Μάντζος στα Παραπολιτικά 90,1: Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι ψευτομεταρρύθμιση - Οι νόμοι πρέπει να διορθώνονται
Παράλληλα, τόνισε ότι δεν μπορείς να αντιμετωπίζεις την ενεργειακή κρίση με επιδόματα
«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, αποτελεί προσπάθεια της κυβέρνησης της ΝΔ να ασχοληθεί με το ελληνικό πανεπιστήμιο αλλά αυτό γίνεται με στρεβλό τρόπο», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Μάντζος.
Έκανε λόγο για ψευτομεταρρύθμιση ενώ είπε πως οι νόμοι πρέπει να διορθώνονται.
Παράλληλα, τόνισε ότι δεν μπορείς να αντιμετωπίζεις την ενεργειακή κρίση με επιδόματα.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με το νομοσχέδιο της Παιδείας: Και το χθεσινό νομοσχέδιο εντάσσεται σε μια γενική προσπάθεια της κυβέρνησης της ΝΔ να ασχοληθεί με το δημόσιο πανεπιστήμιο αλλά δυστυχώς αυτό γίνεται πάντα με στρεβλό τρόπο και λανθασμένο τρόπο. Είναι η πολλαπλή παρέμβαση της υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης στη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η οποία μας βρήκε κι αυτή αντίθετους διότι δεν πρόκειται για μια πραγματική μεταρρύθμιση αλλά για μια ψευδό-μεταρρύθμιση. Θυμίζω ότι το 2011 ο τελευταίος νόμος ΠΑΣΟΚ για την Ανώτατη Εκπαίδευση με υπουργό Παιδείας την Άννα Διαμαντόπουλου είχε πετύχει μια ευρύτατη συναίνεση στη Βουλή αφού όμως είχε προηγηθεί μια 14μηνη διαβούλευση. Άρα όλες οι παρεμβάσεις που γίνονται στη δημόσια παιδεία θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να έχουν περάσει τη βάσανο της διαβούλευσης και της συλλογικής επεξεργασίας με την ακαδημαϊκή κοινότητα και με την κοινωνία ευρύτερα.
Οποιοσδήποτε νόμος δεν είναι τέλειος άρα αυτός ο νόμος πρέπει να διορθώνεται στα επόμενα χρόνια μετά την πρακτική του εφαρμογή. Ο νόμος 2011, ο νόμος ΠΑΣΟΚ της εκπαίδευσης είχε ορισμένες προφανώς αδυναμίες οι οποίες θα έπρεπε να διορθωθούν, αντ’ αυτού η επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επέλεξε να τον κατακρημνίσει, να τον καταργήσει και στη συνέχεια η κα Κεραμέως και η ΝΔ αντί να επανέλθουν σε ένα καθεστώς που να είναι εφάμιλλο εκείνου του νόμου δυστυχώς κατασκευάζουν δικά τους συστήματα. Για παράδειγμα το χθεσινό νομοσχέδιο έχει να κάνει με τη διοίκηση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δημιουργεί πρυτάνεις παντοδύναμους, πανίσχυρους οι οποίοι μάλιστα δεν έχουν νομιμοποίηση μέσα στους καθηγητές του πανεπιστήμιου και δυστυχώς δημιουργεί και συμβούλια διοίκησης τα οποία επίσης δεν προέρχονται μέσα από τα πανεπιστήμια. Υπάρχουν συγκεκριμένες διατάξεις που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν τις οποίες εμείς τις επαναφέραμε με τροπολογία που καταθέσαμε. Εμείς δεν λαϊκίζουμε σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ που δυστυχώς μέσα στη Βουλή εξέτρεψε τη συζήτηση σε άλλα χωράφια. Προφανώς με κορωνίδα αυτή την άστοχη και απαράδεκτη προσπάθεια του κου Βερναρδάκη να βγάλει κάτι μέσα από το TikTok εις βάρος της υπουργού Παιδείας έδειξε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν θέλει να ασχοληθεί πραγματικά με τη δημόσια εκπαίδευση με προτασεις.
