Το τεκτονικό λόµπι και η αγορά του Παρθένη - Σπάνιος πίνακας του καλλιτέχνη θα πουληθεί στον Οίκο Bonhams (Εικόνες)
Το φαβορί στη δημοπρασία του Παρισιού ενδέχεται να ξεπεράσει την υψηλή εκτίμηση των 150.000 ευρώ
Οσο µεγαλύτερη ιστορία κρύβει ένας πίνακας τόσο πιο περιζήτητος γίνεται. Και όσο πιο περιζήτητος γίνεται τόσο πιο ψηλά ανεβαίνει η µεταπωλητική του αξία στο µέλλον. Γι’ αυτό οι µυηµένοι στο Χρηµατιστήριο Τέχνης ξέρουν ότι το «µυστικό» κρύβεται στην προέλευση.
Οπως µε τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Alentours de l' Acropole», ο οποίος εµφανίζεται προς πώληση σε δηµοπρασία που θα κάνει ο Οίκος Bonhams στις 22 Νοεµβρίου, στο Παρίσι.
Ανήκε στη συλλογή του Ελληνα τραπεζίτη, υπουργού και οικονοµολόγου Σπύρου Λοβέρδου (1874-1936), ενός φανατικού της ζωγραφικής του Παρθένη, ο οποίος µάλιστα διατηρούσε στενές σχέσεις µαζί του, παίζοντας καταλυτικό ρόλο στην επιτυχηµένη πορεία του.
Ο πίνακας «Alentours de l'Acropole», που θα δημοπρατηθεί σε λίγες ημέρες, είναι ελαιογραφία πάνω σε καμβά
Ο Σπύρος Λοβέρδος ήταν διακεκριµένος τέκτονας στη Μεγάλη Στοά της Ελλάδας και µαζί µε τον αδελφό του, ∆ιονύση, είχε ιδρύσει τη Γενική Τράπεζα το 1918. Οταν αργότερα διαλύθηκε η Γενική Τράπεζα, ανέλαβε πρόεδρος του ∆.Σ. της Λαϊκής Τράπεζας.
Ηταν ο πρώτος πρόεδρος του Οµίλου Ρόταρι Αθηνών και παρέµεινε ενεργός από το 1928 έως το 1931. Ανέλαβε υπουργός Οικονοµικών το 1933, µε την κυβέρνηση του Παναγή Τσαλδάρη, όµως έναν χρόνο αργότερα παραιτήθηκε.
Πέρα από συλλέκτης έργων του Παρθένη, ο Σπ. Λοβέρδος επένδυε χρήµατα και σε άλλους Ελληνες ζωγράφους, καθώς και σε πολλά χαρακτικά, αλλά και εικόνες.
Φανατικός βιβλιόφιλος, δηµιούργησε την οµώνυµη βιβλιοθήκη σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά κτίρια, αυτό του Τσίλλερ, στην Κηφισιά, µε περισσότερους από τριάντα χιλιάδες τόµους και χειρόγραφα.
Κατά τη δεκαετία του 1920, ο Κωνσταντίνος Παρθένης έχει ήδη γίνει γνωστός στους κύκλους των συντηρητικών τραπεζιτών και οικονοµολόγων της Ελλάδας.
Ο πίνακας «Alentours de l'Acropole», που θα δημοπρατηθεί σε λίγες ημέρες, είναι ελαιογραφία πάνω σε καμβά
Ο ρόλος του Σπ. Λοβέρδου ήταν καταλυτικός, έτσι ώστε τα έργα του καλλιτέχνη να αποκτούν ολοένα και µεγαλύτερη ζήτηση, µπαίνοντας στα σπίτια των πολιτικών και των επιχειρηµατιών. Χρόνο µε τον χρόνο, ο Παρθένης γινόταν status symbol σε µια κοινωνία elevée. Ανάµεσα σε εκείνους που επηρεάστηκαν ήταν και οι ιδρυτές της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας, αλλά και ο διοικητής της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, ∆ηµήτριος Μάξιµος, του οποίου το όνοµα φέρει από το 1952 το Μέγαρο Μαξίµου.
Κατά κάποιον τρόπο, ο Σπ. Λοβέρδος λειτούργησε ως πάτρωνας της τέχνης του Παρθένη. Ηταν ένας market maker, που µαζί µε τον αδελφό του επένδυσαν υψηλά ποσά στα έργα του, διαδίδοντας στους κύκλους τους τη φήµη του και ανεβάζοντας τα επίπεδα των τιµών του. Πόσο τυχαίο είναι άραγε το γεγονός ότι σε έργο του Παρθένη επενδύθηκε κάποτε 1 εκατ. ευρώ;
Εχει χρονολογία και υπογραφή κάτω αριστερά ως «C. Parthenis 1909» και η τιµή της εκτίµησής του κυµαίνεται από 100.000 έως 150.000 ευρώ.
∆εν αποκλείεται πάντως η τελική του αξία να οφείλεται στη σηµαντικότητα της προέλευσης της συλλογής Σπυρίδωνα Λοβέρδου. Γεγονός που επιβεβαιώνει όχι µόνο την αυθεντικότητα του πίνακα, αλλά και την επίδραση της προέλευσης στις τιµές του Παρθένη.
∆εν είναι όµως η πρώτη φορά που έργα του Παρθένη, προερχόµενα από τη Σ υλλογή Λοβέρδου, διαγράφουν ανοδική πορεία. Σε αντίστοιχη δηµοπρασία που είχε γίνει το 2021, το έργο «L' Apotheose de Athanasios Diakos», µε χρονολογία το 1927, ένα από τα σηµαντικότερα έργα που είχε δηµιουργήσει ο καλλιτέχνης, είχε αγγίξει τις 644.312 ευρώ, ξεπερνώντας την αρχική τιµή των 350.000 ευρώ. Ανήκε και εκείνο στη συλλογή του Σπύρου Λοβέρδου, ενώ είχε εκτεθεί στην Ακαδηµία Καλών Τεχνών στη Βιέννη.
Αρκετά χρόνια πριν, ένα άλλο σπάνιο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη είχε πωληθεί από τη συλλογή των αδερφών Λοβέρδου σε δηµοπρασία του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο. Ηταν η περίφηµη «Αυγή» (ελαιογραφία σε µουσαµά, 77x98 εκ.), χρονολογίας 1925-1927, που είχε αλλάξει χέρια µέσα στις εκτιµήσεις των 300.000 και 500.000 ευρώ, αγγίζοντας τις 408.467 ευρώ.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 18/11
Οπως µε τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Alentours de l' Acropole», ο οποίος εµφανίζεται προς πώληση σε δηµοπρασία που θα κάνει ο Οίκος Bonhams στις 22 Νοεµβρίου, στο Παρίσι.
Ανήκε στη συλλογή του Ελληνα τραπεζίτη, υπουργού και οικονοµολόγου Σπύρου Λοβέρδου (1874-1936), ενός φανατικού της ζωγραφικής του Παρθένη, ο οποίος µάλιστα διατηρούσε στενές σχέσεις µαζί του, παίζοντας καταλυτικό ρόλο στην επιτυχηµένη πορεία του.
Ο Σπύρος Λοβέρδος ήταν διακεκριµένος τέκτονας στη Μεγάλη Στοά της Ελλάδας και µαζί µε τον αδελφό του, ∆ιονύση, είχε ιδρύσει τη Γενική Τράπεζα το 1918. Οταν αργότερα διαλύθηκε η Γενική Τράπεζα, ανέλαβε πρόεδρος του ∆.Σ. της Λαϊκής Τράπεζας.
Ηταν ο πρώτος πρόεδρος του Οµίλου Ρόταρι Αθηνών και παρέµεινε ενεργός από το 1928 έως το 1931. Ανέλαβε υπουργός Οικονοµικών το 1933, µε την κυβέρνηση του Παναγή Τσαλδάρη, όµως έναν χρόνο αργότερα παραιτήθηκε.
Πέρα από συλλέκτης έργων του Παρθένη, ο Σπ. Λοβέρδος επένδυε χρήµατα και σε άλλους Ελληνες ζωγράφους, καθώς και σε πολλά χαρακτικά, αλλά και εικόνες.
Φανατικός βιβλιόφιλος, δηµιούργησε την οµώνυµη βιβλιοθήκη σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά κτίρια, αυτό του Τσίλλερ, στην Κηφισιά, µε περισσότερους από τριάντα χιλιάδες τόµους και χειρόγραφα.
Σηµαντικός ρόλος στην προβολή των έργων του Παρθένη
Σύµφωνα µε το ρεπορτάζ του «S», υπήρξε και ένα άλλο στοιχείο που έπαιξε σηµαντικό ρόλο στην προβολή των έργων του Παρθένη. Ο Σπύρος Λοβέρδος υπήρξε ένα διάστηµα και δηµοσιογράφος στην εφηµερίδα «Αστυ», όπου είχαν δηµοσιευθεί πολλά έργα του ζωγράφου.Κατά τη δεκαετία του 1920, ο Κωνσταντίνος Παρθένης έχει ήδη γίνει γνωστός στους κύκλους των συντηρητικών τραπεζιτών και οικονοµολόγων της Ελλάδας.
Ο ρόλος του Σπ. Λοβέρδου ήταν καταλυτικός, έτσι ώστε τα έργα του καλλιτέχνη να αποκτούν ολοένα και µεγαλύτερη ζήτηση, µπαίνοντας στα σπίτια των πολιτικών και των επιχειρηµατιών. Χρόνο µε τον χρόνο, ο Παρθένης γινόταν status symbol σε µια κοινωνία elevée. Ανάµεσα σε εκείνους που επηρεάστηκαν ήταν και οι ιδρυτές της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας, αλλά και ο διοικητής της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, ∆ηµήτριος Μάξιµος, του οποίου το όνοµα φέρει από το 1952 το Μέγαρο Μαξίµου.
Κατά κάποιον τρόπο, ο Σπ. Λοβέρδος λειτούργησε ως πάτρωνας της τέχνης του Παρθένη. Ηταν ένας market maker, που µαζί µε τον αδελφό του επένδυσαν υψηλά ποσά στα έργα του, διαδίδοντας στους κύκλους τους τη φήµη του και ανεβάζοντας τα επίπεδα των τιµών του. Πόσο τυχαίο είναι άραγε το γεγονός ότι σε έργο του Παρθένη επενδύθηκε κάποτε 1 εκατ. ευρώ;
Οι τιμές των έργων τέχνης
Ο πίνακας «Alentours de l' Acropole», που θα δηµοπρατηθεί σε λίγες ηµέρες, είναι ελαιογραφία πάνω σε καµβά, µε διαστάσεις 80x85 εκ., και θεωρείται αντιπροσωπευτικό δείγµα της δουλειάς του καλλιτέχνη.Εχει χρονολογία και υπογραφή κάτω αριστερά ως «C. Parthenis 1909» και η τιµή της εκτίµησής του κυµαίνεται από 100.000 έως 150.000 ευρώ.
∆εν αποκλείεται πάντως η τελική του αξία να οφείλεται στη σηµαντικότητα της προέλευσης της συλλογής Σπυρίδωνα Λοβέρδου. Γεγονός που επιβεβαιώνει όχι µόνο την αυθεντικότητα του πίνακα, αλλά και την επίδραση της προέλευσης στις τιµές του Παρθένη.
∆εν είναι όµως η πρώτη φορά που έργα του Παρθένη, προερχόµενα από τη Σ υλλογή Λοβέρδου, διαγράφουν ανοδική πορεία. Σε αντίστοιχη δηµοπρασία που είχε γίνει το 2021, το έργο «L' Apotheose de Athanasios Diakos», µε χρονολογία το 1927, ένα από τα σηµαντικότερα έργα που είχε δηµιουργήσει ο καλλιτέχνης, είχε αγγίξει τις 644.312 ευρώ, ξεπερνώντας την αρχική τιµή των 350.000 ευρώ. Ανήκε και εκείνο στη συλλογή του Σπύρου Λοβέρδου, ενώ είχε εκτεθεί στην Ακαδηµία Καλών Τεχνών στη Βιέννη.
Αρκετά χρόνια πριν, ένα άλλο σπάνιο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη είχε πωληθεί από τη συλλογή των αδερφών Λοβέρδου σε δηµοπρασία του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο. Ηταν η περίφηµη «Αυγή» (ελαιογραφία σε µουσαµά, 77x98 εκ.), χρονολογίας 1925-1927, που είχε αλλάξει χέρια µέσα στις εκτιµήσεις των 300.000 και 500.000 ευρώ, αγγίζοντας τις 408.467 ευρώ.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 18/11