Ο έλεγχος των πραγματογνωμόνων που όρισαν οι συγγενείς των θυμάτων της πολύνεκρης σύγκρουσης στα Τέμπη, ήταν ήδη γνωστό ότι επικαλούνταν ελλείψεις, βλάβες και λανθασμένες ανθρώπινες ενέργειες. Επιπλέον, όμως, σε ό,τι αφορά την ολότητα της εξέτασης, γίνεται λόγος για πολύ σοβαρά διαχρονικά και συστημικά προβλήματα σε ολόκληρο τον οργανισμό του ΟΣΕ και της Hellenic Train.

Μεταξύ άλλων, από τους τεχνικούς συμβούλους παρατηρήθηκαν σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα σε σταθμαρχεία και συρμούς, καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων για συστήματα ETCS και τηλεδιοίκησης. αναίτια μεγάλα χρονικά διαστήματα σε ό,τι αφορά επισκευές σε πίνακες κυκλοφορίας και φωτόσημα, ενώ τονίζεται πως δεν έχει γίνει εκπόνηση μελέτης επικινδυνότητας και ασφάλειας λειτουργίας και ότι υπάρχουν κενά της σχετικής νομοθεσίας σε ζητήματα πυρασφάλειας κι πυροπροστασίας.


Επιπλέον, τα κενά στην εκπαίδευση νέων σταθμαρχών και οι εν γένει ελλείψεις σε όλο το δίκτυο, με συνέπειες τραγικές, αποτελούν διαπίστωση. 

Τα τρένα δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τα σταθμαρχεία ασύρματα από όλα τα σημεία της διαδρομής, όλο το προσωπικό στα σταθμαρχεία δεν ήταν κατάλληλα εκπαιδευμένο και τα συστήματα ασφαλείας στο δίκτυο δεν ήταν αυτά που έπρεπε.

Η ανεξάρτητη επιτροπή συστήνει έστω και τώρα από τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train να αλλάξουν πλαίσιο λειτουργίας, να εγκαταστήσουν τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας και να δώσουν βάρος στην εκπαίδευση και την αξιολόγηση του προσωπικού.

H διερεύνηση συνεχίζεται και το τελικό πόρισμα για τις συνθήκες της τραγωδίας που άλλαξε και διέλυσε τις ζωές των γονιών των θυμάτων, αναμένεται.

Όπως εξήγησε στο MEGA ο Κώστας Λακαφώσης, η μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας έχει διαλυθεί, ωστόσο δεν έχει καεί.

Σύμφωνα με την εικόνα που παρουσίασε ο κ. Λακαφώσης, η φωτιά εντοπίζεται να ξεκινά κάπου ανάμεσα στο κυλικείο και την πρώτη θέση, ενώ στη συνέχεια η φωτιά μεταδόθηκε και στην άκρη βαγονιού 2.

Επιπλέον, τόνισε πως ένα από τα μέτρα ασφαλείας στα τρένα είναι ο ασύρματος. Ο ΟΣΕ δεν έχει δίκτυο αναμεταδοτών, έναν τρόπο δηλαδή για να επικοινωνήσει κάποιος με το τρένο μέσα από το τούνελ, όπως φαίνεται και στο χάρτη.