Την άποψη ότι για τη ρύθμιση-μπλόκο στο κόμμα Κασιδιάρη στις επερχόμενες εκλογές θα έπρεπε να υπάρξει ευρύτερη πλειοψηφία στη Βουλή εξέφρασε στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τη Χριστίνα Κοραή και τον Δημήτρη Τάκη, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και πρώην ευρωβουλευτής Κωνσταντίνος Χρυσόγονος.

Είπε πως το θέμα είναι σοβαρό και λεπτό και δεν θα πρέπει να αποτελεί αντικείμενο πολιτικής οξύτητας και αντιπαράθεσης.

Σημείωσε δε πως εάν ο Άρειος Πάγος ανακηρύξει ένα κόμμα, δύσκολα μπορεί να αναιρέσει την απόφασή του.


Ολόκληρη η συνέντευξη του Κωνσταντίνου Χρυσόγονου στα Παραπολιτικά 90,1

Αναφορικά με τη χθεσινή ρύθμιση για το κόμμα του Κασιδιάρη

Κ.ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ: Εδώ υπάρχουν θέματα τα οποία είναι πολύ σοβαρά, πολύ λεπτά, δεν θα έπρεπε να γίνονται αντικείμενο πολιτικής οξύτητας και αντιπαράθεσης. Θα έπρεπε να επιδιωχθεί μια ευρύτερη συναίνεση και μια ρύθμιση με προοπτική αντοχής στο χρόνο, κατά προτίμηση στο ίδιο το συνταγματικό κείμενο. Αυτή θα ήταν η απλή και καθαρή λύση, να υπάρξει ρύθμιση γενικής ισχύος στο συνταγματικό κείμενο. Σε όσες ευρωπαϊκές χώρες ξέρω που γίνονται απαγορεύσεις κομμάτων αυτές γίνονται βάσει ρητής συνταγματικής διατάξεως και με διαδικασία η οποία προβλέπεται επίσης στο σύνταγμα μέσα από ένα συνταγματικό δικαστήριο. Εμείς εδώ μπαίνουμε σε αχαρτογράφητα νερά ομολογουμένως διότι προηγούμενο απαγόρευσης κόμματος στην ελληνική πολιτική ιστορία δεν υπάρχει πλην του ΚΚΕ με τον αναγκαστικό νόμο 509 του 1947, εκεί όμως είχε απαγορευτεί συγκεκριμένο κόμμα με ρύθμιση νόμου δεν είχε ανατεθεί η εφαρμογή της διατάξεως στα δικαστήρια άρα εδώ για πρώτη φορά ανατίθεται στη δικαστική εξουσία, και μάλιστα στον Άρειο Πάγο, ένα βάρος πρωτόγνωρο.

Δηλαδή σε περιόδους δημοκρατικές που είχαμε πολυκομματικές εκλογές δεν υπήρχε απαγόρευση κομμάτων.

Κ.ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ: Εδώ υπάρχει η εξής πρωτοτυπία, η βασική ρύθμιση έχει εισαχθεί το 2021 με ευρεία πλειοψηφία και χωρίς να υπάρξει μεγάλη δημοσιότητα. Ο νόμος 4804 του 2021 περιλαμβάνει τη βασική ρύθμιση ότι δηλαδή απαγορεύεται ουσιαστικά με διάταξη νόμου η κάθοδος στις εκλογές ενός κόμματος που η ηγεσία του δηλαδή ο πρόεδρος, ο γραμματέας ή μέλος της διοικούσας ή κεντρικής επιτροπής του έχει καταδικαστεί, έστω και πρωτοδίκως, για αδίκημα από τα προβλεπόμενα στα κεφάλαια 1-6 του ποινικού κώδικα, μια μακρά σειρά αδικημάτων, ανάμεσα σε αυτά και το αδίκημα της εγκληματικής οργάνωσης. Η ουσία είναι ότι η βασική ρύθμιση υπάρχει από το 2021 τώρα προστίθεται αυτό ότι δηλαδή δεν αποκλείεται μόνο αυτό το κόμμα που είπαμε αλλά και το κόμμα του οποίου η πραγματική ηγεσία αποτελείται από τέτοιους ανθρώπους που έχουν καταδικαστεί ενώ η φαινομενική ηγεσία μπορεί να είναι ένας απολύτως άσχετος που δεν έχει καμια καταδίκη σε βάρος του.

