Σοβαρό ζήτηµα η εµπλοκή στις ξένες επενδύσεις
Άρθρο γνώμης
∆ιακρίνεται µια αµηχανία σε σηµαντικές πρεσβείες στην Ελλάδα για συνεργασία, ενώ η εσωστρέφεια επηρεάζει και τις κινήσεις διεθνών οµίλων
Από τις 8 Μαΐου 2023 έχει να συνεδριάσει η ∆ιυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (∆ΕΣΕ). Η τελευταία συνεδρίαση είχε πραγµατοποιηθεί επί υπουργίας Γεωργιάδη στο υπουργείο Ανάπτυξης, µε αντικείµενο πέντε τέτοιου τύπου επενδύσεις που αφορούσαν τη HIG στα logistics, τη Ravago Hellas για το Λαύριο και τρεις σύνθετες τουριστικές επενδύσεις σε Κρήτη, Ερµιονίδα και Σαντορίνη. Με αυτές τις δυσοίωνες διαπιστώσεις ξεκινούσε το χθεσινό ρεπορτάζ του συνάδελφου Β. Μανδραβέλη στην ιστοσελίδα powergame.gr.
Στο ίδιο θέµα αναφέρονταν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και της ΕΛΣΤΑΤ σχετικά, σύµφωνα µε τα οποία οι άµεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα κινήθηκαν στα 2,6 δισ. το πρώτο 7µηνο του 2024, έναντι 3,5 δισ. το 2023 και 5,3 δισ. το 2022. Ουσιαστικά δηλαδή οι ξένες επενδύσεις το 2024 κινούνται στο 50% του 2022 και σε ρυθµό ανάλογο µε τη διετία 2019-2021. Αλλά και ο ρυθµός των γενικότερων επενδύσεων κινείται σε ανάλογα επίπεδα, αν υπολογίσουµε τα δηµοσιευµένα επίσηµα στοιχεία του ακαθάριστου σχηµατισµού παγίων κεφαλαίων (ΑΣΠΚ): 3,5% το πρώτο 6µηνο του 2024, 4% το 2023 και το θεαµατικό 21,7% το 2022. Είναι φανερό ότι στις ξένες επενδύσεις υπάρχει µια σηµαντική απόκλιση, ένα ισχυρό φρενάρισµα από το 2022 και µετά.
Τι συνέβη; Σύµφωνα µε τους αρµόδιους, τα µεγέθη τα επηρέασε η επιλογή του κυβερνητικού επιτελείου να περιορίσει τις τουριστικού χαρακτήρα επενδύσεις και εκείνες στις ΑΠΕ στον ενεργειακό τοµέα, ελλείψει δικτύου. Στην πολιτικού τύπου ανάλυση θα σηµειώναµε ότι η κυβέρνηση από το 2023 και µετά επικεντρώθηκε στο εσωτερικό µέτωπο και στα ζητήµατα καθηµερινότητας, µε αποτέλεσµα να υπάρξει εσωστρέφεια.
Αυτό έχει µια λογική, εξαιτίας του γεγονότος ότι το 2023 ήταν µια αµιγώς εκλογική χρονιά µε εθνικές εκλογές, ενώ ο πληθωρισµός στα τρόφιµα και το υψηλό κόστος υπηρεσιών δηµιούργησε συνθήκες πίεσης στην κυβέρνηση. Σήµερα όµως ο πληθωρισµός στα τρόφιµα έχει περιοριστεί περίπου στο 3%, βαίνων µειούµενος προς το 2%, ενώ το γεγονός ότι τρέχουν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και του Ταµείου Ανάκαµψης δεν δικαιολογεί τέτοιου τύπου κάµψη και εµπλοκή στις επενδύσεις.
Επίσης το γεγονός ότι το κόµµα της Νέα ∆ηµοκρατίας πέτυχε µια άνετη επικράτηση και µε τα δυο εκλογικά συστήµατα, αυξάνοντας τα ποσοστά της και τις έδρες της στο Κοινοβούλιο σε σχέση και µε το 2019, δεν δικαιολογεί την αδράνεια και την περαιτέρω εσωστρέφεια, έστω και αν υπήρχαν στη συνέχεια περιφερειακές εκλογές το φθινόπωρο του ίδιου έτους και ευρωπαϊκές εκλογές το καλοκαίρι του 2024. Με τα δεδοµένα µάλιστα που ίσχυαν και ισχύουν και σήµερα στα πιο ισχυρά κόµµατα της αντιπολίτευσης, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ο πολιτικός ορίζοντας ήταν καθαρός µέχρι το 2027 από τον Ιούνιο ακόµη του 2023, άρα δεν δικαιολογούνται η µακρόσυρτη εσωστρέφεια και ο αποπροσανατολισµός που καταγράφονται.
Φανερή εκ των συνθηκών γίνεται εξάλλου η δοµική δυσλειτουργία στο υπουργείο Ανάπτυξης, το αρµόδιο και για τις επενδύσεις και για την κατάσταση στην εσωτερική αγορά, άρα την ακρίβεια, αφού δεν προβλέπεται ούτε καν αναπληρωτής υπουργός Εµπορίου, για να επιµελείται των ζητηµάτων του τιµάριθµου και των φαινοµένων κερδοσκοπίας στην εσωτερική αγορά, έναντι των επενδύσεων και της εξωστρέφειας στις διεθνείς αγορές, που θα ήταν αποστολή του υπουργού Ανάπτυξης.
