Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία με τους 57 νεκρούς μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Στον αέρα» με την δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη ο αναπληρωτής κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Χάρης Θεοχάρης ενώ τοποθετήθηκε και για τις εθνικές εκλογές.

Αναφορικά με τον ΟΣΕ, ο κ. Θεοχάρης σημείωσε ότι υπάρχει μια σειρά από ανθρώπους που δε λειτούργησαν σωστά. «Το δεύτερο είναι το λάθος της διοίκησης. Έχουμε έναν οργανισμό όπου οι κανόνες εφαρμόζονταν επιλεκτικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Παράλληλα ο αναπληρωτής κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ επισήμανε ότι το επιτελικό κράτος έπρεπε να δημιουρήσει μια κουλτούρα ασφάλειας ότι αυτά τα πράγματα δεν είναι επιλεκτικά.

«Το τρίτο επίπεδο είναι της εποπτείας από μια Ρυθμιστική αρχή και ένα υπουργείο που έπρεπε να κοιτάζει τα πλάνα. Και στα τέσσερτα επίπεδα έχουμε αποτυχία», συμπλήρωσε ο κ. Θεοχάρης.

Αναφερόμενος στον αποκομματισμός της δημόσιας διοίκησης, ο κ. Θεοχάρης τόνισε: «Έχει γίνει τμηματικά. Αποδεχόμαστε τα λάθη μας. Απέναντι λένε ότι επί θητείας τους δεν έγινε λάθος και μόνο αν αλλάξουν τα πρόσωπα θα υπάρξουν λύσεις. Είναι ο πρώτος πρωθυπουργός που ζητάει συγγνώμη και η συγγνώμη ακολουθείται από πράξεις».

Για το σενάριο συγκυβέρνησης τοποθετήθηκε λέγοντας: «Το πρόγραμμά μας είναι το μόνο ρεαλιστικό και εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα. Θα επιδιώξουμε τη συνεννόηση και θα αξιοποιήσουμε τον θεσμικό μας ρόλο. Αν μπαίνουν όροι στο τραπέζι για το ποιος θα είναι ο πρωθυπουργός δεν μπορούν να συζητηθούν».

Αναφορικά με τη χθεσινή συζήτηση στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Ως πολίτη με στεναχωρεί πάρα πολύ τη τροπή της συζήτησης και του δημόσιου διαλόγου διότι χάνουμε διάφορες ευκαιρίες και το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι αποξενώνεται το πολιτικό σύστημα από τους πολίτες. Υπάρχουν πολλά επίπεδα συζήτησης και νομίζω ότι αξίζει να τα ξεχωρίσουμε. Υπάρχει ένα επίπεδο το οποίο έχει σχέση με τις ευθύνες, που και αυτό έχει πολλαπλά επίπεδα τις ατομικές, τις οργανωσιακές, τις πολιτικές.

Υπάρχει και αυτό που ονομάσατε «φυγή προς τα μπρός» σε σχέση με τον ίδιο τον Οργανισμό δηλαδή ένα σχέδιο ανάταξης και ένα σχέδιο ενεργοποίησης ενός Οργανισμού. Η φυγή προς τα μπρος είναι να πάρουμε τα μαθήματα αυτού του πράγματος και να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες να ξανασυμβεί.

Και υπάρχει και ένα δεύτερο κομμάτι της φυγής προς τα μπρος το οποίο έχει σχέση με τις ευρύτερες αιτίες αυτού του πράγματος και οι οποίες προφανώς εδώ έτυχαν στους σιδηροδρόμους αλλά αύριο μπορεί να είναι κάποου αλλού. Τα ζητήματα ασφαλείας είναι ευρύτερα, τα συστήματα αποτελεσματικότητας του δημοσίου επίσης είναι ευρύτερα.

Αναφορικά με την κριτική που δέχεται το αφήγημα του επιτελικού κράτους

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Το ειρωνικό είναι ότι το επιτελικό κράτος έχει πολλές επιτυχίες, είναι για πρώτη φορά που συντονίζονταν τα υπουργεία μεταξύ τους και αυτή είναι η ουσιαστική δουλειά του επιτελικού κράτους. Εκεί που ενδεχομένως δεν έδωσε μεγάλη έμφασή στις μεταφορές ή στους σιδηροδρόμους είχαμε την αποτυχία του.

