Το στοίχηµα της κυβέρνησης για το καλοκαίρι του 2021: «Πράσινο φως» Μητσοτάκη σε Κεραμέως για μεταρρυθμίσεις
Βαθιές τομές και μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, σε όλα τα επίπεδα, θέλει να προχωρήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τους αμέσως επόμενους μήνες, προκειμένου να καλυφθεί και επικοινωνιακά η όποια θολή ή αρνητική εικόνα διαμορφώθηκε το τελευταίο διάστημα για την εκπαιδευτική κυβερνητική πολιτική. Ο προγραμματισμός του πρωθυπουργού, που βρίσκεται σε τακτική επικοινωνία με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, φτάνει σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι το καλοκαίρι του 2021 και ο λόγος είναι συγκεκριμένος: Εκτιμά ότι ο μεγάλος όγκος των νομοθετικών παρεμβάσεων στην Παιδεία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στα δύο πρώτα χρόνια της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ώστε τα αποτελέσματα να αρχίσουν να φαίνονται σταδιακά στα δύο επόμενα.
Η Εκπαίδευση, εξάλλου, είναι ένας χώρος όπου οι όποιες αλλαγές γίνονται παίρνουν χρόνο για να παράγουν καρπούς. Οι τομές που θέλει να κάνει ο κ. Μητσοτάκης το επόμενο διάστημα είναι σε όλα τα κομμάτια της Εκπαίδευσης: Στα σχολεία, να εκπληρώσει μία από τις βασικές του προεκλογικές δεσμεύσεις και να δώσει μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες και περισσότερη εξουσία στους διευθυντές τους. Παράλληλα, να εφαρμοστεί επιτέλους ένα αντικειμενικό και συγκροτημένο σύστημα αξιολόγησης για δασκάλους και καθηγητές, με κίνητρα για όσους υπεραποδίδουν και επιμόρφωση για όσους σημειώνουν «χαμηλές πτήσεις».
Στην επαγγελματική Εκπαίδευση, η μεταρρύθμιση έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, αλλά και για την αναμόρφωση συνολικά της επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Βασικό συστατικό στο εγχείρημα αυτό είναι η αναβάθμιση των ΕΠΑ.Λ. και των δημόσιων ΙΕΚ, καθώς και η διασύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ακολουθεί η φιλόδοξη μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ενάμιση χρόνο περίπου μετά την εκλογή του στην πρωθυπουργία, ο κ. Μητσοτάκης θα μπορεί πλέον να υποστηρίξει βάσιμα ότι, σε αντίθεση με προκατόχους του στο αξίωμα, πρώτα ασχολήθηκε με τη σχολική εκπαίδευση και, αφού ολοκλήρωσε έναν μεγάλο κύκλο νομοθετικών και θεσμικών παρεμβάσεων, τότε καταπιάστηκε με τις σημαντικές αλλαγές στα πανεπιστήμια. Οι αλλαγές αυτές είναι βέβαιο ότι, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνουν και την κατάργηση των αιώνιων φοιτητών, με μεταβατικές διατάξεις για όσους έχουν ήδη ξεπεράσει τον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης και συγκεκριμένη διάρκεια σπουδών για όσους μπουν στο εξής στα πανεπιστήμια.
Πολλές από τις μεταρρυθμίσεις αυτές είναι βέβαιο ότι θα φέρουν την κυβέρνηση σε σύγκρουση με συγκεκριμένες συντεχνίες και κατεστημένα συμφέροντα στον χώρο της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά η βούληση του πρωθυπουργού, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι να προχωρήσει το μεταρρυθμιστικό έργο στην Παιδεία σε κάθε περίπτωση και να γίνουν γενναία βήματα - και αυτό ακριβώς είναι το πνεύμα των συζητήσεων που έχει με την αρμόδια υπουργό. Ο φετινός χειμώνας σίγουρα προβλέπεται «θερμός» στο μέτωπο της Εκπαίδευσης.
Η Εκπαίδευση, εξάλλου, είναι ένας χώρος όπου οι όποιες αλλαγές γίνονται παίρνουν χρόνο για να παράγουν καρπούς. Οι τομές που θέλει να κάνει ο κ. Μητσοτάκης το επόμενο διάστημα είναι σε όλα τα κομμάτια της Εκπαίδευσης: Στα σχολεία, να εκπληρώσει μία από τις βασικές του προεκλογικές δεσμεύσεις και να δώσει μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες και περισσότερη εξουσία στους διευθυντές τους. Παράλληλα, να εφαρμοστεί επιτέλους ένα αντικειμενικό και συγκροτημένο σύστημα αξιολόγησης για δασκάλους και καθηγητές, με κίνητρα για όσους υπεραποδίδουν και επιμόρφωση για όσους σημειώνουν «χαμηλές πτήσεις».
Στην επαγγελματική Εκπαίδευση, η μεταρρύθμιση έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, αλλά και για την αναμόρφωση συνολικά της επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Βασικό συστατικό στο εγχείρημα αυτό είναι η αναβάθμιση των ΕΠΑ.Λ. και των δημόσιων ΙΕΚ, καθώς και η διασύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ακολουθεί η φιλόδοξη μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ενάμιση χρόνο περίπου μετά την εκλογή του στην πρωθυπουργία, ο κ. Μητσοτάκης θα μπορεί πλέον να υποστηρίξει βάσιμα ότι, σε αντίθεση με προκατόχους του στο αξίωμα, πρώτα ασχολήθηκε με τη σχολική εκπαίδευση και, αφού ολοκλήρωσε έναν μεγάλο κύκλο νομοθετικών και θεσμικών παρεμβάσεων, τότε καταπιάστηκε με τις σημαντικές αλλαγές στα πανεπιστήμια. Οι αλλαγές αυτές είναι βέβαιο ότι, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνουν και την κατάργηση των αιώνιων φοιτητών, με μεταβατικές διατάξεις για όσους έχουν ήδη ξεπεράσει τον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης και συγκεκριμένη διάρκεια σπουδών για όσους μπουν στο εξής στα πανεπιστήμια.
Πολλές από τις μεταρρυθμίσεις αυτές είναι βέβαιο ότι θα φέρουν την κυβέρνηση σε σύγκρουση με συγκεκριμένες συντεχνίες και κατεστημένα συμφέροντα στον χώρο της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά η βούληση του πρωθυπουργού, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι να προχωρήσει το μεταρρυθμιστικό έργο στην Παιδεία σε κάθε περίπτωση και να γίνουν γενναία βήματα - και αυτό ακριβώς είναι το πνεύμα των συζητήσεων που έχει με την αρμόδια υπουργό. Ο φετινός χειμώνας σίγουρα προβλέπεται «θερμός» στο μέτωπο της Εκπαίδευσης.