Εμείς καταθέσαμε μια τροπολογία που επαναφέραμε το παλαιό σύστημα του συμβουλίου ιδρύματος που έχει ένα ρόλο πάνω στο στρατηγικό σχεδιασμό του ιδρύματος ή στην στρατηγική του λειτουργία, στην εκπαιδευτική του λειτουργία χωρίς όμως να αίρεται ο δημοκρατικός χαρακτήρας του ιδρύματος και το αυτοδιοίκητο. Δεν μπορούμε να αφήσουμε έναν παντοδύναμο πρύτανη, όπως τον κατασκευάζει η κα Κεραμέως και το υπουργείο Παιδείας, να επικυριαρχεί του πανεπιστημίου γιατί αυτό οδηγεί στην επικράτηση αδιαφάνειας και της οικογενειοκρατίας στα πανεπιστήμια. Αυτά είναι τα προβληματικά σημεία τα οποία προσπαθήσαμε να διορθώσουμε μέσα από την τροπολογία μας έστω την τελευταία στιγμή, δυστυχώς δεν έγινε δεκτή η τροπολογία μας αυτή και δυστυχώς χάθηκε άλλη μια ευκαιρία για συναίνεση στο κρίσιμο πεδίο της παιδείας.
Αναφορικά με τα μέτρα της κυβέρνησης για την ενεργειακή κρίση: Όλη η αντιμετώπιση και η αντίδραση της κυβέρνησης στην ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να συνοψιστεί στο «πολύ λίγα, πολύ αργά». Δυστυχώς η κυβέρνηση αντέδρασε ήδη από τον Σεπτέμβριο του ’21 όταν είδε την κρίση να έρχεται φοβικά και επιδοματικά. Στην αρχή δηλαδή απλώς επιδότησε τους λογαριασμούς ρεύματος, με μεγάλη καθυστέρηση αυτές οι επιδοτήσεις μπήκαν στους λογαριασμούς και στήριξαν όσο στήριξαν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και στη συνέχεια επέλεξε πάλι με επιδοματικά κριτήρια οριζόντια την κοινωνία και την οικονομία. Σε κάθε περίπτωση λέμε ότι δεν μπορείς σε αυτή τη μεγάλη ενεργειακή κρίση που έχει κυκλικά χαρακτηριστικά και θα έρθει και θα επανέλθει να την αντιμετωπίζεις μόνο με επιδόματα και μάλιστα με επιδόματα τα οποία είναι και ανεπαρκή. Αν δείτε χθες το power pass ενώ είχε ειπωθεί ότι οι περισσότεροι καταναλωτές θα φτάσουν κοντά στα 600€ επιδότηση δεν έφτασε εκεί, η ενίσχυση είναι πολύ μικρότερη και υπάρχει μια διάψευση της κυβερνητικής εξαγγελίας για πραγματική ενίσχυση.
Σε κάθε περίπτωση εμείς λέμε ότι αντί να πηγαίνουμε σε επιδοτήσεις, σε αποσπασματικές ενισχύσεις οι οποίες μάλιστα είναι πολύ καθυστερημένες και εντελώς ανεπαρκείς θα έπρεπε να υπάρξουν συγκεκριμένα δομικά μέτρα ρύθμισης της αγοράς. Δύο είναι τα βασικά που έχουμε καταθέσει τα οποία περιέχονται στην εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής επιτροπής το μεν πρώτο έχει γίνει δεκτό αλλά περιμένουμε να υλοποιηθεί, είναι η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών παραγωγής ενέργειας. Περιμένουμε να δούμε επιτέλους η κυβέρνηση να τα προσδιορίσει και στη συνέχεια να τα φορολογήσει γιατί έχει καθυστερήσει πάρα πολύ, και το δεύτερο είναι η εισαγωγή του πλαφόν στην λιανική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Αύριο το πρωί κάθε λογαριασμός να έχει ένα ανώτατο όριο πάνω από το οποίο θα απαγορεύεται η χρέωση του καταναλωτή από τη ρήτρα αναπροσαρμογής γιατί αυτή τη στιγμή πληρώνουμε αέρα, μια φούσκα, πληρώνουμε τη ρήτρα αναπροσαρμογής η οποία είναι προφανώς αποτέλεσμα του χρηματιστηρίου ενέργειας που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, τέθηκε σε εφαρμογή από τη ΝΔ και δεν έχει τεθεί ποτέ σε καθεστώς ρύθμισης. Ποτέ η πολιτεία δεν συγκρούστηκε με τα συμφέροντα που θέλουν να κερδοσκοπήσουν μέσα σε αυτή την κρίση ώστε να πάρουν και οι εταιρείες ένα σημαντικό μέρος της κρίσης που πρέπει να την επωμιστούν.