Άρα η απάντηση είναι ένα καλύτερο και περισσότερο επιτελικό κράτος το οποίο να μπορεί να κάνει τη δουλειά του σε όλους τους τομείς και όχι στις μεμονωμένες επιτυχίες που είχε. Και αυτή η κριτική είναι λανθασμένη και γίνεται για μικροκομματικά κριτήρια.

Το χαρακτηριστικό παράδειγμα της άγονης αντιπαράθεσης είναι όλη αυτή η συζήτηση περί τηλεδιοίκησης ή μη τηλεδιοίκησης. αντί να συζητάμε ότι υπήρχε ένα σύστημα το οποίο θα μπορούσε αυτόματα κλειδιά, πορείες τρένων να μπουν στη σωστή θέση και να μην υπήρχε κανένα πρόβλημα αν κάποιοι ανθρωποι το χρησιμοποιούσαν συζητάμε αν λέγεται τοπική τηλεδιοίκηση ή είναι τηλεχάραξη ή ότι άλλο.

Ερωτηθείς αν η κυβέρνηση επιστρέφει στο πρώτο αφήγημα για το ανθρώπινο λάθος

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Δεν νομίζω ότι είναι ζήτημα αφηγήματος. Θα πω που είναι τα προβλήματα και τι λάθη έχουν γίνει. Το πρώτο είναι σε ατομικό επίπεδο πράγματι και ενός ανθρώπου, μια σειρά ανθρώπων οι οποίοι θα έπρεπε να είχαν ενεργήσει διαφορετικά.

Το δεύτερο επίπεδο είναι το λάθος της διοίκησης και για μένα είναι το πιο ουσιαστικό γιατί έχουμε έναν οργανισμό που δεν ασχολούνταν με την ασφάλεια, που δούλευαν οι κανονισμοί προαιρετικά για τους ανθρώπους.

Η διοίκηση θα έπρεπε να δημιουργήσει μια κουλτούρα ασφάλειας ότι αυτά τα πράγματα δεν είναι προαιρετικά και δεν μπορούμε να μην νιώθουμε ότι έχουμε 350 ψυχές και εξαρτώνται από τις κινήσεις μας και το αν λειτουργούμε σωστά. Φυσικά το τρίτο επίπεδο είναι το επίπεδο της εποπτείας. Και εδώ έχουμε το επίπεδο της εποπτείας από μια ρυθμιστική αρχή η οποία είναι υπεύθυνη για να σιγουρεύει ότι τα πράγματα λειτουργούν σωστά από τη μια μεριά και από την άλλη το επίπεδο της εποπτείας της πολιτικής ενός υπουργείου που θα έπρεπε να κοιτάζει τα σχέδια και πλάνα. Και στα τέσσερα επίπεδα έχουμε αποτυχία και στο ατομικό επίπεδο και στο επιχειρησιακό της εταιρείας, και της Αρχής και εγώ θα πω ότι πρέπει να πάμε και ένα επίπεδο πιο πέρα, πρέπει να δούμε πολιτικά.

Οι διαδικασίες για τους διαγωνισμούς είναι οι βέλτιστες σε σχέση με τις ευρωπαϊκές πρακτικές; Εγώ σας λέω όχι. Στις άλλες χώρες όταν κάποιος κάνει μια προσφυγή για ένα διαγωνισμό δεν σταματάει ο διαγωνισμός, αποζημιώνεται αν κερδίσει την προσφυγή αυτή αυτός ο οποίος αδικήθηκε αλλά ο διαγωνισμός τελειώνει στην ώρα του, τα έργα γίνονται στην ώρα τους και τελειώνουν.

Ερωτηθείς αν έχουν γίνει βήματα για να αποκομματικοποιήσουν τη δημόσια διοίκηση

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Έχουν γίνει, αυτό που δεν έχει γίνει είναι ότι δεν έχει γίνει συστηματικά. Για παράδειγμα η διοίκηση της ΔΕΗ η οποία ήρθε με ευρωπαϊκές προδιαγραφές πήρε έναν οργανισμό που δεν υπέγραφαν οι Ορκωτοί τον ισολογισμό της, ήταν δηλαδή ένα βήμα πριν κλείσει και τέσσερα χρόνια μετά γίνεται μια δύναμη των Βαλκανίων.

