια σημαντική πηγή ζήτησης για τις επιχειρήσεις Airbnb που μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες από τις πολύ βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Κάθε περιφέρεια υλοποιεί ένα πρόγραμμα «Δουλεύουμε Έξω Μένοντας Ελλάδα» (ΔΕΜΕ) με στόχο: την διασφάλιση των απαραίτητων υποδομών μεταφορών και υγείας σε όλη την διάρκεια του έτους, την λειτουργία δικτύων υψηλής ταχύτητας, την συμμετοχή των επιχειρήσεων και την προώθηση της ιδέας στις αγορές του εξωτερικού.
Για τον λόγο αυτό, όπως τονίζεται, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας ειδικός οργανισμός εταιρικής ασφάλισης και κάλυψης απρόβλεπτων κινδύνων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε στο μέλλον να μην επωμίζεται την διάσωση τους μόνο ο φορολογούμενος.
Οι εισφορές ασφάλισης κατά τις ανθηρές περιόδους θα χρησιμοποιούνται ως μερική αντιστάθμιση των απωλειών κατά την περίοδο κρίσης. Εάν ο οργανισμός αυτός λειτουργεί αποτελεσματικά, η κρατική και ευρωπαϊκή βοήθεια θα μπορεί να επικεντρωθεί περισσότερο στον τομέα στήριξης της απασχόλησης και της χρηματοδότησης των αλλαγών για την προσαρμογή των τουριστικών επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες.
Το Κίνημα Αλλαγής προτείνει τη δημιουργία BadBank για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων.
Η ιδανική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής BadBank .
Αν αυτό δεν συμφωνηθεί, λύση είναι η δημιουργία μιας Ελληνικής BadBank.
Η αποτελεσματική λειτουργία του Τραπεζικού Συστήματος, απαιτεί την αλλαγή του αποικιακού χαρακτήρα Νόμου που παρέδωσε το Ελληνικό Τ.Σ. στην τρόικα και το αποξένωσε από τις υγιείς δυνάμεις της παραγωγής.
Επίσης την κατάργηση του ΤΧΣ, ώστε να απλοποιηθεί και να γίνει αποτελεσματικό το συνολικό πλαίσιο εποπτείας του τραπεζικού συστήματος.
Απαραίτητο είναι να δοθεί βιώσιμη, οριστική και αποτελεσματική λύση στην προστασία της Α’ κατοικίας των ασθενέστερων ομάδων του πληθυσμού από τους πλειστηριασμούς.
Προσέλκυση μακροπρόθεσμων εγχώριων και ξένων επενδύσεων με αλλαγές:
Στην Κεφαλαιαγορά: Ένα νέο εποπτικό πλαίσιο που θα παρέχει νέες επενδυτικές επιλογές (π.χ. νέα επενδυτικά προϊόντα αμοιβαίων κεφαλαίων που ανήκουν στον χώρο των κοινωνικά υπεύθυνων επενδύσεων, τεχνολογικοί κόμβοι καινοτομίας), αλλά και επαρκή προστασία των επενδυτών.
Στο Χρηματιστήριο Αξιών:
α) Με διεύρυνση της δυνατότητας σε μέλη ξένων χρηματιστηρίων να συμμετέχουν στο Ηλεκτρονικό Βιβλίο Προσφορών για τις μετοχοποιήσεις Ελληνικών επιχειρήσεων, υιοθετώντας την Εναλλακτική Αγορά!
β) Με επιδότηση του κόστους προετοιμασίας του φακέλου για επιχειρήσεις που εισάγονται στο χρηματιστήριο.
Νέο πλαίσιο Εταιρικής Διακυβέρνησης και Ευθύνης, για να επαλειφθεί το προκλητικό φαινόμενο των πτωχευμένων πλουσίων, που αδικεί τις συνεπείς επιχειρήσεις και την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα.
Νέο πλαίσιο συντονισμού μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και των ρυθμιστικών αρχών σε επιμέρους αγορές (ενέργειας, τηλεπικοινωνίες, επιβατικών μεταφορών, παιγνίων).
