Ένα από τα στοιχεία για τα οποία είναι διάσημη η Κωνσταντινούπολη σε ολόκληρο τον κόσμο είναι το… μποτιλιάρισμά της. Υπάρχει, λοιπόν, ένα ρητό στην Πόλη για να γλιτώσει κάποιος το μαρτύριο της κίνησης: “Θέλεις να φτάσεις γρήγορα στον προορισμό σου και να ανοίξουν οι δρόμοι; Πες ότι πας στο σπίτι του Φατίχ Τερίμ”!

H πρώτη μέρα του εμβληματικού 70χρονου Τούρκου προπονητή στη χώρα μας, θύμισε σε όλους με τον πιο κυνικό τρόπο την ταυτότητα του ανθρώπου που ανέλαβε το “βαρύ καθήκον” να οδηγήσει τον Παναθηναϊκό στην κατάκτηση του πρωταθλήματος. Μοιάζει καταδικασμένος να το πράξει μετά τον επιεικώς άκομψο τρόπο που κοινοποίησε ο Γιάννης Αλαφούζος το διαζύγιο στον τζέντελμαν Ιβάν Γιοβάνοβιτς και τη μεθοδολογία της… στημένης λεμονόκουπας που χρησιμοποίησε για να του δείξει την πόρτα της εξόδου από το Κορωπί.

Φατίχ Τερίμ, ένας σπουδαίος προπονητής, ένας φανατικός Τούρκος

Η ηγετική παρουσία του Φατίχ Τερίμ και η πρώτη του ομιλία προς τους ποδοσφαιριστές του “τριφυλλιού” θύμισε σε όλους το μέγεθος της αθλητικής προσωπικότητας που θα κοσμεί πλέον με την παρουσία του τα γήπεδα της ελληνικής Super League. Σε επίπεδο βιογραφικού, ενδεχομένως να συζητάμε για το πιο “βαρύ” όνομα που εργάστηκε ποτέ σε σύλλογο της χώρας μας.

Νωρίτερα, όμως, ο νέος προπονητής του Παναθηναϊκού είχε φροντίσει να θυμίσει σε όλους μας και τα υπόλοιπα μέρη της χαρισματικής του προσωπικότητας που τον καθιστούν λατρευτό στην Τουρκία: Ο Φατίχ Τερίμ είναι ένας φανατικός Τούρκος που ισορροπεί ανάμεσα στον εθνικισμό και τον πατριωτισμό. Είναι ένας ρήτορας της σύγχρονης τουρκικής κουλτούρας και των “πιστεύω” που πρεσβεύει και εκφράζει ο στενός του φίλος, πρόεδρος της χώρας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Ο Τερίμ, το... μοιρασμένο Αιγαίο και τα συγχαρητήρια του Ερντογάν

Κάθε του λέξη στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” ήταν απόλυτα προετοιμασμένη. Ποτέ του δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, ιδιαίτερα σε επίπεδο ρητορικής.
Θα μπορούσε να μην είχε μοιραστεί δημόσια το τηλεφώνημα που δέχτηκε από τον Τούρκο πρόεδρο για να μην προκαλέσει αντιδράσεις ακόμη και σε μερίδα φανατικών οπαδών του Παναθηναϊκού που βλέπουν με μισό μάτι οτιδήποτε σχετίζεται με τον Ερντογάν. Μα αν το έπραττε, απλά δεν θα ήταν ο Τερίμ!

Θα μπορούσε να είχε αποφύγει οποιαδήποτε αναφορά στο “ευαίσθητο” θέμα του Αιγαίου για να μην οξύνει τα πνεύματα από την πρώτη μέρα παρουσίας του στη χώρα μας. Μα αν το έπραττε, απλά δεν θα ήταν ο Τερίμ!

Αν περιμένει κανείς από τον Τούρκο προπονητή να πάψει να είναι ο εαυτός του μπαίνοντας στην όγδοη δεκαετία της ζωής του, απλά δεν έχει ιδέα για το μέγεθος της προσωπικότητάς του. Το θέμα δεν είναι αν θα αλλάξει ο Τερίμ, αλλά κατά πόσο είμαστε εμείς έτοιμοι ως κοινωνία να δεχτούμε από έναν προπονητή ελληνικής ομάδας να υπερασπίζεται την τουρκική ρητορική ακόμη και για πολιτικά θέματα, μέσα στην ίδια μας τη χώρα.

Στην Τουρκία υπάρχει η φράση “kabadayı” που παραπέμπει στους… μάτσο άνδρες, τους σκληρούς, τους υπερασπιστές της τιμής τους. Μοιάζει με τον ιδανικό επιθετικό προσδιορισμό για να συνοδεύει το όνομα του Φατίχ Τερίμ, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την ιδιότητα του υπερασπιστή της πατρίδας του.

Τον Τερίμ δεν τον αλλάζεις, μπορείς να τον αποδεχτείς;

Για να αντιληφθεί κανείς τι σημαίνει Φατίχ Τερίμ για τους Τούρκους, ο Ερντογάν είχε ανακοινώσει το 2013 ότι θα τον συμπεριλάμβανε στη λίστα “63 σοφών” που θα συμμετείχαν στο σχεδιασμό αμυντικής θωράκισης της χώρας, απέναντι σε οποιαδήποτε τρομοκρατική απειλή.

Για να είμαστε ειλικρινείς το δίκαιο είναι να κριθεί ο Φατίχ Τερίμ αποκλειστικά για τις αθλητικές του επιδόσεις και κατά πόσο θα μπορέσει να βάλει τέλος στα 13 χρόνια “ξηρασίας” του Παναθηναϊκού στα οποία το “τριφύλλι” παραμένει μακριά από την κατάκτηση ενός πρωταθλήματος.
Πόσο εύκολο, όμως, είναι να συμβεί κάτι τέτοιο; Πως μπορείς να τιθασεύσεις έναν φανατικό Τούρκο; Η απάντηση είναι πιθανότατα “δεν μπορείς”. Άρα το επόμενο ερώτημα που απομένει να απαντηθεί είναι “πόσο εύκολα μπορείς να δεχτείς να ακούγονται οι απόψεις του που μπορεί να σε ενοχλούν, ενίοτε να αισθάνεσαι ότι σε προσβάλλουν”; Ο χρόνος θα δώσει την απάντηση!