Προφανώς επίσης δεν είναι τυχαία η δυσαρέσκεια σηµαντικών επιχειρηµατιών ή στελεχών οµίλων για τον αποκλεισµό της συµµετοχής τους από διεθνείς πρωτοβουλίες οικονοµικού και επενδυτικού τύπου του πρωθυπουργού ή του οικονοµικού επιτελείου. Επίσης διακρίνεται µια αµηχανία σε σηµαντικές ξένες πρεσβείες στην Ελλάδα για συνεργασία στον επενδυτικό τοµέα, ενώ η εσωστρέφεια επηρεάζει και τις κινήσεις ξένων οµίλων στο να επικεντρωθούν στη χώρα µας, σε δοµικούς τοµείς όπως ο πρωτογενής, η καινοτοµία και η βιοµηχανία.
Στο ίδιο θέµα αναφέρονταν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και της ΕΛΣΤΑΤ σχετικά, σύµφωνα µε τα οποία οι άµεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα κινήθηκαν στα 2,6 δισ. το πρώτο 7µηνο του 2024, έναντι 3,5 δισ. το 2023 και 5,3 δισ. το 2022. Ουσιαστικά δηλαδή οι ξένες επενδύσεις το 2024 κινούνται στο 50% του 2022 και σε ρυθµό ανάλογο µε τη διετία 2019-2021. Αλλά και ο ρυθµός των γενικότερων επενδύσεων κινείται σε ανάλογα επίπεδα, αν υπολογίσουµε τα δηµοσιευµένα επίσηµα στοιχεία του ακαθάριστου σχηµατισµού παγίων κεφαλαίων (ΑΣΠΚ): 3,5% το πρώτο 6µηνο του 2024, 4% το 2023 και το θεαµατικό 21,7% το 2022. Είναι φανερό ότι στις ξένες επενδύσεις υπάρχει µια σηµαντική απόκλιση, ένα ισχυρό φρενάρισµα από το 2022 και µετά.
Τι συνέβη; Σύµφωνα µε τους αρµόδιους, τα µεγέθη τα επηρέασε η επιλογή του κυβερνητικού επιτελείου να περιορίσει τις τουριστικού χαρακτήρα επενδύσεις και εκείνες στις ΑΠΕ στον ενεργειακό τοµέα, ελλείψει δικτύου. Στην πολιτικού τύπου ανάλυση θα σηµειώναµε ότι η κυβέρνηση από το 2023 και µετά επικεντρώθηκε στο εσωτερικό µέτωπο και στα ζητήµατα καθηµερινότητας, µε αποτέλεσµα να υπάρξει εσωστρέφεια.
Αυτό έχει µια λογική, εξαιτίας του γεγονότος ότι το 2023 ήταν µια αµιγώς εκλογική χρονιά µε εθνικές εκλογές, ενώ ο πληθωρισµός στα τρόφιµα και το υψηλό κόστος υπηρεσιών δηµιούργησε συνθήκες πίεσης στην κυβέρνηση. Σήµερα όµως ο πληθωρισµός στα τρόφιµα έχει περιοριστεί περίπου στο 3%, βαίνων µειούµενος προς το 2%, ενώ το γεγονός ότι τρέχουν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και του Ταµείου Ανάκαµψης δεν δικαιολογεί τέτοιου τύπου κάµψη και εµπλοκή στις επενδύσεις.
Επίσης το γεγονός ότι το κόµµα της Νέα ∆ηµοκρατίας πέτυχε µια άνετη επικράτηση και µε τα δυο εκλογικά συστήµατα, αυξάνοντας τα ποσοστά της και τις έδρες της στο Κοινοβούλιο σε σχέση και µε το 2019, δεν δικαιολογεί την αδράνεια και την περαιτέρω εσωστρέφεια, έστω και αν υπήρχαν στη συνέχεια περιφερειακές εκλογές το φθινόπωρο του ίδιου έτους και ευρωπαϊκές εκλογές το καλοκαίρι του 2024. Με τα δεδοµένα µάλιστα που ίσχυαν και ισχύουν και σήµερα στα πιο ισχυρά κόµµατα της αντιπολίτευσης, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ο πολιτικός ορίζοντας ήταν καθαρός µέχρι το 2027 από τον Ιούνιο ακόµη του 2023, άρα δεν δικαιολογούνται η µακρόσυρτη εσωστρέφεια και ο αποπροσανατολισµός που καταγράφονται.
Φανερή εκ των συνθηκών γίνεται εξάλλου η δοµική δυσλειτουργία στο υπουργείο Ανάπτυξης, το αρµόδιο και για τις επενδύσεις και για την κατάσταση στην εσωτερική αγορά, άρα την ακρίβεια, αφού δεν προβλέπεται ούτε καν αναπληρωτής υπουργός Εµπορίου, για να επιµελείται των ζητηµάτων του τιµάριθµου και των φαινοµένων κερδοσκοπίας στην εσωτερική αγορά, έναντι των επενδύσεων και της εξωστρέφειας στις διεθνείς αγορές, που θα ήταν αποστολή του υπουργού Ανάπτυξης.
Προφανώς επίσης δεν είναι τυχαία η δυσαρέσκεια σηµαντικών επιχειρηµατιών ή στελεχών οµίλων για τον αποκλεισµό της συµµετοχής τους από διεθνείς πρωτοβουλίες οικονοµικού και επενδυτικού τύπου του πρωθυπουργού ή του οικονοµικού επιτελείου. Επίσης διακρίνεται µια αµηχανία σε σηµαντικές ξένες πρεσβείες στην Ελλάδα για συνεργασία στον επενδυτικό τοµέα, ενώ η εσωστρέφεια επηρεάζει και τις κινήσεις ξένων οµίλων στο να επικεντρωθούν στη χώρα µας, σε δοµικούς τοµείς όπως ο πρωτογενής, η καινοτοµία και η βιοµηχανία.
*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»