Με το «σχέδιο ανασύνταξης της οικονομίας και της κοινωνίας», η Χαριλάου Τρικούπη έρχεται να απαντήσει στις κατευθύνσεις του πορίσματος Πισσαρίδη, αλλά και τον λαϊκισμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Να σημειωθεί ότι το σχέδιο επεξεργάστηκε ομάδα στελεχών, αποτελούμενη από τους Φίλιππο Σαχινίδη, Νίκο Χριστοδουλάκη, Γιάννη Κουτσούκο, Κώστα Σκανδαλίδη, Απόστολο Πόντα, Χρήστο Πρωτόπαπα, Γιάννη Μεϊμάρογλου, Κωνσταντίνο Γάτσιο, Στέφανο Κομνηνό, Μιχάλη Κατρίνη, και Απόστολο Κρυωνίδη.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Στο Καρφί, οι βασικές πτυχές του Σχεδίου είναι οι εξής:
Σε 4 άξονες τα χρήματα που θα έρθουν από την Ευρώπη
Το πρόγραμμα αποτελεί συνέχεια και εξειδίκευση στις σημερινές πρωτόγνωρες συνθήκες του «Σχεδίου Ελλάδα». Στηρίζεται σε διαρθρωτικές αλλαγές, προοδευτικές μεταρρυθμίσεις και αναγκαίους εκσυγχρονισμούς, περιγράφει τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και πως αντιμετωπίζονται δομικά και όχι διαχειριστικά, ενώ ταυτόχρονα θέτει τις βασικές προϋποθέσεις που αφορούν το Σύμφωνο Σταθερότητας, τα υπερπλεονάσματα και το ρόλο του Υπερταμείου.Το σχέδιο του Κινήματος Αλλαγής προβλέπει ότι οι διαθέσιμοι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να κατευθυνθούν σε τέσσερις βασικούς άξονες. Πρόσθετα άμεσα μέτρα, για να μείνει όρθια η κοινωνία και ζωντανή η οικονομία. (20% των πόρων). Μέτρα, κυρίως φορολογικά και θεσμοθέτηση κινήτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας , μέσα σε μια διετία από τώρα (10% του προγράμματος). Ολοκλήρωση των δημόσιων και κοινωνικών υποδομών και των συστημάτων κοινωνικής προστασίας , μέσα σε μια τριετία (20% του προγράμματος). Κύριο βάρος στις επενδύσεις για την στροφή στην παραγωγή, την ανασυγκρότηση του αναπτυξιακού μοντέλου στη μεταποίηση, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την αγροτική οικονομία, μέσα από ένα τετραετές πρόγραμμα. Επενδύσεις που μπορούν να δημιουργήσουν μαζικές και ποιοτικές θέσεις εργασίας. (50% του προγράμματος).
Προτεραιότητες για το νέο παραγωγικό μοντέλο
Όσον αφορά τις προτεραιότητες και τους άξονες για το νέο παραγωγικό μοντέλο της ελληνικής οικονομίας, το Κίνημα Αλλαγής εστιάζει στη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Στόχος που απαιτεί, όπως αναφέρεται στο σχέδιο, επενδύσεις 100 δις ευρώ και δημιουργία 50.000 νέων επιχειρήσεων κάθε μεγέθους, ενώ βιομηχανία, τουρισμός, ενέργεια, αγροδιατροφή, μπορούν να αποτελέσουν τα μέτωπα εξωστρέφειας και ανάπτυξης.
