Φιάσκο για το Μαξίμου η Αναθεώρηση: Έπεσαν στην παγίδα που έστησαν
Μπούμερανγκ γύρισε η πολυδιαφημισμένη συνταγματική αναθεώρηση - Αρχικά την ευτέλισε, άφησε εκτός σημαντικά ζητήματα και τελικά ηττήθηκε
Παρουσιάστηκε ως μια κορυφαία στιγμή της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Στην πορεία αποδείχθηκε ότι ήταν ένα ακόμα κίνηση που θα χρησιμοποιείτο για μικροκομματικούς σκοπούς. Ο λόγος για τη συνταγματική αναθεώρηση, την κορυφαία -υπό άλλες συνθήκες- κοινοβουλευτική διαδικασία.
Το Μαξίμου προχώρησε από την αρχή χωρίς να διαμορφώσει συνθήκες συναίνεσης και συνεννόησης με τα υπόλοιπα κόμματα. Στην πορεία η εικόνα έγινε ακόμα χειρότερη για τους κυβερνώντες, αφού το ζήτημα ουδέποτε έφτασε να απασχολήσει σοβαρά τους πολίτες.
Επιπλέον, σημαντικά ζητήματα που έχουν διευθευτηθεί ακόμα και στη... Βόρειο Κορέα, έμειναν εκτός, λόγω της ιδεοληψίας του ΣΥΡΙΖΑ και των προθύμων του. Ο λόγος για τα μη κρατικά ΑΕΙ ή τις διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Έτσι, η Ελλάδα παραμένει μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες, όπου η Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να είναι μόνο κρατική. Και ας λειτουργούν μη κρατικά πανεπιστήμια στην Κύπρο ή την γειτονική Βουλγαρία. Και ας φεύγουν χιλιάδες Έλληνες φοιτητές κάθε χρόνο για να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Και ας χάνεται η ευκαιρία η Ελλάδα να γίνει πόλος έλξης ξένων φοιτητών.
Θα ήταν αστεία, αν δεν ήταν τραγική, η επιχειρηματολογία των υπουργών ΣΥΡΙΖΑ. Ο κ. Κατρούγκαλος ισχυρίστηκε από το βήμα της Βουλής ότι ο λόγος που δεν πρέπει να γίνουν μη κρατικά ΑΕΙ είναι για να μην δανείζονται οι φοιτητές... Δεκάδες στελέχη ή υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ έχουν σπουδάσει (ή διδάσκουν) σε ιδιωτικά ΑΕΙ του εξωτερικού...
Την ίδια ώρα, τα κρατικά (με συνταγματική βούλα) ΑΕΙ έχουν αφεθεί στο έλεος μπαχαλάκηδων, εμπόρων ναρκωτικών και λιανοπωλητών.
Η ευκαιρία λοιπόν χάθηκε για τουλάχιστον μία 10ετία. Ας σημειωθεί δε ότι υπέρ των μη κρατικών ΑΕΙ τέθηκε αυτή τη φορά και το Κίνημα Αλλαγής της Φώφης Γεννηματά. Σε αντίθεση με τον Γιώργο Παπανδρέου που το 2007 είχε ταχθεί υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 και τελικά άλλαξε γνώμη.
Χαμένη όμως και η ευκαιρία για το Περιβάλλον, τη μεγάλη πρόκληση της εποχής και των επόμενων γενεών. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν συναίνεσε στην αλλαγή του άρθρου 24.
Πριν από ένα μήνα, στην πρώτη ψηφοφορία επικράτησε το απόλυτο αλαλούμ. Ακόμα και οι ίδιοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισαν τις προτάσεις τους: Η εμβληματική πρόταση για τη θρησκευτική ουδετερότητα πέρασε μετά βίας και μετά από θρίλερ, ενώ καταψηφίστηκε η άλλη εμβληματική πρόταση για απευθείας εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό.
Η δεύτερη ψηφοφορία που έλαβε χώρα πριν από ένα 24ωρο, κύλησε χωρίς εκπλήξεις. Το βλέμμα όλων είχε πέσει στο άρθρο 32 που αφορούσε στη διαδικασία εκλογής Προέδρου και αποσύνδεσής της από τις πρόωρες εκλογές. Το άρθρο 32 εγκρίθηκε με μεγάλη πλειοψηφία (έλαβε 224 ψηφους) και έτσι στην επόμενη Βουλή θα απαιτηθεί πλειοψηφία 151 ψήφων. Με λίγα λόγια, η επόμενη κυβέρνηση δεν θα σκοντάψει στο μικροκομματικό παιχνίδι που θα μπορούσε να στήσει η Αντιπολίτευση το 2020 εν όψει της προεδρικής εκλογής.
Αυτό δηλαδή που συνέβη το 2014, όταν οι τότε «πρόθυμοι» του Φώτη Κουβέλη αρνήθηκαν την ψήφο στον Σταύρο Δήμα στην τρίτη ψηφοφορία (για τους 180), με αποτέλεσμα να διαλυθεί η Βουλή και τον Ιανουάριο να γίνουν πρόωρες βουλευτικές εκλογές.
Εφόσον η ΝΔ είναι πρώτο κόμμα στις βουλευτικές εκλογές, θα μπορέσει να αλλάξει το συγκεκριμένο άρθρο με βάση το δικό της σκεπτικό για το πώς πρέπει να εκλέγεται ο ΠτΔ.
Η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ φάνηκε επίσης και από τις «χαμηλές πτήσεις» των υπόλοιπων προτάσεών του. Το άρθρο 3 για τη θρησκευτική ουδετερότητα έλαβε μόλις 156 ψήφους, κατά συνέπεια θα απαιτηθεί αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών στην επόμενη Βουλή. Αντίστοιχα λίγες ψήφους έλαβαν και οι προτάσεις του για εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας, λαϊκά δημοψηφίσματα, τρεις βουλευτικές θητείες κλπ. Όλα αυτά απαιτούν πλέον 180 βουλευτές και εφόσον η ΝΔ είναι πρώτο κόμμα στην επόμενη Βουλή, είναι αδύνατον να βρεθούν τόσες ψήφοι.
Επίσης, υπερψηφίστηκαν τα άρθρα που είχε προτείνει η Νέα Δημοκρατία και είχαν λάβει αυξημένη πλειοψηφία στην προηγούμενη διαδικασία, την ώρα που ερμηνευτική δήλωση για την οποία είχε αναφερθεί ο Αλέξης Τσίπρας (ερμηνευτική δήλωση άρθρο 86) έμεινε και αυτή κάτω από το 180 -πήρε 175 ψήφους. Πρόκειται για μια «πονηρή» ερμηνευτική δήλωση που ήθελε να προσθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τη συνταγματική αναδρομικότητα του νέου νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Ουσιαστικά ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, είπε από το βήμα της Βουλής ότι όσες προτάσεις δεν πέρασαν το όριο του 180, «κάηκαν».
Με απλή πλειοψηφία 151 ψήφων μπορούν να περάσουν από την επόμενη Βουλή οι διατάξεις για τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας, την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική δίωξη των υπουργών, την ανάδειξη των ανεξάρτητων αρχών με πλειοψηφία 3/5 από τη Βουλή, το δικαίωμα της μειοψηφίας να συστήνει Εξεταστικές και την εξομοίωση των στρατιωτικών με τα τακτικά δικαστήρια.
Ζητήματα όπως οι σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας μένουν ανοικτά και θα κριθούν από την πλειοψηφία της επόμενης Βουλής.