Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης παραχώρησε στα parapolitika.gr ο νέος γραμματέας της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Πανεπιστημίων, Μένιος Κορομηλάς, μιλώντας για το νέο νόμο Γαβρόγλου για την Παιδεία, τις διαφωνίες, τις προτάσεις και τις γενικότερες θέσεις της παράταξης.

Ο Μένιος Κορομηλάς, προερχόμενος από τη σχολή των Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, έχοντας την ανάλογη εμπειρία μέσω της χρόνιας ενασχόλησης του με τη φοιτητική παράταξη της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, μιλάει επίσης για την εκπρόσωπηση των φοιτητών στα όργανα διοίκησης, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και για τα θέματα που απασχολούν τη γενιά του. 

Τελειώνοντας, απευθύνει «προσκλητήριο» στους συνομιλήκους του για συμπόρευση ώστε να διαμορφώσουν το μέλλον, όλοι μαζί, όπως χαρακτηριστικά τονίζει.

Δείτε αναλυτικά τη συνέντευξη:

Ένα από τα βασικότερα διακυβεύματα, που έχει πάρει και μεγάλες διαστάσεις ως αίτημα που υπερβαίνει τους φοιτητές και αφορά ολόκληρη την κοινωνία είναι το θέμα της ασφάλειας στα πανεπιστήμια. Με τον νέο νόμο, ο κ. Γαβρόγλου επιτρέπει την είσοδο της Αστυνομίας στα Ιδρύματα μόνο κατόπιν πρόσκλησης από το πρυτανικό συμβούλιο. Η θέση της οργάνωσής σας ποια είναι;

Πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση της παράταξης μας, αναφορικά με το θέμα του ασύλου είναι η πλήρης κατάργηση του. Άλλο άσυλο ιδεών και άλλο άσυλο εγκληματιών. Κανείς δεν αμφισβητεί την ελευθερία στην διακίνηση ιδεών μέσα στο χώρο του πανεπιστημίου. Ας μην κρυβόμαστε όμως, ο νόμος περί του ασύλου εξυπηρετεί συγκεκριμένα άτομα και συμφέροντα, προσφέροντας τους την ελευθερία να δρουν χωρίς καμία κύρωση εντός του πανεπιστημιακού χώρου, τελώντας πράξεις οι οποίες υπό κανονικές συνθήκες διώκονται ποινικά και τιμωρούνται αναλόγως. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις και φύλαξη του χώρου από αρμόδιο φορέα.

Η παράταξη σας έχει στο παρελθόν εκφράσει τη θέση της κατάργησης της φοιτητικής εκπροσώπησης στα ΑΕΙ. Ποια είναι η δική σας θέση; Σας φαίνεται σωστό να αποφασίζουν οι φοιτητές και όχι οι καθηγητές τους για τα ζητήματα που αφορούν τη σχολή τους;

Αυτό ήταν δύσκολο ζήτημα και για εμάς, καθώς υπήρχαν διαφορετικές απόψεις εντός της οργάνωσης. Μετά από διαβούλευση, όμως, καταλήξαμε υπέρ της συμμετοχής εκπροσώπων των φοιτητών στα όργανα διοίκησης. Η κατά πλειοψηφία διαμορφωμένη θέση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ για τη συμμετοχή στα όργανα διοίκησης των ιδρυμάτων είναι θετική. Θετική αλλά υπό την προϋπόθεση ότι οποιοδήποτε δικαίωμα ψήφου χορηγείται στους φοιτητές βάσει νόμου θα αναφέρεται ρητά και μόνο σε αμιγώς φοιτητικά θέματα που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα των φοιτητών και σε καμία περίπτωση σε θέματα όπως εκλογή πρυτάνεων, μετατάξεις μελών ΔΕΠ, οργανόγραμμα προγράμματος σπουδών. Δεν θέλουμε να επαναφέρουμε τις νοσηρές συνήθειες του παρελθόντος, αντίθετα επιθυμούμε την συμμετοχή των φοιτητών με στόχο την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό του Πανεπιστημίου. Με την αφορμή που μου δίνετε όσον αφορά το θέμα της εκπροσώπησης, νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα να ανοίξει η κουβέντα για την σύσταση ενός νέου συλλογικού φοιτητικού οργάνου στα πρότυπα της ΕΦΕΕ.

Τι εννοείτε με τον όρο «φοιτητικά θέματα»;

Καθημερινό πρόγραμμα μαθημάτων, μεταβατικές διατάξεις ενδεχόμενης αλλαγής προγράμματος σπουδών, τρόποι διδασκαλίας και βελτίωσης ποιότητας της καθημερινής παράδοσης μαθημάτων.

Αφού μιλάμε για τη διοίκηση, ας πάμε την κουβέντα ένα επίπεδο πιο πάνω. Ο νέος νόμος για την παιδεία έχει κατηγορηθεί, μεταξύ άλλων, και για την υπονόμευση του αυτοδιοίκητου των Ιδρυμάτων. Συμφωνείτε με αυτή την κριτική;

 Ο κύριος Γαβρόγλου θεσμοθετεί τα ΑΣΑΕΕ σε κάθε διοικητική περιφέρεια. Μια υπερκείμενη, των Ιδρυμάτων, δομή με ασαφή συγκρότηση και λειτουργία, και επικάλυψη αρμοδιοτήτων με άλλες, πρόσφατα θεσμοθετημένες δομές, τα Περιφερειακά Συμβούλια Έρευνας και Καινοτομίας. Μόνο και μόνο η ύπαρξη των Συμβουλίων αυτών, πέρα και πάνω από τα Ιδρύματα και με εκπροσώπους των Υπουργείων ως μέλη τους, θίγει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων και εγείρει σοβαρότατα ζητήματα συνταγματικότητας.

