«Στη θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας, βρίσκονται 8 πλοία με ελληνική σημαία, καθώς και ένα ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Μάλτας», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret με τον Παναγιώτη Τζένο ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος.

Ειδικότερα, ο υφυπουργός τόνισε πως ο θάλαμος επιχειρήσεων είναι σε διαρκή επικοινωνία ώστε να παρασχεθεί κάθε βοήθεια, ενώ σημείωσε πως έχει ενημερωθεί η  Ένωση Εφοπλιστών και τα πλοία έχουν μπει σε ειδικό καθεστώς σε ότι έχει να κάνει με την ασφάλεια τους καθώς τα ύδατα στα οποία βρίσκονται θεωρούνται επικίνδυνα.

Παράλληλα, είπε πως δεν επηρεάζονται οι όροι ναυτολόγησης των ναυτικών πουβρίσκονται στα πλοία.

Αναφορικά με την τραγωδία στο πλοίο Euroferry Olympia το οποίο βρίσκεται στον Αστακό, είπε πως συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των 6 αγνοούμενων, υπογραμμίζοντας πως θα γίνει προσπάθεια να ανοίξει η μπουκαπόρτα του πλοίου

Ξεκαθάρισε ότι διεθνής κανονισμός απαγορεύει ρητά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ενός πλοίου να βρίσκεται κάποιος στα γκαράζ. Σημείωσε πως την ευθύνη έχουν ο καπετάνιος και το πλήρωμα του πλοίου.

Τέλος, έκανε σαφές πως θα εξιχνιαστούν πλήρως οι λόγοι της πυρκαγιάς και θα αποδοθούν ευθύνες.

Αναλυτικά οι δηλώσεις του 

Ποια είναι η εικόνα για τα πλοία με ελληνική σημαία στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Έχουμε 8 πλοία με ελληνική σημαία και ένα ελληνόκτητο πλοίο στην περιοχή βορείως της Μαύρης Θάλασσας . Έχουμε κάνει ήδη όλα τα προβλεπόμενα, ο θάλαμος επιχειρήσεων είναι σε διαρκή επικοινωνία ούτως ώστε αν χρειαστεί να παρασχεθεί κάποια βοήθεια να προστρέξουν και να μπορέσουν να ενεργοποιήσουν το σχέδιο που προβλέπεται σε αυτές τις διαδικασίες. Έχει ενημερωθεί η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, έχουν μπει σε ειδικό καθεστώς τα πλοία εκεί σε ότι έχει να κάνει με την ασφάλιση τους γιατί τα ύδατα εκεί στα οποία πλέουν θεωρούνται επικίνδυνα λόγω του ότι υπάρχει ο πόλεμος αλλά μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Για το αν υπάρχει οδηγία για την συνέχιση της ναυσιπλοΐας των ελληνικών πλοίων

Εφόσον έχει χαρακτηριστεί εμπόλεμη περιοχή μεταξύ των Ουκρανικών και των Ρωσικών δυνάμεων είναι επικίνδυνο αλλά η κάθε εταιρεία αναλαμβάνει και το ρίσκο της. Δεν υπάρχει απαγόρευση προσέγγισης κάποιου λιμένα. Δεν έχουν απαγορεύσει καταρχήν οι εμπόλεμες πλευρές δηλαδή η Ουκρανία δεν έχει απαγορεύσει να προσεγγίζουν πλοία τα λιμάνια της αλλά είναι αρκετά δύσκολο πλέον. Δεν νομίζω ότι θα συνεχίσουν να πηγαίνουν πλοία στην περιοχή μέχρι να ηρεμήσει η κατάσταση.

Για το αν η ανακοίνωση επηρεάζει τους όρους ναυτολόγησης των ναυτικών

Όχι δεν επηρεάζει τους όρους ναυτολόγησης. Είναι όλοι ενήμεροι από την πρώτη στιγμή και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ειναι ενημερωμένη από την πρώτη στιγμή. Πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι, δεν υπάρχει κάτι ο θάλαμος επιχειρήσεων βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία ούτως ώστε ανά πάσα στιγμή να ενημερωθούμε αν δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα και να ακολουθήσουν οι προβλεπόμενες ενέργειες.

Για το δυστύχημα στο Euroferry Olympia

Συνεχίζονται οι έρευνες στο λιμάνι του Αστακού. Σήμερα θα γίνει προσπάθεια να ανοίξει η μπουκαπόρτα του πλοίου, μιλάμε για μια άκρως επικίνδυνη και δύσκολη επιχείρηση. Να θυμίσω ότι σε ανάλογα τραγικά τέτοια ναυτικά δυστυχήματα για να σβήσουν οι φωτιές στα πλοία πέρασε αρκετός καιρός και για να μπορέσει να γίνει ο απεγκλωβισμός των ανθρώπων που ήταν μέσα, είτε αυτοί ήταν αγνοούμενοι είτε είχαν χάσει τη ζωή τους διήρκησε πάρα πολύ καιρό. Ανασύραμε τέσσερα πτώματα εχθές, έχουμε άλλους έξι αγνοούμενους οι επιχειρήσεις θα συνεχιστούν μέχρι να βρεθούν και οι υπόλοιποι 6 πολίτες. Από την πρώτη στιγμή έχει μεταβεί στη Κέρκυρα κλιμάκιο όπου έχει πάρει καταθέσεις και από τους επιβάτες και από το προσωπικό του πλοίου. Φυσικά για να ολοκληρωθεί η έρευνα θα πρέπει να ανέβουν οι ειδικοί πάνω στο πλοίο, να το επιτρέψουν οι συνθήκες ούτως ώστε να γίνει ένας απρόσκοπτος και ενδελεχής έλεγχος από την υπηρεσία πάνω στο πλοίο για να δούμε τα αίτια της πυρκαγιάς και να δούμε εάν τηρήθηκαν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα.