Αναφορικά με το πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και την πρόταση του ΠΑΣΟΚ να αξιοποιηθούν τα ακίνητα του δημοσίου: Είναι μια πρόταση την οποία εδώ και μήνες θέτει στο δημόσιο διάλογο ο κ. Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Η κατοικία είναι θεμελιώδες δικαίωμα και δεν είναι απλώς ένα ζήτημα πολιτικής το οποίο μπορουμε να το δούμε επιφανειακά και επιδερμικά και βλέποντας το συγκριτικά και με άλλες χώρες συμπεραίνει κανείς ότι υπάρχουν πάρα πολλά εργαλεία και μέθοδοι για να στηρίξουμε κυρίως ευάλωτους συμπολίτες και νέα ζευγάρια και φοιτητές. Η δική μας πρόταση περνάει μέσα από το εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όπως έκαναν και άλλες χώρες. Η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία έχουν αξιοποιήσει προγράμματα του Ταμείου ανάκαμψης για να δημιουργήσουν προγράμματα κοινωνικής κατοικίας έτσι κι εμείς προτείνουμε αντί για τα 100 σπίτια, ανακαίνιση σπιτιών που εχει βάλει ο κ. Μητσοτάκης στο Ταμείο Ανάκαμψης να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για 20 χιλιάδες και πλέον ολοκληρωμένες κατοικίες τουλάχιστον οι οποίες θα ενταχθούν ως απόθεμα κοινωνικών κατοικιών στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δηλαδή βρίσκουμε αναξιοποίητα ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου τα ανακαινίζουμε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα διαθέτουμε στη συνέχεια με ένα μικρό μίσθωμα στα νέα ζευγάρια με εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, στους πλέον ευάλωτους.
Προφανώς για να επεκτείνουμε αυτή τη δεξαμενή καλούμε και τους πολίτες εφόσον υπάρχουν αδιάθετα ακίνητα και είναι πάρα πολλά, μέσω φορολογικών κινήτρων να τα προσφέρουν και αυτά τα ακίνητα στο σύστημα κοινωνικής κατοικίας. Έτσι δημιουργούμε ένα απόθεμα κοινωνικών κατοικιών που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος
Έκανε λόγο για ψευτομεταρρύθμιση ενώ είπε πως οι νόμοι πρέπει να διορθώνονται.
Παράλληλα, τόνισε ότι δεν μπορείς να αντιμετωπίζεις την ενεργειακή κρίση με επιδόματα.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με το νομοσχέδιο της Παιδείας: Και το χθεσινό νομοσχέδιο εντάσσεται σε μια γενική προσπάθεια της κυβέρνησης της ΝΔ να ασχοληθεί με το δημόσιο πανεπιστήμιο αλλά δυστυχώς αυτό γίνεται πάντα με στρεβλό τρόπο και λανθασμένο τρόπο. Είναι η πολλαπλή παρέμβαση της υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης στη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η οποία μας βρήκε κι αυτή αντίθετους διότι δεν πρόκειται για μια πραγματική μεταρρύθμιση αλλά για μια ψευδό-μεταρρύθμιση. Θυμίζω ότι το 2011 ο τελευταίος νόμος ΠΑΣΟΚ για την Ανώτατη Εκπαίδευση με υπουργό Παιδείας την Άννα Διαμαντόπουλου είχε πετύχει μια ευρύτατη συναίνεση στη Βουλή αφού όμως είχε προηγηθεί μια 14μηνη διαβούλευση. Άρα όλες οι παρεμβάσεις που γίνονται στη δημόσια παιδεία θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να έχουν περάσει τη βάσανο της διαβούλευσης και της συλλογικής επεξεργασίας με την ακαδημαϊκή κοινότητα και με την κοινωνία ευρύτερα.