Κακώς δέχεται κριτική η διοίκηση γιατί η ΔΕΗ έχει οργανωθεί σε στέρεες βάσεις και κάνει την ανάπτυξή της και δουλεύει πολύ καλά ... Εδώ βλέπουμε τη μεγάλη διαφορά όταν βάζουμε μια μη κομματική διοίκηση και ποια η διαφορά όταν βάζουμε μια κομματική διοίκηση και αφήνουμε έναν Οργανισμό να λειτουργεί όπως λειτουργούσε και κανένα βήμα προόδου στην ουσία του Οργανισμού.

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Υπάρχει ένα αίτημα των πολιτών για να αλλάξουμε νοοτροπία και να αλλάξουμε πρακτικές και όλα αυτά που κρατάνε τη χώρα πίσω. Αυτό το αποδεχόμαστε εμείς και είμαστε η μόνη πολιτική δύναμη που το αποδέχεται. Απέναντι λένε δεν έχουμε κάνει κανένα λάθος, οι σιδηρόδρομοι πχ κατέρρεαν μέχρι το 2015, από το ’15 μέχρι το ’19 πετούσαν και από το ’19 μέχρι τώρα ξανακαταρρέουν και δεν χρειάζεται να αλλάξει τίποτα πλην των ανθρώπων. Αν αλλάξουμε καρέκλες οι ηθικοί θα αντικαταστήσουν τους ανήθικους, οι καλοί τους κακούς και οι ικανοί τους ανίκανους. Αυτά είναι τα δύο αφηγήματα αυτή τη στιγμή και ο κόσμος ξέρει ότι μόνο όποιος δέχεται τα λάθη και τα προβλήματα έχει τη δύναμη να τ’ αλλάξει.

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Κανένας άλλος πρωθυπουργός στην ιστορία του ελληνικού κράτους δεν έχει πει συγγνώμη και καμία από τις συγγνώμες του δεν ακολουθήθηκε από το τίποτα, πάντα υπήρχαν πράξεις. Δηλαδή όταν στις φωτιές ή στο χιονιά είχαμε πρόβλημα ενισχύθηκε το υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και είδατε ότι τα αποτελέσματα βελτιώνονται στην αντιμετώπιση των φαινομένων. Σας διαβεβαιώ ότι και ο ΟΣΕ θα βελτιωθεί αλλά κατά την άποψη μου πρέπει να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Πρέπει να μιλήσουμε για ένα διαφορετικό συστηματικό τρόπο επιλογής των διοικήσεων των Οργανισμών ώστε το κομματικό κράτος να φύγει από τα πόδια του δημοσίου.

Ερωτηθείς αν παραμένει μονόδρομος η αυτοδυναμία της ΝΔ

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Η στρατηγική της ΝΔ λέει ότι το πρόγραμμά μας είναι αυτό, πιστεύουμε ότι είναι το μόνο ρεαλιστικό και το μόνο εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα για τη χώρα. Εάν υπάρχουν δυνάμεις διατεθειμένες να συζητήσουμε εμείς τον θεσμικό μας ρόλο θα τον παίξουμε ανάλογα τη δύναμη που θα μας δώσει ο λαός, από εκεί και πέρα εάν δεν υπάρχουν δυνάμεις συνεννόησης με το ίδιο πρόγραμμα θα πάμε ξανά στον ελληνικό λαό.

Ερωτηθείς αν δεν επιτευχθεί αυτοδυναμία στις δεύτερες κάλπες θα επιδιώξουν και τρίτες

Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Θα επιδιώξουμε πάλι τη συνεννόηση όπως θα την επιδιώξουμε και στις πρώτες. Και στις πρώτες και στις δεύτερες δεν πρόκειται να μην τηρήσουμε στο ακέραιο το θεσμικό μας ρόλο από εκεί και πέρα θα εξαρτηθούν όλα και από τι ζητάει ο καθένας. Αν μπαίνουν όροι στο τραπέζι όπως δεν μπορεί να είναι ο αρχηγός του πρώτου κόμματος πρωθυπουργός και αυτός θα οριστεί από το τρίτο κόμμα κλπ καταλαβαίνετε ότι είναι όροι που δεν μπορούν να συζητηθούν.