Στήριξη εργαζομένων και επιχειρήσεων
Όσον αφορά τους εργαζόμενους, προτείνεται η εφαρμογή Προγράμματος Επιδότησης Εργασίας για τις επιχειρήσεις που υφίστανται τις συνέπειες της κρίσης, με κάλυψη από το κράτος του 40% του μισθού τους (μέσω του SURE) και με αντάλλαγμα την διατήρηση των θέσεων εργασίας και των συμβάσεων των εργαζομένων τους. Επιπλέον, την κάλυψη όλων των εργαζόμενων που χάνουν την δουλειά τους, αλλά και των ήδη ανέργων με αυξημένα επιδόματα ανεργίας. Επίσης, επίδομα ανεργίας για τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες σε όλους τους εργαζόμενους εποχιακά στον τουρισμό και στην εστίαση, ενώ για όσους βρίσκονται σε αναστολή εργασίας, μέριμνα για την χορήγηση του επιδόματος αδείας και του δώρου Χριστουγέννων.
Για τις επιχειρήσεις, προτείνονται νέα προγράμματα χορήγησης ρευστότητας με κύριο κριτήριο την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, νέο Πρόγραμμα Επιστρεπτέας Προκαταβολής ύψους 2 δις ευρώ ακόμη, επιδότηση ενοικίου (κατά 40%) για τις πληγείσες επιχειρήσεις-και την φοιτητική στέγη-ως το τέλος του 2020, χωρίς καμία περαιτέρω επιβάρυνση των ιδιοκτητών, ενώ σύμφωνα και με την πρόταση των κοινωνικών εταίρων, στήριξη της ανταγωνιστικότητας του Τουρισμού και της Εστίασης ως 31/12/2021 με μείωση του ΦΠΑ στο 6%. Μείωση του ΦΠΑ για τις μεταφορές (αεροπορικά, ακτοπλοϊκά) και επαναφορά του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου.
Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Συνοχής
Μία από τις κύριες προτεραιότητες του προγράμματος του Κινήματος Αλλαγής είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος, δίνοντας βάρος στις πολιτικές ένταξης των ανέργων των αδύναμων κοινωνικών ομάδων στην εργασία, στην οικονομική δραστηριότητα, στην ενεργό κοινωνική ζωή. Στην επίλυση και στοχευμένη παρέμβαση σε ομάδες του πληθυσμού που χρειάζονται την έμπρακτη αλληλεγγύη και βοήθεια, καθώς και στις πολιτικές Πρόληψης του Κοινωνικού Αποκλεισμού, με το βάρος στην Δημόσια Υγεία, την Εκπαίδευση, την Υγιεινή και Ασφάλεια στους χώρους εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, στο σχέδιο προτείνεται Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Συνοχής, ορθή αξιοποίηση των κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των δημόσιων κοινωνικών υποδομών, αναβάθμιση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, ως θεσμού στήριξης των αδύναμων και αντιμετώπισης της φτώχειας, πολιτικές στήριξης των ανέργων και των συνταξιούχων, διάλογος για βασικό εγγυημένο εισόδημα για όλους τους πολίτες κ.α.
Αναγέννηση του ΕΣΥ
Στον πυρήνα του προγράμματος του Κινήματος Αλλαγής βρίσκεται η αναγέννηση και η αναβάθμιση του ΕΣΥ, με νέες υποδομές, περισσότερες τεχνολογικές δυνατότητες, πλήρη στελέχωση, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και αμοιβές, κίνητρα για τους υγειονομικούς. Κάτι τέτοιο, όπως αναφέρεται, απαιτεί γενναίες επενδύσεις τόσο από το ΠΔΕ, όσο και από το ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και αύξησης της χρηματοδότησης του ΕΣΥ σε πρώτη φάση στο 6% του ΑΕΠ, με προοπτική σύγκλισης με το Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ειδική αναφορά γίνεται και στην επιλογή των κατάλληλων Διοικήσεων των Νοσοκομείων, με δημόσια προκήρυξη, θητεία και διαφανή κριτήρια επιλογής, ώστε να εκλείψουν οι πελατειακές πρακτικές του παρελθόντος, που δυστυχώς, όπως επισημαίνεται, επαναλήφθηκαν με τον χειρότερο τρόπο πρόσφατα από την Κυβέρνηση της ΝΔ.
