Με στόχο να ελέγξει όλη την αλυσίδα διανοµής υπηρεσιών προς τους πελάτες της, την παροχή υποστήριξης και προώθησης των πωλήσεων, η ∆ΕΗ προχώρησε στην εξαγορά της Κωτσόβολος από τη βρετανική εταιρεία Currys.

Ο ελληνικός ενεργειακός όµιλος θα διαθέσει 200 εκατ. ευρώ, προκειµένου να αποκτήσει το 100% της Κωτσόβολος και ταυτόχρονα να συντελέσει σε µία από τις µεγαλύτερες εξαγορές και συγχωνεύσεις στη χώρα µας για το 2023.

Σύµφωνα µε τη ∆ΕΗ, η ενεργειακή µετάβαση και η τεχνολογία αλλάζουν ολόκληρη την αγορά της ενέργειας.

Διαβάστε ακόμα: Κωτσόβολος: Οι λεπτομέρειες της εξαγοράς από τη ΔΕΗ - Δίκτυο 95 καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο

Τι σημαίνει το big deal ∆ΕΗ και Κωτσόβολου 

Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, αυτό που µέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν µια απλή σύνδεση µε το δίκτυο, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισµού γίνεται ένας ολόκληρος νέος κόσµος λύσεων για εξοικονόµηση ενέργειας, µηδενικό αποτύπωµα, αυτοπαραγωγή και έξυπνες λύσεις, που κάνουν τη ζωή ευκολότερη.

Για τις εταιρείες ενέργειας δηµιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, µεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους. «Με την ολοκλήρωση της συµφωνίας, η ∆ΕΗ θα είναι µια άλλη εταιρεία: ένας ολοκληρωµένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών, σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο», ήταν το µήνυµα του προέδρου και CEO της ∆ΕΗ, Γιώργου Στάσση, για το µεγάλο deal. Ανάλογες κινήσεις γίνονται και στην Ευρώπη.

Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε µικρότερο ή µεγαλύτερο βαθµό, για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών. Για παράδειγµα, η EDF, η αντίστοιχη ∆ΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται µε τρίτο συνεργάτη (ονόµατι BOXT) για την προµήθεια και εγκατάσταση κλιµατιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ., εξυπηρετώντας τη στρατηγική της να κερδίσει µερίδιο αγοράς στον τοµέα του «συνδεδεµένου σπιτιού». Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε µία δεκαετία και µερικές µικρές εξαγορές στο ενδιάµεσο (όπως π.χ. της AlertMe, µιας επιχείρησης λύσεων Smart Home, για 100 εκατοµµύρια δολάρια το 2015) προκειµένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών και ολοκληρωµένων λύσεων για το σπίτι, ενώ πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.

Τι αγοράζει

Η Κωτσόβολος είναι η Νο 1 εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην Ελλάδα. Εχει την ικανότητα και την πείρα για όλα όσα χρειάζεται η ∆ΕΗ, να βρει τους πελάτες σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, να τους δείξει τις λύσεις και τις υπηρεσίες της νέας εποχής της ενέργειας, να τους τις παραδώσει και να τις εγκαταστήσει. Η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήµατα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.µ., µε συνολικό αριθµό εργαζοµένων άνω των 1.500 ατόµων. Τα 27 από αυτά είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.µ. Επίσης, η εταιρεία λειτουργεί το kotsovolos.gr, ένα από τα πλέον επιτυχηµένα online stores της αγοράς, από όπου οι καταναλωτές µπορούν να αποκτήσουν ψηφιακά τα προϊόντα της αλυσίδας.

Η Κωτσόβολος, εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και µια σειρά υπηρεσιών προστιθέµενης αξίας, που ταιριάζουν µε τη νέα εποχή της ενέργειας και περιλαµβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης, καθώς και χρηµατοδοτικές λύσεις σε συνεργασία µε χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα. Σύµφωνα µε τη διοίκηση της ∆ΕΗ, η εξαγορά της Κωτσόβολος ταιριάζει απόλυτα µε τη στρατηγική της Επιχείρησης, καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άµεσα και επιτυχηµένα, να οικοδοµήσει µια µακροχρόνια σχέση µε τους πελάτες της µέσω ενός υφιστάµενου και ισχυρού δικτύου καταστηµάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι. Με βάση τη συµφωνία, η αξία της επιχείρησης (enterprise value) αποτιµάται σε 200 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαµβάνονται υπόψη ο δανεισµός και τα ταµειακά διαθέσιµα της εταιρείας . Και βέβαια, η Κωτσόβολος είναι µια κερδοφόρα εταιρεία, µε θετικές προοπτικές.

