Το δελτίο Τύπου που εξέδωσε, ωστόσο, το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, που χειρίζεται την υπόθεση των οκτώ σε σχέση με τα αιτήματα ασύλου, γεννά ερωτήματα πρωτοφανή – ακόμη και στο πλαίσιο της ούτως ή άλλως πρωτοφανούς στάσης της ελληνικής κυβέρνησης στο θέμα αυτό. Το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, το οποίο καλεί μάλιστα σε συνέντευξη Τύπου για το θέμα αύριο στις 12 το μεσημέρι στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, δηλώνει ότι ο αξιωματικός «εμφανίσθηκε σήμερα αυτοβούλως ενώπιον της Υπηρεσίας Ασύλου, όπως είχε κατά νόμο υποχρέωση, μετά την απόφαση χορήγησης καθεστώτος πρόσφυγα, για τον εφοδιασμό του με τα αναγκαία έγγραφα.

Εκεί του χορηγήθηκε δελτίο αιτούντος άσυλο, σε συνέχεια της ως άνω προσωρινής διαταγής της Προέδρου του Δικαστηρίου. Αφού έλαβε το σχετικό δελτίο αιτούντος άσυλο, το οποίο επιτρέπει την σε καθεστώς ελευθερίας παραμονή του στη χώρα έως την ολοκλήρωση και της εκκρεμούσας δικαστικής διαδικασίας, συνελήφθη έξω από το γραφείο της Διευθύντριας της Υπηρεσίας Ασύλου και προσήχθη στην Διεύθυνση Αλλοδαπών Αττικής, χωρίς να ενημερωθεί για το λόγο της σύλληψής του, παρά τις σχετικές ερωτήσεις των συνηγόρων του. Μετά την προσαγωγή του στην Διεύθυνση Αλλοδαπών Αττικής, του επιδόθηκε απόφαση, σύμφωνα με την οποία η εκ νέου κράτησή του διατάσσεται ‘καθόσον η ενεργοποίηση της προβλεπόμενης νόμιμης διαδικασίας κράτησης επιβάλλεται για την αντιμετώπιση της προκύπτουσας σοβαρής απειλής για τη δημόσια τάξη και εθνική ασφάλεια της χώρας, ως το μόνο ενδεδειγμένο κατά τις περιστάσεις μέσο ….

Εξάλλου και με αφορμή το πρόσωπό του προκαλούνται σοβαροί κίνδυνοι από άλλα πρόσωπα της αλλοδαπής, ομοϊδεάτες και μη, που επιβουλεύονται την ασφάλεια και ειρήνη της χώρας και των πολιτών της χάρη των δικών τους επιδιώξεων’.»

Τι ισχύει, λοιπόν; Η κράτηση του αξιωματικού είναι «προβλεπόμενη διαδικασία» λόγω της αναστολής χορήγησης ασύλου ή «επιβάλλεται για την αντιμετώπιση της προκύπτουσας σοβαρής απειλής για τη δημόσια τάξη και εθνική ασφάλεια της χώρας»;

Το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες επισημαίνει πως «έχει συμπληρωθεί το ανώτατο χρονικό διάστημα που προβλέπει ο νόμος για την κράτησή του, στο πλαίσιο της διαδικασίας ασύλου, ενώ από καμία άλλη διάταξη της κείμενης νομοθεσίας, δεν προβλέπεται η οποιαδήποτε άλλη νομική βάση κράτησής του». Ενώ σχετικά με το σκεπτικό περί «απειλής για τη δημόσια τάξη» κτλ, υποστηρίζει ότι «για την ως άνω περίπτωση δεν προβλέπεται κατά νόμο καμία διαδικασία κράτησής του. Επομένως η σύλληψή του και η κράτησή του είναι καταφανώς παράνομες και επισύρουν ακόμη και ποινική ευθύνη για όποιον τη διέταξε, καθώς και για όσους έδωσαν τη σχετική εντολή».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες κρατά εν γένει χαμηλούς τόνους και προτιμά τις τυπικές διατυπώσεις. Το να μιλά με τέτοια οξύτητα για «παράνομη κράτηση» συνιστά λόγο σοβαρότατου προβληματισμού. Διότι παραπέμπει όχι σε παρεπόμενο του διπλωματικού ελιγμού της κυβέρνησης, η οποία κατέθεσε την αίτηση ακύρωσης ώστε να μπορεί να υποστηρίξει προς την Τουρκία πως έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για να παραδώσει τους οκτώ αλλά η Δικαιοσύνη δεν την άφησε, αλλά σε κραυγαλέα αυθαιρεσία των αστυνομικών αρχών.

Κι ευλόγως αναρωτιέται κανείς: προβαίνει ποτέ η ΕΛΑΣ σε τέτοιου μεγέθους αυθαιρεσίες, και ειδικά σε ζητήματα τέτοιας δημοσιότητας, δίχως πολιτική κάλυψη ή έστω ένα πολιτικό νεύμα; Η εμπειρία λέει πως όχι.