Για με τους ανθρώπους που μένανε στις καμπίνες των φορτηγών τους στα αμπάρια του πλοίου

Είναι διεθνής κανονισμός, απαγορεύεται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ενός πλοίου να βρίσκεται ο οποιοσδήποτε είτε είναι επιβάτης είτε είναι οδηγός είτε συνοδηγός στα αμπάρια ενός πλοίου. Αυτοί οι οποίοι έχουν την αποκλειστική ευθύνη για να τηρείται αυτός ο κανόνας είναι ο καπετάνιος και το πλήρωμα του πλοίου. Είναι σαφής διεθνής κανονισμός, είναι νόμος ότι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ενός πλοίου απαγορεύεται ρητά να βρίσκεται κάποιος στα γκαράζ, την ευθύνη για να τηρείται αυτός ο νόμος την έχει ο καπετάνιος και το πλήρωμα του πλοίου. Μην βάζουμε την ατομική ευθύνη την οποία μπορεί εγώ σαν επιβάτης ενός πλοίου να θέλω να μείνω, απαγορεύεται και αυτός ο οποίος θα με βγάλει από το γκαράζ θέλοντας και μη είναι το πλήρωμα του πλοίου για το οποίο είναι υπεύθυνο. Από εκεί και πέρα σε κάθε δρομολόγιο που γίνεται δεν υπάρχει ένας λιμενικός επάνω, υπάρχουν συγκεκριμένοι οι κανόνες οι οποίοι οφείλεται να τηρούνται. Στο συγκεκριμένο πλοίο είναι ξεκάθαρο σε σχέση με την θέση την οποία έχουν βρεθεί κάποιοι από τους ανθρώπους οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους ότι αυτός ο κανόνες δεν τηρήθηκε. Υπήρχαν άνθρωποι που ήταν στο γκαράζ και για αυτό εγκλωβίστηκαν και πέθαναν.

Για τον έλεγχο που είχε γίνει στο συγκεκριμένο πλοίο

Είχε γίνει μιάμιση μέρα πριν. Στις 16 του μήνα όταν επέστρεψε από την Ιταλία το πλοίο και έδεσε στην Ηγουμενίτσα έγινε η ετήσια επιθεώρησή του, το οποίο είναι συγκυριακό, η επιθεώρηση αυτή διήρκησε 11 ώρες, έγινε από τέσσερις έμπειρους αξιωματικούς επιθεωρητές του Λιμενικού Σώματος ενώ προβλέπεται από δύο αλλά ήταν τόσο ενδελεχής ο έλεγχος και κράτησε τόση ώρα. Οι παρατηρήσεις που κατεγράφησαν ήταν απόλυτα λεπτομερειακές να σας πω ότι έγινε και άσκηση πυρκαγιάς δηλαδή ακόμα και σωστική βάρκα κατέβηκε κάτω κάτι που ίσως και να βοήθησε. Υπήρχαν κάποιες παρατηρήσεις σε σχέση με την υγιεινή του πλοίου, δεν υπήρχε κάτι άλλο. Εμείς δεν είχαμε κάποια καταγγελία από το 2019 μέχρι και σήμερα, δεν είχαμε κάποια επίσημη καταγγελία για το συγκεκριμένο πλοίο ή για τη συγκεκριμένη διεθνή πορθμειακή γραμμή. Από εκεί και πέρα τις καταγγελίες τις οποίες ακούμε και εμείς σε σχέση με το επίπεδο υγιεινής του πλοίου οφείλω να σας πω ότι κατά τη διάρκεια του ελέγχου ο οποίος διεξήχθη στο πλοίο υπήρχαν κάποιες παρατηρήσεις σε σχέση με την υγιεινή. Για να σας πω πόσο λεπτομερείς ήταν η επιθεώρηση η οποία έγινε στις παρατηρήσεις αναγράφεται ότι σε δυο νιπτήρες δεν υπήρχε νερό, ότι σε κάποιες τουαλέτες δεν υπάρχει σαπούνι, ή ότι σε κάποιες περσίδες στον εξαερισμό υπήρχε χνούδι.

Να είναι απόλυτα πεπεισμένοι όλοι και απόλυτα σίγουροι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην εξιχνιαστούν οι λόγοι για τους οποίους δημιουργήθηκε η πυρκαγιά και να μην αποδοθούν οι ευθύνες σε αυτούς οι οποίοι είναι υπαίτιοι για όλοι αυτή τη κατάσταση. Αυτό είναι το ένα, το δεύτερο είναι ότι ήδη στο υπουργείο Ναυτιλίας μελετάμε και προσπαθούμε να εισηγηθούμε στα ναυτιλιακά Φόρα τρόπους για τη καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων αλλά το κυρίαρχο που πρέπει να βγει από αυτή τη συζήτηση είναι ένα μήνυμα κανένας να μην μένει στα γκαράζ του πλοίου κατά τη διάρκεια που ταξιδεύουν.

Ακούστε τη συνέντευξή του