Για την οικονοµική χρήση 1.5.2022 - 30.4.2023, είχε κύκλο εργασιών 733 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση µε το 2022, ενώ το EBITDA διαµορφώθηκε σε 49 εκατ. ευρώ και ο τραπεζικός δανεισµός ήταν σχεδόν µηδενικός. Το επιτυχηµένο management της Κωτσόβολος αναµένει για την επόµενη οικονοµική χρήση ακόµη καλύτερες επιδόσεις.

Η ∆ΕΗ ήδη για την επόµενη πενταετία είχε προγραµµατίσει πλάνο επενδύσεων ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη δηµιουργία δικτύου logistics και υποδοµών µεταφορών, αλλά και συστηµάτων πληροφορικής για τη διαχείριση αυτών, µε σκοπό την αυτόνοµη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια, επενδύοντας 100 εκατ. ευρώ επιπλέον, φέρνει σήµερα το αποτέλεσµα το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια για να το πετύχει. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Enel στη Ρουµανία και την ανακοίνωση της συµφωνίας για την εξαγορά της Κωτσόβολος, η ∆ΕΗ αλλάζει πίστα σε Ελλάδα και εξωτερικό και κάνει άλµατα προς την υλοποίηση του µετασχηµατισµού της ως κορυφαίας εταιρείας καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμα: Θα είναι η Vodafone ο επόμενος στόχος της ΔΕΗ;

Από την Αριστείδου 9

Το µαγαζάκι που δηµιούργησε στην Αριστείδου 9, στο κέντρο της Αθήνας, ο Παναγιώτης Κωτσόβολος έµελλε να αλλάξει πολλά χέρια προτού καταλήξει στη ∆ΕΗ. Η ίδρυση τοποθετείται στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Η επιχείρηση που δηµιουργήθηκε, παρά τις αλλεπάλληλες εξαγορές της, δεν κατάφερε να αλλάξει εµπορική ονοµασία: Κωτσόβολος. Το µαγαζί της Αριστείδου 9 κατάφερε να κερδίσει πολύ γρήγορα την εκτίµηση και την εµπιστοσύνη του κοινού, καθώς οι καταναλωτές, για πρώτη φορά µετά την έναρξη του εξηλεκτρισµού της χώρας, µπορούσαν να αγοράσουν, µε δόσεις, υψηλής τεχνολογίας προϊόντα για την εποχή, όπως ραδιόφωνα και κουζίνες. Τα προϊόντα αυτά αποτέλεσαν τα πρώτα «τοτέµ» του αστικού µετασχηµατισµού της χώρας.

Κάθε καταναλωτής ήθελε να αποκτήσει ραδιόφωνο, κουζίνα και άλλες τέτοιου είδους συσκευές. Στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, το κατάστηµα επεκτείνεται, µε πλεονέκτηµα τα πολλά ηλεκτρικά προϊόντα του, την ποιότητα, την εξυπηρέτηση, τις χαµηλές τιµές και τις µεγάλες ευκολίες πληρωµής. Η πιο δυναµική εποχή ανάπτυξης της εταιρείας ωστόσο ξεκινάει το 1979, µε τον Μαρίνο Παράβαλο να αναλαµβάνει τη διοίκηση της επιχείρησης.

Τη δεκαετία του ’80 σκαρφαλώνει στις 10 πρώτες επιχειρήσεις του κλάδου και ταυτόχρονα αρχίζει η µεγάλη επέκταση. Λειτουργούν πέντε καταστήµατα Κωτσόβολος σε Αθήνα, Περιστέρι, Νέα Ιωνία, Λεωφόρο Μεσογείων και Καλλιθέα. Το εµβληµατικό πλέον σλόγκαν «Ολα χωρίς λεφτά» παρέµεινε ένα από τα επικρατέστερα της περιόδου. Το 1993, η εταιρεία εξαγοράζεται από τη Φουρλής Trade ΑΕΒΕ, ξεκινώντας έναν νέο κύκλο ανάπτυξης. Το δίκτυο φτάνει τα 25 νέα καταστήµατα σε όλη την Ελλάδα, ενώ το 1998 εξαγοράζει την αλυσίδα ΡαδιοΑθήναι. Εναν χρόνο αργότερα, η Κωτσόβολος Α.Ε. εισέρχεται στην παράλληλη αγορά του Χρηµατιστηρίου Αθηνών.