Το Υπουργείο Παιδείας, με τη νέα ρύθμιση για τα μεταπτυχιακά επιφέρει πλαφόν στα δίδακτρα, καθώς και στις αμοιβές των καθηγητών που διδάσκουν σε ΠΜΣ. Τι επίδραση πιστεύετε ότι θα έχει αυτή η ρύθμιση;

Πιστεύω πως αυτή η ρύθμιση αναδεικνύει ξεκάθαρα πλέον το χαρακτήρα και την πολιτική ταυτότητα των όσων κυβερνούν αυτή τη στιγμή τη χώρα. Δηλαδή την εξίσωση όλων προς τα κάτω και προφανώς την αδυναμία για τη δημιουργία πλούτου και εξωστρέφειας. Τα δίδακτρα πέραν του ότι έχουν σημαντικό ρόλο ως οικονομικό κεφάλαιο για την έρευνα που γίνεται στα ΠΜΣ, πέραν της ανταποδοτικότητας αναφορικά με την αγορά εργασίας, συντηρούν και καλύπτουν ένα μεγάλο κομμάτι του προϋπολογισμού των ΠΠΣ. Είτε για υποτροφίες προς του αριστούχους εισαχθέντες, είτε για αναγκαίο εξοπλισμό, είτε για επιπλέον χρηματοδότηση ερευνητικών πόρων καθώς η κρατική χρηματοδότηση ιδιαίτερα την οκταετία 2009-2017 και λόγω της κρίσης είναι ελλιπής. Αν τώρα ο κ. Γαβρόγλου καλύψει όλο αυτό το φάσμα του προϋπολογισμού θέτοντας πλαφόν στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών τότε θα χαρούμε διότι θα έχουμε έναν νέο φιλόδοξο οικονομολόγο στις τάξεις του Υπουργείου Παιδείας.

Μιας και μιλάμε για δίδακτρα, αν και δεν αφορά το νέο νόμο, η θέση της ΔΑΠ- ΝΔΦΚ για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ποια είναι; Την τελευταία δεκαετία σας έχουν αποκαλέσει πολλές φορές «αντιδραστικούς» και «νεοφιλελεύθερους» για τη θέση σας σε σχέση με το άρθρο 16.

Κατά τη γνώμη μου είναι το μεγάλο στοίχημα της επόμενης πενταετίας το να επιτευχθεί η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Κατά κύριο θα περιορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις εκροές νέων μυαλών προς το εξωτερικό, προσφέροντας θέσεις εργασίας σε χιλιάδες νέους καθηγητές οι περιμένουν να ανοίξει μετά από κάποια χρόνια μια θέση και να διοριστούν σε δημόσιο πανεπιστήμιο και μάλιστα με πολύ χαμηλές απολαβές. Επιπλέον θα κρατήσει νέους οι οποίοι ενδεχομένως να έφευγαν μετά την ενηλικίωση τους για σπουδές στο εξωτερικό. Αναφέρομαι πάντα σε πανεπιστήμια τα οποία θα θέτουν σοβαρές προϋποθέσεις εισαγωγής ανάλογες με αυτές για εισαγωγή στο δημόσιο πανεπιστήμιο και δεν θα δέχονται φοιτητές με μοναδικό κριτήριο την χρηματική τους ρευστότητα. Θέλουμε πανεπιστήμια τα οποία θα συνδέονται με την αγορά εργασίας για την καλύτερη δυνατή επαγγελματική αποκατάσταση, πανεπιστήμια με σοβαρές υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο αναγκάζεται να μεταναστεύσει για να αμείβεται αξιοπρεπώς. Τώρα, για τους χαρακτηρισμούς που αναφέρατε, αντιδραστικός δε γίνεται να θεωρείται κάποιος που αγωνίζεται για αυτό που παντού είναι συνηθισμένο. Και νεοφιλελεύθερος είναι μια λέξη που πετάει συχνά προς όλες τις κατευθύνσεις η ιδεολογία του κρατισμού, αλλά είναι κενή περιεχομένου. Σε καμία περίπτωση δε θα κατηγορηθούμε που είμαστε με την πρόοδο και την ελευθερία επιλογής.


Πριν τελειώσουμε, θα ήθελα το σχόλιο σας για ένα ακόμα «καυτό» θέμα των ημερών, αυτό του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Oι κινήσεις της κυβέρνησης είναι αποσπασματικές και χωρίς όραμα. Δεν εξυπηρετούν τίποτα περισσότερο από την κυβερνητική πολιτική στα ΑΕΙ και τη στασιμότητα. Πρόχειρες εξαγγελίες οι οποίες αλλάζουν συνεχώς, εξαγγελίες με ψηφοθηρικό πρόσημο, που εγκλωβίζουν γονείς και παιδιά σε ένα κυκεώνα αβεβαιότητας και διαρκούς υποβάθμισης ενός από τους σημαντικότερους πυλώνες της κοινωνίας μας, της Παιδείας.

Σας ευχαριστώ για τη συνέντευξη. Θέλετε να προσθέσετε κάτι κλείνοντας;

Εγώ σας ευχαριστώ για την ευκαιρία να προβάλλουμε τις θέσεις μας. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ είναι μια οργάνωση νέων ανθρώπων η οποία με υπευθυνότητα, σθένος και προτάσεις αγωνίζεται καθημερινά για ένα καλύτερο μέλλον για τη γενιά μας. Οι πόρτες μας είναι πάντα ανοιχτές και σας περιμένουμε όλους για να διαμορφώσουμε το μέλλον μας, όλοι μαζί.