Οποιοσδήποτε νόμος δεν είναι τέλειος άρα αυτός ο νόμος πρέπει να διορθώνεται στα επόμενα χρόνια μετά την πρακτική του εφαρμογή. Ο νόμος 2011, ο νόμος ΠΑΣΟΚ της εκπαίδευσης είχε ορισμένες προφανώς αδυναμίες οι οποίες θα έπρεπε να διορθωθούν, αντ’ αυτού η επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επέλεξε να τον κατακρημνίσει, να τον καταργήσει και στη συνέχεια η κα Κεραμέως και η ΝΔ αντί να επανέλθουν σε ένα καθεστώς που να είναι εφάμιλλο εκείνου του νόμου δυστυχώς κατασκευάζουν δικά τους συστήματα. Για παράδειγμα το χθεσινό νομοσχέδιο έχει να κάνει με τη διοίκηση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δημιουργεί πρυτάνεις παντοδύναμους, πανίσχυρους οι οποίοι μάλιστα δεν έχουν νομιμοποίηση μέσα στους καθηγητές του πανεπιστήμιου και δυστυχώς δημιουργεί και συμβούλια διοίκησης τα οποία επίσης δεν προέρχονται μέσα από τα πανεπιστήμια. Υπάρχουν συγκεκριμένες διατάξεις που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν τις οποίες εμείς τις επαναφέραμε με τροπολογία που καταθέσαμε. Εμείς δεν λαϊκίζουμε σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ που δυστυχώς μέσα στη Βουλή εξέτρεψε τη συζήτηση σε άλλα χωράφια. Προφανώς με κορωνίδα αυτή την άστοχη και απαράδεκτη προσπάθεια του κου Βερναρδάκη να βγάλει κάτι μέσα από το TikTok εις βάρος της υπουργού Παιδείας έδειξε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν θέλει να ασχοληθεί πραγματικά με τη δημόσια εκπαίδευση με προτασεις.
Εμείς καταθέσαμε μια τροπολογία που επαναφέραμε το παλαιό σύστημα του συμβουλίου ιδρύματος που έχει ένα ρόλο πάνω στο στρατηγικό σχεδιασμό του ιδρύματος ή στην στρατηγική του λειτουργία, στην εκπαιδευτική του λειτουργία χωρίς όμως να αίρεται ο δημοκρατικός χαρακτήρας του ιδρύματος και το αυτοδιοίκητο. Δεν μπορούμε να αφήσουμε έναν παντοδύναμο πρύτανη, όπως τον κατασκευάζει η κα Κεραμέως και το υπουργείο Παιδείας, να επικυριαρχεί του πανεπιστημίου γιατί αυτό οδηγεί στην επικράτηση αδιαφάνειας και της οικογενειοκρατίας στα πανεπιστήμια. Αυτά είναι τα προβληματικά σημεία τα οποία προσπαθήσαμε να διορθώσουμε μέσα από την τροπολογία μας έστω την τελευταία στιγμή, δυστυχώς δεν έγινε δεκτή η τροπολογία μας αυτή και δυστυχώς χάθηκε άλλη μια ευκαιρία για συναίνεση στο κρίσιμο πεδίο της παιδείας.
Αναφορικά με τα μέτρα της κυβέρνησης για την ενεργειακή κρίση: Όλη η αντιμετώπιση και η αντίδραση της κυβέρνησης στην ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να συνοψιστεί στο «πολύ λίγα, πολύ αργά». Δυστυχώς η κυβέρνηση αντέδρασε ήδη από τον Σεπτέμβριο του ’21 όταν είδε την κρίση να έρχεται φοβικά και επιδοματικά. Στην αρχή δηλαδή απλώς επιδότησε τους λογαριασμούς ρεύματος, με μεγάλη καθυστέρηση αυτές οι επιδοτήσεις μπήκαν στους λογαριασμούς και στήριξαν όσο στήριξαν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και στη συνέχεια επέλεξε πάλι με επιδοματικά κριτήρια οριζόντια την κοινωνία και την οικονομία. Σε κάθε περίπτωση λέμε ότι δεν μπορείς σε αυτή τη μεγάλη ενεργειακή κρίση που έχει κυκλικά χαρακτηριστικά και θα έρθει και θα επανέλθει να την αντιμετωπίζεις μόνο με επιδόματα και μάλιστα με επιδόματα τα οποία είναι και ανεπαρκή. Αν δείτε χθες το power pass ενώ είχε ειπωθεί ότι οι περισσότεροι καταναλωτές θα φτάσουν κοντά στα 600€ επιδότηση δεν έφτασε εκεί, η ενίσχυση είναι πολύ μικρότερη και υπάρχει μια διάψευση της κυβερνητικής εξαγγελίας για πραγματική ενίσχυση.