Αποτελεσματική διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων
Το σχέδιο του Κινήματος Αλλαγής αναφέρεται και στην αποτελεσματική διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων ζητώντας, μεταξύ άλλων, να καταργηθούν όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια και οι επενδύσεις να προχωρούν με fast truck διαδικασίες κατά το πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων. Ιδιαίτερα, όπως επισημαίνεται, για τις μεγάλες εμβληματικές επενδύσεις, να λύνονται εξ’ αρχής όλα τα θέματα που σχετίζονται με όρους δόμησης και χρήσης γης.
Φορολογικά μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας
Το πρόγραμμα προβλέπει, επίσης, παρεμβάσεις και φορολογικά μέτρα για την επανεκκίνηση της Οικονομίας, όπως την πλήρη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για μικρομεσαίους και αγρότες, την απαλλαγή για 3 χρόνια από φόρους και εισφορές των νέων ανθρώπων που ανοίγουν την δική τους επιχείρηση, καθώς κα τη δημιουργία νέων σταθερών θέσεων πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα με κίνητρο την μείωση της φορολογίας και απλό τρόπο. Για παράδειγμα, για κάθε 1.000 ευρώ που καταβάλλει μια επιχείρηση για επί πλέον προσλήψεις, φοροαπαλλάσσεται για 1.500.
Τέλος, φορολογικά κίνητρα στους αγρότες που παραδίδουν προϊόντα σε Ο.Π. και Συνεταιρισμούς, με υπολογισμό της αξίας των παραδοθέντων προϊόντων μειωμένο κατά 35%.
Μεταποίηση
Προτείνεται επίσης η ενίσχυση της μεταποίησης και έμφαση στα Προγράμματα Επιχειρηματικότητας του ΕΣΠΑ με προτεραιότητα για τις επιχειρήσεις που επενδύουν σε τεχνολογίες, καθώς και του Τουρισμού, εστιάζοντας στην πολυμορφία, διάρκεια και ανθεκτικότητα τουριστικού προϊόντος, στην προσέλκυση επισκεπτών για τηλεργασία «Μένοντας Ελλάδα», καθώς και στην ασφάλιση τουριστικών επιχειρήσεων έναντι κινδύνων.
Πρωτογενής Τομέας
Στο σχέδιο γίνεται μεγάλη αναφορά και στον κομβικό ρόλο του «κοιμώμενου γίγαντα» της ελληνικής οικονομίας, του πρωτογενή τομέα, όπου προτείνεται η παραγωγή καινοτόμων τροφίμων που έχει ανάγκη η διεθνής και η εθνική αγορά, η συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και τις βιομηχανίες κάθε περιοχής, η ανάπτυξη της έρευνας, της καινοτομίας, αλλά και της ασφάλειας των τροφίμων για την προστασία της δημόσιας υγείας και της ευζωίας, η ανάπτυξη σύγχρονων συστημάτων εμπορίας και μεταποίησης των προϊόντων για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και η μαζική αλλαγή καλλιεργούμενων εκτάσεων από καλλιέργειες χαμηλής απόδοσης σε δυναμικές καλλιέργειες.
Ψηφιακός Μετασχηματισμός Κράτους και Δημόσια Διοίκηση
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον Ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, με προτεραιότητα στις επενδύσεις για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ψηφιοποίηση με υποδομές ευρυζωνικότητας και αιχμές: Την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων, το ψηφιακό σχολείο και το πρόγραμμα «Διαύγεια».
Σύμφωνα με το πρόγραμμα του Κινήματος Αλλαγής, το Κράτος και η Δημόσια Διοίκηση καθίστανται ως επιταχυντές της Ανάπτυξης. Έτσι προτείνεται, μεταξύ άλλων, μια μεγάλη αλλαγή - ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ τόσο της διακυβέρνησης και των εξουσιών, όσο και των αρμοδιοτήτων και πόρων, ενίσχυση της διαφάνειας σε όλο το εύρος της Δημόσιας Διοίκησης και πλήρης αποκομματικοποίηση του κράτους.
Επένδυση στην Πολιτική Προστασία και Δημόσια Ασφάλεια-σχέδια αντιμετώπισης κρίσεων και καταστροφών
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο, ημεγάλη αλλαγή στην οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας, είναι η μετάβαση από την διαχείριση μόνο των φυσικών καταστροφών, στην προστασία της δημόσιας ασφάλειας. Αυτό απέδειξε και η εμπειρία της πανδημίας.
Η πολιτική προστασίας της δημόσιας ασφάλειας απαιτεί χαρτογράφηση των κινδύνων ανά περιοχή, και διάθεση των ανάλογων μέσων που χρειάζονται για την αντιμετώπισή τους στο πλησιέστερο στον πολίτη σημείο, δηλαδή, στον Δήμο και την Περιφέρεια. Πάντα με ισχυρούς μηχανισμούς διαφάνειας, για να μην αποτελέσει άλλοθι για πολιτικές και ενέργειες αντίθετες με το πνεύμα και τον σκοπό της.
Το Κίνημα Αλλαγής θεωρεί επιβεβλημένο να υπάρξουν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό όλων των μηχανισμών Πολιτικής Προστασίας και Δημόσιας Ασφάλειας που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση των απειλών και των καταστροφών. .
Με κεντρικό σχεδιασμό αντιμετώπισης κρίσεων, και ολοκλήρωση του δικτύου σε όλα τα επίπεδα. Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζονται μηχανισμοί εφαρμογής σχεδίων πρόληψης των καταστροφών καθώς και αξιόπιστοι μηχανισμοί αποκατάστασης των ζημιών που δεν περιορίζονται στην χορήγηση κάποιων γλίσχρων επιδομάτων.
Με αιχμή την αναδιοργάνωση και την αναβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος, αντί της περιθωριοποίησής του που προωθεί η πολιτική ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Το ΠΣ χρειάζεται άμεσα ανανέωση του εξοπλισμού του και μιααξιοκρατική πολιτική διαχείρισης του προσωπικού του, μακριά από πελατειακές πρακτικές και διευθετήσεις που έχουν αναβιώσει .
Οι μεγάλες καταστροφές στην Εύβοια και στην Κορινθία, φέτος το καλοκαίρι, επιβάλλουν την λήψη άμεσων μέτρων για την μέγιστη ανακούφιση των πληγέντων. Μαζί μ΄ αυτά απαιτείται η εκπόνηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αντιμετώπισης των κρίσεων και των καταστροφών αντί του ν. 4662/2020 της ΝΔ ο οποίος, οκτώ μήνες μετά την ψήφιση του, παραμένει ανενεργός σε βασικά του σημεία.
Δημόσιες συμβάσεις και ρήτρες - Συμπράξεις Δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα.
Σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις που θα υπογραφούν με ιδιώτες, προτείνεται να έχουν ως βασικό στοιχείο ρήτρες που θα αφορούν:
•Την τόνωση της απασχόλησης και τον σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων.
•Την προστασία του περιβάλλοντος
•Την στήριξη των τοπικών κοινωνιών (που θα αφορά η επένδυση).
Οι συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) μπορούν να διευρυνθούν-πέραν των υποδομών και των ψηφιακών εφαρμογών – και σε παραγωγή νέων ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. πράσινες υποδομές, διαχείριση αποβλήτων, ζωντάνεμα παραδοσιακών κτιρίων).
Αναγκαίο είναι όμως:
•Να καταρτισθεί Εθνικό Σχέδιο για την αξιοποίηση των ΣΔΙΤ σε επίπεδο κεντρικής και περιφερειακής Διοίκησης.
•Να συγκροτηθεί ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή για την εποπτεία και ρύθμιση του σχεδιασμού, υλοποίησης και αποτίμησης των ΣΔΙΤ, εξασφαλίζοντας την διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα.
Ενίσχυση του Τουρισμού
Σύμφωνα με το σχέδιο, είναι ώρα να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο μια σειρά από επιχειρηματικές πρωτοβουλίες νέου τύπου, που θα ενισχύσουν την ζήτηση σε νέες υπηρεσίες και θα προφυλάξουν τις επιχειρήσεις, από την επανάληψη των προβλημάτων της πανδημίας, αλλά και νέους κινδύνους.
Πέραν των αναγκαίων νέων επενδύσεων στους σύγχρονους τομείς του θαλάσσιου, ορεινού, πολιτισμικού, θρησκευτικού, ιατρικού Τουρισμού.
Ειδικότερα, προτείνεται
Πολυμορφία, διάρκεια και ανθεκτικότητα τουριστικού προϊόντος
Αν και έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος τα προηγούμενα χρόνια, ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να ανθεί τους θερινούς μήνες και να εκλείπει σχεδόν εντελώς τους χειμερινούς. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι το τουριστικό προϊόν είναι σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένο στο μοντέλο θερινών διακοπών και αναψυχής. Ωστόσο οι δυνατότητες της χώρας επιτρέπουν τόσο την χρονική επέκταση του τουρισμού όσο και τον εμπλουτισμό του προϊόντος με άλλες δραστηριότητες πολιτισμού, ψυχαγωγίας, εξερεύνησης, κλπ.
Ανασχετικός παράγων είναι ότι αυτό απαιτεί την σύμπραξη πολλών κλάδων και επιχειρήσεων, το μικρό μέγεθος των οποίων δρα αποτρεπτικά για την ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών. Για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, πρέπει να ενθαρρυνθεί η δικτύωση και οι συμπράξεις μικρών επιχειρήσεων σε επίπεδο περιφέρειας.
Το Ταμείο μπορεί με φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα να ενθαρρύνει αυτές τις πρωτοβουλίες και να τις προωθήσει στην διεθνή τουριστική αγορά.
Προσέλκυση επισκεπτών για τηλεργασία «Μένοντας Ελλάδα»
Ένας τομέας που υπέστη μεγάλες απώλειες λόγω πανδημίας ήταν οι μισθώσεις περιορισμένου χρόνου (Airbnb). Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το φάσμα της χρεοκοπίας, επειδή λίγο πριν είχαν προβεί σε επενδύσεις ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού χωρίς τελικάνα προλάβουν να τις αξιοποιήσουν.
Παρουσιάζεται όμως μια σημαντική ευκαιρία αντιστάθμισης, αν η χώρα μας εκμεταλλευτεί έγκαιρα και σωστά τις τάσεις τηλεργασίας από το σπίτι που αναπτύσσονται σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες. Η χώρα μας μπορεί να εξελιχθεί σε βασικό προορισμό τηλεργασίας επισκεπτών. Αυτό θα αποτελέσει μια σημαντική πηγή ζήτησης για τις επιχειρήσεις Airbnb που μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες από τις πολύ βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Κάθε περιφέρεια υλοποιεί ένα πρόγραμμα «Δουλεύουμε Έξω Μένοντας Ελλάδα» (ΔΕΜΕ) με στόχο: την διασφάλιση των απαραίτητων υποδομών μεταφορών και υγείας σε όλη την διάρκεια του έτους, την λειτουργία δικτύων υψηλής ταχύτητας, την συμμετοχή των επιχειρήσεων και την προώθηση της ιδέας στις αγορές του εξωτερικού.
Ασφάλιση τουριστικών επιχειρήσεων έναντι κινδύνων
Όπως τώρα με την πανδημία, στο μέλλον μπορεί και πάλι να υπάρξουν παρόμοιες απειλές ή άλλες δοκιμασίες που θα προκαλούν αναταραχές της διεθνούς ζήτησης και θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην τουριστική ζήτηση. Το ελληνικό κράτος και η ΕΕ προφανώς πρέπει να στέκονται αρωγοί στην ανάσχεση των δυσμενών επιπτώσεων, είναι όμως φανερό ότι ποτέ δεν θα είναι σε θέση να παρέχουν πλήρη αντιστάθμιση και αποζημίωση. Για τον λόγο αυτό, όπως τονίζεται, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας ειδικός οργανισμός εταιρικής ασφάλισης και κάλυψης απρόβλεπτων κινδύνων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε στο μέλλον να μην επωμίζεται την διάσωση τους μόνο ο φορολογούμενος.
Οι εισφορές ασφάλισης κατά τις ανθηρές περιόδους θα χρησιμοποιούνται ως μερική αντιστάθμιση των απωλειών κατά την περίοδο κρίσης. Εάν ο οργανισμός αυτός λειτουργεί αποτελεσματικά, η κρατική και ευρωπαϊκή βοήθεια θα μπορεί να επικεντρωθεί περισσότερο στον τομέα στήριξης της απασχόλησης και της χρηματοδότησης των αλλαγών για την προσαρμογή των τουριστικών επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες.
Χρηματοδότηση : ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ-ΚΕΦΑΛΑΙΑΓΟΡΑ
Το Κίνημα Αλλαγής προτείνει τη δημιουργία BadBank για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων.
Η ιδανική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής BadBank .
Αν αυτό δεν συμφωνηθεί, λύση είναι η δημιουργία μιας Ελληνικής BadBank.
Αλλαγή Νόμου-Κατάργηση ΤΧΣ
Η αποτελεσματική λειτουργία του Τραπεζικού Συστήματος, απαιτεί την αλλαγή του αποικιακού χαρακτήρα Νόμου που παρέδωσε το Ελληνικό Τ.Σ. στην τρόικα και το αποξένωσε από τις υγιείς δυνάμεις της παραγωγής.
Επίσης την κατάργηση του ΤΧΣ, ώστε να απλοποιηθεί και να γίνει αποτελεσματικό το συνολικό πλαίσιο εποπτείας του τραπεζικού συστήματος.
Προστασία Α’ κατοικίας των ασθενέστερων.
Απαραίτητο είναι να δοθεί βιώσιμη, οριστική και αποτελεσματική λύση στην προστασία της Α’ κατοικίας των ασθενέστερων ομάδων του πληθυσμού από τους πλειστηριασμούς.
Εκσυγχρονισμός Κεφαλαιαγοράς και Χρηματιστηρίου.
Προσέλκυση μακροπρόθεσμων εγχώριων και ξένων επενδύσεων με αλλαγές:
Στην Κεφαλαιαγορά: Ένα νέο εποπτικό πλαίσιο που θα παρέχει νέες επενδυτικές επιλογές (π.χ. νέα επενδυτικά προϊόντα αμοιβαίων κεφαλαίων που ανήκουν στον χώρο των κοινωνικά υπεύθυνων επενδύσεων, τεχνολογικοί κόμβοι καινοτομίας), αλλά και επαρκή προστασία των επενδυτών.
Στο Χρηματιστήριο Αξιών:
α) Με διεύρυνση της δυνατότητας σε μέλη ξένων χρηματιστηρίων να συμμετέχουν στο Ηλεκτρονικό Βιβλίο Προσφορών για τις μετοχοποιήσεις Ελληνικών επιχειρήσεων, υιοθετώντας την Εναλλακτική Αγορά!
β) Με επιδότηση του κόστους προετοιμασίας του φακέλου για επιχειρήσεις που εισάγονται στο χρηματιστήριο.
Ανοιχτές και ανταγωνιστικές αγορές
Χωρίς ξεπερασμένους περιορισμούς, αλλά με σαφείς κανόνες που ισχύουν απαρέγκλιτα και ελέγχονται από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές. Νέο πλαίσιο Εταιρικής Διακυβέρνησης και Ευθύνης, για να επαλειφθεί το προκλητικό φαινόμενο των πτωχευμένων πλουσίων, που αδικεί τις συνεπείς επιχειρήσεις και την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα.
Νέο πλαίσιο συντονισμού μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και των ρυθμιστικών αρχών σε επιμέρους αγορές (ενέργειας, τηλεπικοινωνίες, επιβατικών μεταφορών, παιγνίων).