Ερωτηθείς ποιο είναι το καλό και το κακό σενάριο όσον αφορά τη συνταγματικότητα της διάταξης

Κ.ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ: Τα βήματα είναι τρία, το πρώτο βήμα είναι η ανακήρυξη των συνδυασμών από τον Άρειο Πάγο. Εκεί θα γίνει εκτίμηση και της συνταγματικότητας της διατάξεως, θα γίνει όμως και εφαρμογή της διατάξεως στην πράξη που δεν ξέρουμε που μπορεί να απολήξει. Δεν μπορεί να είναι κανείς βέβαιος για το ποιο κόμμα θα κριθεί από τον Άρειο Πάγο ότι είναι καμουφλαρισμένη εγκληματική οργάνωση και ποιο όχι. ...Από τη στιγμή που ανακηρυχτεί ένα κόμμα μετά δεν μπορεί να ανακληθεί η ανακήρυξη. Αν ανακηρυχτεί το κόμμα μετά θα συμμετάσχει στις εκλογές. Το πρώτο διαδικαστικό βήμα είναι ότι ο Άρειος Πάγος κάνει την ανακήρυξη των συνδυασμών, αυτοί οι οποίοι ανακηρυχτούν θα συμμετάσχουν ασχέτως αν μετά αρχίσει ο ένας ή ο άλλος μετά να βομβαρδίζει από το Instagram ή από όπου αλλού «ψηφίστε αυτούς ή μη ψηφίζετε εκείνους». Αυτοί που θα ανακηρυχτούν θα συμμετάσχουν αυτοί που δεν θα ανακηρυχτούν, δεν θα συμμετάσχουν. Στη συνέχεια γίνονται οι εκλογές από τη στιγμή που θα βγουν τα αποτελέσματα των εκλογών και μετά μέσα σε 15 μέρες από την ανακοίνωση των επιτυχόντων μπορούν να υποβληθούν ενστάσεις στο ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο κατά της εκλογής των βουλευτών . Εκεί ο κάθε πικραμένος, ο κάθε έχων έννομο συμφέρον δηλαδή μπορεί να υποβάλλει ένσταση. Αν θεωρητικά το Ανώτατο Ειδικό δικαστήριο μπορεί να θεωρήσει ότι κακώς αποκλείστηκε ένα κόμμα και να ακυρώσει τις εκλογές, το σενάριο αυτό όμως πρακτικά είναι απομακρυσμένο. Και το τελευταίο βήμα είναι το ευρωπαϊκό δικαστήριο δικαιωμάτων του ανθρωπου διότι υπάρχει πρόβλεψη στο πρώτο πρωτόκολλο της ευρωπαϊκής σύμβασης για διεξαγωγή ελεύθερων δημοκρατικών εκλογών για την ανάδειξη νομοθετικού σώματος άρα κάποιος ο οποίος δεν θα έχει ικανοποιηθεί από τα ελληνικά δικαστήρια μπορεί να προσφύγει και εκεί. Υπάρχει νομολογία του δικαστηρίου αυτού σειρά αποφάσεων που αφορούν απαγορεύσεις πολιτικών κομμάτων σε άλλα κράτη μέλη του συμβουλίου της Ευρώπης. Σε κάποιες περιπτώσεις το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο είπε ότι δικαιολογούνται οι απαγορεύσεις σε κάποιες άλλες είπε ότι δεν δικαιολογούνται, θα δούμε τι μπορεί να προκύψει εκεί. Βέβαια η όποια απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου δεν μπορεί να ακυρώσει το αποτέλεσμα των ελληνικών εκλογών αλλά αν έχουμε μις καταδίκη της Ελλάδος για παραβίαση του πρώτου πρωτοκόλλου θα αναγκαστεί ο έλληνας νομοθέτης να προσαρμοστεί για τις επόμενες εκλογές. Είμαστε σε αχαρτογράφητα νερά πάντως θα δούμε πως θα λειτουργήσει όλο αυτό.