Η εταιρεία επεκτείνεται και σε αγορές εκτός συνόρων, ξεκινώντας στρατηγική συνεργασία µε τον κορυφαίο στην Ευρώπη βρετανικό όµιλο Dixons. Η Κωτσόβολος παίρνει σαφές προβάδισµα έναντι των ανταγωνιστών της και γίνεται η Νο1 αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα, µια θέση που κρατάει έως σήµερα. Το 2005 εξαγοράζεται από τον όµιλο Dixons, που τότε, µε 1.300 φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήµατα και 40.000 εργαζόµενους σε 28 χώρες σε όλη την Ευρώπη, θεωρείται ευρωπαϊκή υπερδύναµη στη λιανική πώληση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Εκτός χρηµατιστηριακής αγοράς από το 2005 και µετά, η εταιρεία συνεχίζει τις επενδυτικές της κινήσεις και προχωράει µε την αναβάθµιση των σηµείων πώλησης, την ενίσχυση του δικτύου και την ισχυροποίηση της διαδικτυακής της παρουσίας. Συνεχίζει να καινοτοµεί, µε στόχο τη διαρκή ανταπόκριση στις ανάγκες των πελατών, λανσάροντας το 2010 την ολοκληρωµένη οµπρέλα υπηρεσιών υποστήριξης πελατών Support 360°, και φέρνει πρώτη στην αγορά καινοτόµα προϊόντα, όπως τη smart TV. Σήµερα αποτελεί τον κορυφαίο προορισµό ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, µε πολλούς ευχαριστηµένους πελάτες.

Διαβάστε ακόμα: Τι σημαίνει για την αγορά η εξαγορά της Κωτσόβολος απο τη ΔΕΗ - Γιατί αλλάζουν τα δεδομένα στο retail για τους ενεργειακούς παρόχους

Η στρατηγική πίσω από την εξαγορά και η πορεία προς την κορυφή

Οραµα της ∆ΕΗ είναι να επιλέγεται ως ο καλύτερος προορισµός για υπηρεσίες που σχετίζονται µε την ενέργεια. Η ∆ΕΗ τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της, για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ενεργειακής µετάβασης και να γίνει φορέας εξέλιξης για την κοινωνία και την οικονοµία. Με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας, που έχει παρουσιάσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος, Γιώργος Στάσσης, και το οποίο περιλαµβάνει τρεις στρατηγικούς πυλώνες, δηλαδή το Green Deal της ∆ΕΗ, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα, η Επιχείρηση συνεχίζει τον µετασχηµατισµό της µε επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, µε απώτερο στόχο τη µετατροπή της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στη νέα εποχή της ενέργειας, του νέου εξηλεκτρισµού, η ∆ΕΗ χρειάζεται να δείξει στους πελάτες της τις νέες δυνατότητες και λύσεις.

Αυτό κάνει το retail της ενέργειας να είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Τόσο µε φυσικά όσο και µε ηλεκτρονικά καταστήµατα. Ηδη η ∆ΕΗ επενδύει στη δηµιουργία νέων καταστηµάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασµένα καταστήµατα και Pop-Up σηµεία της έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες µπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν από κοντά τις νέες λύσεις. Με µοντέρνο σχεδιασµό, ολοκληρωµένες υπηρεσίες ενέργειας, γρήγορη εξυπηρέτηση, διευρυµένο ωράριο και αποκλειστικές προσφορές ειδικά για τους πελάτες τους, όλα τα νέα καταστήµατα ∆ΕΗ έχουν τον πελάτη, τις ανάγκες και την εµπειρία του στο επίκεντρο.

Στα νέα καταστήµατα ∆ΕΗ υπάρχουν λύσεις «πράσινης» ενέργειας, προϊόντα smart living και πολλά άλλα, καθώς και εξειδικευµένοι σύµβουλοι για εξατοµικευµένες προτάσεις εξοικονόµησης ενέργειας. My Energy Coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix It, Smart Living και ηλεκτρικά scooters είναι µόνο µερικές από αυτές. Γι’ αυτό άλλωστε η ∆ΕΗ εγκαινίασε και τη µέθοδο του franchise για την ανάπτυξη του δικτύου νέων καταστηµάτων, δίνοντας την ευκαιρία σε ιδιώτες που θέλουν να αποκτήσουν κατάστηµα ∆ΕΗ µέσω δικαιοχρησίας να γίνουν συνεργάτες της, ξεκινώντας από τα νέα καταστήµατα ∆ΕΗ σε Κηφισιά και Πετρούπολη.

Παράλληλα, η νέα εποχή της ενέργειας δηµιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστηµα logistics για τη διακίνηση, µεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγµατικότητα τον νέο εξηλεκτρισµό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερµότητας και ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ∆ΕΗ πωλεί σήµερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Οσο οι ανάγκες αυξάνονται τόσο πιο σηµαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωµένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.

Η ∆ΕΗ µέχρι σήµερα έχει ένα πλήρως ανεπτυγµένο σύστηµα logistics, µε κέντρα διανοµής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs), τα οποία µπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε µέρα προς τα καταστήµατα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο η εταιρεία πραγµατοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον, ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήµατα (φορτηγά και βαν). Επίσης, σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανοµής, συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.µ., στο Θριάσιο Πεδίο, σε µια έκταση 120 στρεµµάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοµατισµοί τελευταίας τεχνολογίας και υπερσύγχρονοι σταθµοί picking & packing. Επιπλέον, τον περασµένο χρόνο πραγµατοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές µέσω του δικτύου εγκαταστατών.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής