Με το αγροτικό μέτωπο να έχει κλείσει εν αναμονή και της συνάντησης του πρωθυπουργού με πληγέντες αγρότες της Θεσσαλίας, η κυβέρνηση συνεχίζει με συντονισμένες ενέργειες την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, με ενδεικτικό παράδειγμα την πλήρη υιοθέτηση από τις χώρες-μέλη του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος της ελληνικής πρότασης για τις 19 προτεινόμενες παρεμβάσεις στην ΚΑΠ 2023-2027, που αποτέλεσε και βασικό αίτημα των αγροτών που συμμετείχαν στα μπλόκα το προηγούμενο διάστημα.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρης Αυγενάκης, μιλά στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» για τις βελτιωτικές αλλαγές στη νέα ΚΑΠ: «Η ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα η συζήτηση και για τις δομικές αλλαγές στην ΚΑΠ είναι επιτακτική. Πρόκειται για ανάγκη που επιβάλλουν: Πρώτον, οι δυσκολίες που προέκυψαν από την εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής στο προηγούμενο χρονικό διάστημα. Δεύτερον, οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται σε επίπεδο κλιματικής και ενεργειακής κρίσης. Οφείλουμε να καταστήσουμε την ΚΑΠ πιο λειτουργική, για να αποτελέσει μοχλό στήριξης των αγροτών. Θέλουμε μια ΚΑΠ που θα είναι εργαλείο ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα και όχι ένα κενό γράμμα στα συρτάρια της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών. Με αυτή τη θέση ενισχύουμε τις συμμαχίες που έχουμε διαμορφώσει μέσα στο ΕΛΚ και στην ομάδα των χωρών του Νότου (EUMED-9) και αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο σήμερα και ένα πιο ελπιδοφόρο αύριο για τους αγρότες μας».

Οι 15 προτάσεις που αφορούν στις διοικητικής φύσεως αλλαγές 

1. Διευκόλυνση της χρήσης δορυφορικών εικόνων καλής ποιότητας για την αποφυγή της ανάγκης επιτόπιων ελέγχων ή για την επανεξέταση των διαδικασιών ποιοτικών ελέγχων, για την αποφυγή της ανάγκης πολλαπλών επιτόπιων ελέγχων.
2. Απλοποίηση των ελέγχων και μείωση των απαραίτητων επιθεωρήσεων σε μία επίσκεψη ανά αγρόκτημα ετησίως.
3. Εναρμόνιση των διατάξεων σχετικά με την έναρξη ισχύος των προτάσεων τροποποίησης, για τις παρεμβάσεις του Πυλώνα Ι (ΕΓΤΕ) με τις ισχύουσες διατάξεις για τον Πυλώνα ΙΙ (ΕΓΤΑΑ).
4. Δυνατότητα τροποποίησης στοιχείων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ μόνο με κοινοποίηση στην Ε.Ε. για ορισμένα θέματα, για τα οποία θα υπάρξει προηγούμενη συμφωνία. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής τροποποίησης στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ χωρίς περιορισμούς ως προς τον αριθμό ανά έτος για την αντιμετώπιση τυχόν αναγκών που προκύπτουν κατά την εφαρμογή του. Επιπλέον, να εφαρμόζεται αναδρομικότητα για ορισμένες τροποποιήσεις.
5. Περιορισμός των απαιτούμενων πληροφοριών στο προγραμματικό κείμενο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ στα απολύτως απαραίτητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για κείμενο στρατηγικής και όχι για επιχειρησιακό κείμενο.
6. Επανεξέταση της απαίτησης για υποχρεωτική συνοχή των παρεμβάσεων των Συνδεδεμένων Ενισχύσεων Εισοδήματος με την Οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα, όσον αφορά την απλούστευση.
7. Τροποποίηση των διατάξεων της διετούς ανασκόπησης επιδόσεων, προκειμένου να καλύψει το οικονομικό έτος 2026. Η ανοχή απόκλισης θα πρέπει να αυξηθεί από 25% σε 40%.
8. Επιτάχυνση της διαπραγμάτευσης των τροποποιήσεων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, με τη σημαντική μείωση του χρόνου διαβούλευσης μεταξύ των επιτροπών και των επίσημων υπογραφών.
9. Παρέκκλιση 12 μηνών από τα ακόλουθα Πρότυπα για την Καλή Γεωργική και Περιβαλλοντική Κατάσταση.
10. Ετήσια έκθεση-παράταση του χρόνου επεξεργασίας της ετήσιας έκθεσης, λαμβάνοντας υπόψη την απαραίτητη ανταλλαγή δεδομένων από διάφορους φορείς (διαχειριστική Αρχή, οργανισμός πληρωμών, επιτροπή παρακολούθησης και φορέας πιστοποίησης) και την τεχνική και διοικητική πολυπλοκότητα του συστήματος.
11. Επιλογές απλοποιημένου κόστους. Στην πολιτική συνοχής, έργα κάτω από ένα συγκεκριμένο ποσό υποχρεούνται να χρησιμοποιούν επιλογές απλοποιημένου κόστους. Για μέτρα εκτός ΟΣΔΕ, αυτή θα μπορούσε να είναι η επιλογή για την απλούστευση της εφαρμογής της πολιτικής.
12. Αποσαφήνιση των προϋποθέσεων για την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας, για να διασφαλιστεί η αναλογία κόστους/αποτελεσματικότητας προσαρμοσμένης στις προκλήσεις. Πρόβλεψη για έλεγχο εγγράφων όταν προσφέρει επαρκή βαθμό βεβαιότητας ή ακόμα και περιορισμός του ελέγχου του αριθμού των ζώων μόνο σε βοήθεια σε συνδυασμό με την παραγωγή ζώων.
13. Μείωση των περιπτώσεων όπου απαιτείται μεμονωμένο αίτημα για ανωτέρα βία, όταν οι φορείς ελέγχου διαθέτουν επίσημα στοιχεία που αποδεικνύουν την εκδήλωση γεγονότος σε προσδιορισμένη γεωγραφική περιοχή. Για παράδειγμα, ακραία καιρικά φαινόμενα ή πυρκαγιές.
14. Ευελιξία για ανακατανομή αχρησιμοποίητων κονδυλίων.
15. Ορισμός του εύρους θερμοκρασίας που αντιστοιχεί στη θερμοκρασία του λιώσιμου πάγου, για τη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ των κρατών-μελών για αλιευτικά προϊόντα.


Οι τέσσερις δομικές αλλαγές για τις οποίες απαιτείται αλλαγή Κανονισμού και έχουν συμπεριληφθεί στο πακέτο των 19 που έχει ήδη καταθέσει ο ΥΠΑΑΤ είναι οι εξής:

1. Αλλαγή της διάταξης για τον κανόνα αυτόματης αποδέσμευσης από Ν+2 σε Ν+3, όσον αφορά το ΕΓΤΑΑ (άρθρο 34 παρ. 1 του Καν. 2021/2116), όπως ίσχυε την προγραμματική περίοδο 2014-2022.

Εναρμόνιση με τις διατάξεις που ισχύουν για όλα τα άλλα Επενδυτικά και Διαρθρωτικά Ταμεία της Ε.Ε. για τα οποία εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας N+3 κατά την τρέχουσα περίοδο προγραμματισμού.
2. Καμία υποχρέωση για έλεγχο υπό όρους για εκμεταλλεύσεις, με μέγιστο μέγεθος εκμετάλλευσης έως 10 εκτάρια, δηλαδή 100 στρέμματα (2021/2116/Ε.Ε., άρθρο 83).

3. Η εφαρμογή των Προτύπων Καλής Γεωργικής Περιβαλλοντικής Κατάστασης να στηρίζεται σε ρεαλιστικές προθεσμίες εφαρμογής, ευέλικτες διαδικασίες επικαιροποίησης και στις κλιματολογικές-παραγωγικές συνθήκες κάθε κράτους-μέλους.

4. Ευελιξία για χρήση έως και 2% του προϋπολογισμού του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ για αντιμετώπιση έκτακτων και ακραίων καιρικών φαινομένων. Όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΑΑΤ, η εξέλιξη της προσπάθειας για αλλαγές στην ΚΑΠ αποτελεί προϊόν δουλειάς που γίνεται από τα τέλη του περασμένου έτους στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν στην εξέλιξη οι συνεχείς επαφές του Λευτέρη Αυγενάκη με τους Ευρωπαίους ομολόγους του.

*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»