Σε κάθε περίπτωση εμείς λέμε ότι αντί να πηγαίνουμε σε επιδοτήσεις, σε αποσπασματικές ενισχύσεις οι οποίες μάλιστα είναι πολύ καθυστερημένες και εντελώς ανεπαρκείς θα έπρεπε να υπάρξουν συγκεκριμένα δομικά μέτρα ρύθμισης της αγοράς. Δύο είναι τα βασικά που έχουμε καταθέσει τα οποία περιέχονται στην εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής επιτροπής το μεν πρώτο έχει γίνει δεκτό αλλά περιμένουμε να υλοποιηθεί, είναι η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών παραγωγής ενέργειας. Περιμένουμε να δούμε επιτέλους η κυβέρνηση να τα προσδιορίσει και στη συνέχεια να τα φορολογήσει γιατί έχει καθυστερήσει πάρα πολύ, και το δεύτερο είναι η εισαγωγή του πλαφόν στην λιανική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Αύριο το πρωί κάθε λογαριασμός να έχει ένα ανώτατο όριο πάνω από το οποίο θα απαγορεύεται η χρέωση του καταναλωτή από τη ρήτρα αναπροσαρμογής γιατί αυτή τη στιγμή πληρώνουμε αέρα, μια φούσκα, πληρώνουμε τη ρήτρα αναπροσαρμογής η οποία είναι προφανώς αποτέλεσμα του χρηματιστηρίου ενέργειας που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, τέθηκε σε εφαρμογή από τη ΝΔ και δεν έχει τεθεί ποτέ σε καθεστώς ρύθμισης. Ποτέ η πολιτεία δεν συγκρούστηκε με τα συμφέροντα που θέλουν να κερδοσκοπήσουν μέσα σε αυτή την κρίση ώστε να πάρουν και οι εταιρείες ένα σημαντικό μέρος της κρίσης που πρέπει να την επωμιστούν.
Αναφορικά με το πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και την πρόταση του ΠΑΣΟΚ να αξιοποιηθούν τα ακίνητα του δημοσίου: Είναι μια πρόταση την οποία εδώ και μήνες θέτει στο δημόσιο διάλογο ο κ. Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Η κατοικία είναι θεμελιώδες δικαίωμα και δεν είναι απλώς ένα ζήτημα πολιτικής το οποίο μπορουμε να το δούμε επιφανειακά και επιδερμικά και βλέποντας το συγκριτικά και με άλλες χώρες συμπεραίνει κανείς ότι υπάρχουν πάρα πολλά εργαλεία και μέθοδοι για να στηρίξουμε κυρίως ευάλωτους συμπολίτες και νέα ζευγάρια και φοιτητές. Η δική μας πρόταση περνάει μέσα από το εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας όπως έκαναν και άλλες χώρες. Η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία έχουν αξιοποιήσει προγράμματα του Ταμείου ανάκαμψης για να δημιουργήσουν προγράμματα κοινωνικής κατοικίας έτσι κι εμείς προτείνουμε αντί για τα 100 σπίτια, ανακαίνιση σπιτιών που εχει βάλει ο κ. Μητσοτάκης στο Ταμείο Ανάκαμψης να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για 20 χιλιάδες και πλέον ολοκληρωμένες κατοικίες τουλάχιστον οι οποίες θα ενταχθούν ως απόθεμα κοινωνικών κατοικιών στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δηλαδή βρίσκουμε αναξιοποίητα ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου τα ανακαινίζουμε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα διαθέτουμε στη συνέχεια με ένα μικρό μίσθωμα στα νέα ζευγάρια με εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, στους πλέον ευάλωτους.
Προφανώς για να επεκτείνουμε αυτή τη δεξαμενή καλούμε και τους πολίτες εφόσον υπάρχουν αδιάθετα ακίνητα και είναι πάρα πολλά, μέσω φορολογικών κινήτρων να τα προσφέρουν και αυτά τα ακίνητα στο σύστημα κοινωνικής κατοικίας. Έτσι δημιουργούμε ένα απόθεμα κοινωνικών κατοικιών που μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος